Brief regering : Verslag van de Raad Buitenlandse Zaken van 10 mei 2021
21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken
Nr. 2333
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 mei 2021
Hierbij bied ik het verslag aan van de leden van de Raad Buitenlandse Zaken van 10 mei
2021.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
S.A. Blok
VERSLAG VAN DE LEDEN VAN DE RAAD BUITENLANDSE ZAKEN 10 MEI 2021
Introductie
Op maandag 10 mei heeft er een vergadering van de leden van de Raad Buitenlandse Zaken
plaatsgevonden. De Minister van Buitenlandse Zaken heeft deelgenomen aan deze fysieke
vergadering. Onder Current Affairs is gesproken over Sahel, Global Health, Afghanistan, Rusland, Iran/JCPOA, de Palestijnse verkiezingen, Libanon en Belarus.
Onder Any Other Business (AOB) is gesproken over het Benelux bezoek aan Oekraïne en de situatie in Venezuela.
Daarnaast waren de Westelijke Balkan en de Trans-Atlantische betrekkingen als volle
agendapunten geagendeerd en heeft er een sessie middels videoverbinding met de Amerikaanse
klimaatgezant Kerry plaatsgevonden.
Current Affairs
Sahel
De Raad ontving een terugkoppeling van het bezoek van Hoge Vertegenwoordiger Borrell
aan de Sahel regio dat vooral in het teken stond van regionale veiligheid en de politieke
transitie in Tsjaad. De Hoge Vertegenwoordiger benadrukte dat extra inspanningen noodzakelijk
zijn om de terugkeer van sociale basisdiensten naar fragiele gebieden in de Sahel
te bevorderen, naast de internationale militaire inzet. De raad sprak zorgen uit over
de mensenrechtensituatie en mogelijke gevolgen voor migratie. Tevens onderstreepte
de Raad de noodzaak van het continueren van EU-steun gericht op de Tsjadische bevolking,
ook om verdere destabilisering te voorkomen.
Global Health
De Raad sprak over Global Health en het belang van een wereldwijde aanpak van de COVID-19 crisis. Hoge Vertegenwoordiger
Borrell benadrukte het belang van een hogere internationale vaccinatiegraad. In het
huidige tempo is 75% van de wereldbevolking pas over 2 jaar ingeënt, met het risico
dat het virus chronisch wordt. Verschillende EULS riepen op tot snellere uitrol van
het EU Vaccine Sharing Mechanism. Tevens riep de Hoge Vertegenwoordiger op om in aanloop naar de Global Health Summit
aandacht te schenken aan de publieksdiplomatie over de Europese inzet op global health.
Commissaris voor Nabuurschap en Uitbreiding Varhelyi benoemde dat vorige week Pfizer-vaccins
aan de Westelijke Balkan zijn geleverd. De aanschaf van deze vaccins was tot stand
gekomen met Europese financiering uit het EU-instrument voor pretoetredingssteun (IPA).
Voorts riep Commissaris Varhelyi EU lidstaten op om 1,5 miljoen vaccins te doneren
aan het Oostelijke Partnerschap.
Afghanistan
De Raad besprak de recente ontwikkelingen met betrekking tot Afghanistan en de nieuwe
dynamiek in het land. Nederland heeft benadrukt dat een stabiel en veilig Afghanistan
zowel in het belang is van de inwoners van Afghanistan als van de EU. De Hoge Vertegenwoordiger
gaf aan open te staan voor een actievere EU-rol ter ondersteuning van het Afghaanse
vredesproces, hetgeen ook de kabinetsinzet is. Daarnaast onderstreepte de Hoge Vertegenwoordiger
de noodzaak om de diplomatieke en humanitaire aanwezigheid van de lidstaten goed te
coördineren.
Rusland
De Hoge Vertegenwoordiger en veel lidstaten deelden hun zorgen over recente Russische
acties. Ter sprake kwamen onder meer het Russische decreet «Executive Order On Measures (Countermeasures) in Response to Unfriendly Actions of
Foreign States», de behandeling van Navalny en de Russische illegale activiteiten op het grondgebied
van Tsjechië die in dat land in 2014 tot explosies in een munitiedepot leidden. Nederland
en veel andere lidstaten spraken hun solidariteit uit met Tsjechië. De leden van de
Raad waren eensgezind over het feit dat dat de EU gezamenlijk moet optrekken om een
vuist te kunnen maken tegen Rusland. Tegelijkertijd benadrukte de Hoge Vertegenwoordiger
dat de EU open moet blijven staan voor dialoog en selectieve samenwerking met Rusland
op onderwerpen die van belang zijn voor de EU. Ook Nederland onderschrijft deze aanpak
van druk en dialoog, binnen het raamwerk van de zogeheten «five guiding principles»
die sinds 2016 de leidraad vormen voor de gezamenlijke EU-inzet in de relatie met
Rusland. Tijdens de ER van 24 en 25 mei zal in een strategische discussie verder worden
gesproken over de wijze waarop de EU Rusland tegemoet moet treden.
Iran/JCPOA
De Raad heeft gesproken over het nucleaire akkoord met Iran, het Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA). De Raad verwelkomde opnieuw de onderhandelingen in Wenen tussen de leden
van de Joint Commission over terugkeer naar implementatie van het akkoord. De bal ligt op dit moment bij
Iran. Er moet nog een aantal stappen gezet worden om voor eind mei tot een resultaat
te komen. De verwachting is dat de onderhandelingen in Wenen onverminderd door zullen
gaan. De Raad steunt de inspanningen van de leden van de Joint Commission en roept op tot een terugkeer naar het akkoord door de Verenigde Staten en volledige
naleving van de afspraken door alle partijen.
Palestijnse verkiezingen/MOVP
De Raad besprak de recente geweldsescalatie en sprak zorgen uit over het oplaaiend
geweld en huisuitzettingen in Oost-Jeruzalem. Nederland is zeer bezorgd over de recente
escalatie in Jeruzalem en de dreigende uitzettingen en dringt aan op de-escaleren
van de situatie. Deze boodschap is gedeeld tijdens de Raad en ook bilateraal aan de Israëlische, Palestijnse
en Jordaanse Ministers van Buitenlandse Zaken overgebracht, waarbij Nederland zich
ook uitsprak tegen raketbeschietingen. Een groot aantal lidstaten en de HV spraken
teleurstelling uit over de uitstel van de Palestijnse verkiezingen en onderstreepten
het belang van het spoedig vaststellen van een nieuwe datum.
Libanon
De Raad besprak de verslechterende situatie in Libanon en sprak zorgen uit over de
sociaaleconomische crisis en de politieke impasse. Het is van belang dat er snel een
Libanese regering aantreedt die de hervormingen doorvoert die nodig zijn om uit de
crisis te komen. Deze boodschap is onlangs door Hoge Vertegenwoordiger Borrel ook
aan de Libanese Minister van Buitenlandse Zaken overgebracht. Tevens verkende de Raad
hoe de EU kan bijdragen aan het bespoedigen van de regeringsformatie. Nederland deelt
de zorgen over de situatie in Libanon en is voorstander van een actieve Europese bijdrage
gericht op het doorvoeren van hervormingen die in het belang zijn van de Libanese
bevolking.
Belarus
Tijdens de Raad uitten Nederland en een groot aantal andere lidstaten zorgen over
de aanhoudende gewelddadige repressie en intimidatie van de bevolking van Belarus
door de Belarussische autoriteiten. In reactie op het brute optreden van de autoriteiten
van Belarus en ter ondersteuning van de democratische rechten van de Belarussische
bevolking sprak Nederland evenals veel andere Lidstaten zich uit voor aanname van
een vierde pakket EU-sanctiemaatregelen tegen de verantwoordelijkheden voor de repressie
in Belarus. Nederland blijft zich ervoor inspannen dat dit pakket op korte termijn
zal worden afgerond. Daarnaast drongen Nederland en andere lidstaten erop aan dat
het door de EU aangekondigde economische steunplan voor een democratisch Belarus verder
wordt uitgewerkt en zal worden besproken tijdens de RBZ van juni. Een expliciete voorwaarde
voor uitvoering van dit plan is dat Belarus een democratische koers inslaat, recht
doet aan de democratische wens van de bevolking, en zelf ook met de EU wil samenwerken.
Benelux bezoek Oekraïne
Tijdens de Raad heeft de Belgische Minister van Buitenlandse Zaken een debrief van
het recente Benelux bezoek aan de Oekraine gegeven, waarin steun aan Oekraïense soevereiniteit
en territoriale integriteit, het belang van institutionele hervormingen en de implementatie
Minsk-akkoord, de steun aan het N4 format, de trilaterale contactgroep en de nog altijd
oplopende casualties in de Donbas aan bod kwamen. Ook werden de zorgen over zeer gedeeltelijke
terugtrekking RF-troepen, nauwgezet gevolgd wordt door de EU, en de hoop van het maatschappelijke
middenveld, inclusief de vele uitdagingen die nog resteren, gedeeld werden. Verder
is er dank uitgesproken voor OEK-steun m.b.t. MH17. De individuele benadering door
OEK van EULS t.a.v. Europees perspectief wordt niet in belang geacht van EU-eenheid:
de Benelux wenst de EU-OEK relatie binnen het bestaande kader vorm te geven.
Venezuela
Tijdens AOB werd kort stilgestaan bij de benoeming van een nieuwe kiescommissie in
Venezuela. Nederland gaf aan dat constructieve samenwerking van de internationale
gemeenschap, in bijzonder met de VS, van groot belang is voor herstel van de democratie
in Venezuela.
Westelijke Balkan
Tijdens de bespreking van dit agendapunt werden breed gedeelde zorgen over bepaalde
ontwikkelingen op de Westelijke Balkan geuit. Verschillende lidstaten noemden het
tanende vertrouwen in de EU van de bevolking in de betreffende landen en de toenemende
invloed van derde landen, met name China en Rusland, in de regio. Er was overeenstemming
over de noodzaak deze zorgen te adresseren. Een grote groep lidstaten sprak daarbij
de wens uit om de Westelijke Balkan voortaan vaker op de RBZ te agenderen. Ten aanzien
van Bosnië en Herzegovina onderstreepten zowel Hoge Vertegenwoordiger Borrell als
Commissaris voor Nabuurschapsbeleid en Uitbreiding Varhelyi dat de focus van de EU
moet liggen op de implementatie door de Bosnische autoriteiten van de 14 prioriteiten,
inclusief hervorming van de Grondwet en de kieswet. Beiden benoemden bovendien de
zorgen rondom de Chinese «debt-trap loans». Commissaris Varhelyi gaf aan dat de Europese Commissie naar oplossingen zoekt om
Montenegro te helpen met de publieke schuld aan China. De Commissaris deed een oproep
aan de lidstaten om gezamenlijk de gevaren van dergelijke leningen en het betere EU-alternatief
duidelijker voor het voetlicht te brengen. De Hoge Vertegenwoordiger benadrukte dat
de dialoog tussen Kosovo en Servië voortgang dient te boeken, hopelijk nog voor eind
juni. Ook onderstreepte hij het belang van trans-Atlantische samenwerking hierbij.
Zowel de Hoge Vertegenwoordiger, Commissaris Varhelyi als verschillende lidstaten
zeiden snelle voortgang voor Noord-Macedonië en Albanië in het EU-accessietraject
te wensen.
In de Benelux interventie werd het belang van verbeterde publieksdiplomatie door de
EU in de regio en versterking van de politieke dialoog tussen de EU en de Westelijke
Balkan onderstreept. De noodzaak van voortgaande hervormingen, en de politieke wil
daartoe, in Balkan-landen werd benadrukt, met name ten aanzien van fundamentals, zoals de rechtsstaat en media-vrijheid. De EU dient zich ten aanzien van Bosnië en
Herzegovina actief te blijven uitspreken tegen polariserende en revisionistische retoriek.
Trans-Atlantische betrekkingen
De Raad had een korte bespreking over de trans-Atlantische betrekkingen en de aangekondigde
EU-VS top. De Hoge Vertegenwoordiger benadrukte in zijn interventie het belang van
de trans-Atlantische betrekkingen en ging in op de goede samenwerking met de nieuwe
Amerikaanse administratie, onder andere op het gebied van sanctiecoördinatie. Ook
benoemde hij zaken die blijvend aandacht verdienen, zoals het Airbus/Boeing dispuut.
De lidstaten onderstreepten in hun interventies het belang van een ambitieuze EU-VS
Top en gingen in op trans-Atlantische samenwerking op het gebied van o.a. EU-NAVO
samenwerking, veiligheid, handel en technologie, multilateralisme, democratie en klimaat.
Nederland benadrukte het belang van het blijven ontwikkelen en uitleggen van een open
strategische autonomie die in wederzijds belang is. Nederland is voorstander van een
EU-VS Top met concrete uitkomsten en een integrale voorbereiding van de top.
VTC met Special Presidential Envoy for Climate John Kerry
Tijdens de lunch spraken de Ministers met Special Presidential Envoy for Climate John Kerry over trans-Atlantische samenwerking op het gebied van klimaat. De EU en
de VS tonen zich verenigd in het doel om richting de COP26 in Glasgow de mondiale
klimaatambitie gezamenlijk verder aan te scherpen. Het betrekken van ’s werelds grootste
uitstoters (veelal G20 landen) is daarbij onontbeerlijk. Tijdens de VTC vroeg de VS
aandacht voor het belang van klimaatfinanciering voor mitigatie en adaptatie, in lijn
met de doelstelling om 100 miljard USD per jaar vrij te maken voor klimaatfinanciering.
Zowel de VS als de Commissie beaamde dat getoonde nationale en Europese ambitie een
basis bieden voor geloofwaardige diplomatieke inspanningen richting andere landen
en een belangrijke rol is weggelegd voor de private sector. Het samenbrengen van technologie
en financiering biedt in verschillende landen kansen tot ambitieverhoging. Thematische
aandacht was er vanuit de Ministers en de Commissie onder meer voor bescherming van
oceanen, vergroening van scheep- en luchtvaart, hernieuwbare energie en groene waterstof.
De VS gaf aan open te staan voor het idee een werkgroep in te stellen waarin de dialoog
met derde-landen kan worden afgestemd. Nederland vroeg mede namens Frankrijk aanvullend
aandacht voor klimaatfinanciering het tegengaan van ontbossing en sprak steun uit
voor het principe van een Carbon Border Adjustment Mechanism om koolstoflekkage te
voorkomen, maar dat niet als een protectionistisch instrument moet worden gebruikt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.