Brief regering : Halfjaarrapportage digitalisering strafrechtketen tweede helft juli t/m december 2020
29 279 Rechtsstaat en Rechtsorde
Nr. 646 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID EN VOOR RECHTSBESCHERMING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 april 2021
Inleiding
Met onze brief van 26 oktober 20201 stuurden wij u de halfjaarrapportage digitalisering strafrechtketen over de periode
tot en met juni 2020. Voor de digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen
zijn op grond van het regeerakkoord middelen beschikbaar gesteld (ruim € 200 miljoen).
De digitalisering is onderdeel van het ambitietraject van het Bestuurlijk Ketenberaad
om de prestaties van de strafrechtketen te verbeteren.
Bijgevoegd treft u de halfjaarrapportage over de periode juli tot en met december
2020 aan2. De rapportage maakt de stand van zaken inzichtelijk van het programma digitalisering
strafrechtketen, het aantal en soort projecten en de besteding van het beschikbare
budget. De rapportages worden opgesteld naar aanleiding van de «quick scan» over de
digitalisering van de strafrechtketen3 die in uw opdracht is uitgevoerd. In deze quick scan constateerde prof. dr. Lineke
Sneller dat het digitaliseringstraject sinds medio 2019 grondig is gewijzigd en dat
dit heeft geleid tot een veel strakkere aansturing en transparantie. Dit komt ook
naar voren in bijgevoegde rapportage, waarin de status van het digitaliseringstraject
als oranje/rood wordt weergegeven. Deze status is het gevolg van de vertraging die
op enkele onderdelen van het digitaliseringstraject is ontstaan en heeft niet te maken
met de kwaliteit van de gevolgde inhoudelijke koers. Zoals onder meer in de vorige
rapportage is toegelicht worden er ondertussen concrete en maatschappelijk relevante
resultaten geboekt met positieve, meetbare effecten. Een aantal van de recente resultaten
wordt hieronder toegelicht.
Toelichting halfjaarrapportage
De coronacrisis had in 2020 uiteraard ook invloed op het digitaliseringstraject. Desondanks
is het gelukt om 46 van de in totaal 80 projecten, die in het kader van de digitalisering
zijn of nog worden gestart, in 2020 af te ronden.
Het digitaliseringstraject richt zich primair op de thema’s papier uit de keten, multimedia
en dienstverlening. Een belangrijk onderdeel van laatstgenoemd thema betreft de ontwikkeling
van een ketenbreed slachtofferportaal. Zoals de Minister voor Rechtsbescherming in
zijn brief van 16 november 20204 heeft toegelicht is het slachtofferportaal inmiddels gelanceerd. Hiermee kunnen slachtoffers
van criminaliteit via het portaal (MijnSlachtofferzaak.nl) op ieder moment van de dag via één ingang overzichtelijk informatie vinden over
de voortgang van hun zaak. Bij de Hoge Raad is met het project Digitale Toegang tot
Cassatie (DICAS) al eerder het cassatieportaal gelanceerd. Inmiddels wordt hierdoor
meer dan 50% van deze strafzaken digitaal afgedaan. De verwachting is dat in 2021
nog meer projecten in het kader van het thema dienstverlening succesvol worden afgerond.
Voor wat betreft het thema multimedia was de planning gericht op het realiseren en
in gebruik nemen van multimediavoorzieningen medio 2022. In onze brief van 11 september
20205 hebben wij u hierover uitgebreid geïnformeerd. Zoals uit de rapportage blijkt is
het onwaarschijnlijk dat deze planning medio 2022 wordt gehaald. De inspanningen zijn
er wel op gericht om de voorzieningen nog in 2022 te realiseren.
Ten aanzien van het thema papier uit de keten hebben wij u in onze brief van 26 oktober
jongstleden geïnformeerd over het project Alle Zaken Digitaal dat er mede toe heeft
geleid dat nagenoeg 99% van de zaken tussen OM en rechtspraak digitaal wordt afgehandeld.
Een ander beeldbepalend project betreft het Digitaal Procesdossier (DPD). Hierover
berichtten wij u eerder dat de landelijke uitrol in 2022 wordt afgerond. Uit informatie
van de politie blijkt dat de start van de landelijke uitrol gepland is in het vierde
kwartaal van 2021. Dit is een belangrijk moment voor de keten en de politie in het
bijzonder, want met de uitrol van DPD gaan processen-verbaal digitaal de keten in.
Hierdoor hoeven er aanzienlijk minder stukken te worden gescand hetgeen ten goede
komt van de kwaliteit en doorlooptijden van de documenten en processen.
Voor de uitvoering van de hiervoor genoemde thema’s papier uit de keten, multimedia
en dienstverlening aan de burger is het programma Digitalisering Strafrechtketen ingesteld.
Naast de uitvoering van deze thema’s werkt het programma ook aan de realisatie van
een Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS). Met het DDS wordt beoogd om de samenwerking op
het gebied van de keteninformatievoorziening niet langer afhankelijk te maken van
eenmalige (regeerakkoord-)middelen, maar structureel te organiseren, bemensen en bekostigen.
Dit betekent onder meer dat er een ketenbreed gremium van bestuurders wordt ingesteld
dat de ontwikkeling van de keteninformatievoorziening op duurzame wijze aanstuurt.
Ter ondersteuning van het DDS worden ketenvoorzieningen ontwikkeld. Dit zijn afspraken,
standaarden en systemen om de informatie-uitwisseling binnen de keten te ondersteunen.
Een voorbeeld hiervan is de elektronische handtekening, waarvoor ketenbreed afspraken
nodig zijn over bijvoorbeeld de wijze waarop documenten digitaal ondertekend en op
echtheid kunnen worden gecontroleerd.
Er is inmiddels overeenstemming over de hoofdlijnen van het ontwerp van DDS. De verwachting
is dat dit jaar het ontwerp kan worden vastgesteld evenals een implementatieplan.
De implementatie kan dan in 2022 plaatsvinden. Over de planning van de ketenvoorzieningen
wordt u in de volgende halfjaarrapportage nader geïnformeerd.
De ontwikkeling van DDS en ketenvoorzieningen is ten opzichte van de oorspronkelijke
planning vertraagd. Om deze reden krijgen ze in bijgaande rapportage de status oranje/rood.
In onze brief van 26 oktober 2020 hebben wij toegezegd u nader over de inrichting
van het batenmanagement te informeren. Dit batenmanagement heeft inmiddels geleid
tot de ontwikkeling van een batenkaart die als bijlage bij de rapportage is gevoegd6. De batenkaart maakt inzichtelijk welke maatschappelijke baten worden gerealiseerd
met de verschillende projecten.
De combinatie van bovenstaand beschreven vertragingen op multimedia, DDS en ketenvoorzieningen
maakt wel dat de voortgang van het hele programma digitalisering strafrechtketen de
status oranje/rood in de rapportage gekregen.
Conclusie
Wij zijn mede door de goede projecthygiëne en transparantie goed op de hoogte van
de voortgang, die helaas op oranje/rood uitkomt vanwege de op een aantal projecten
ontstane vertraging. Dit biedt wel de mogelijkheid om in te grijpen zodat uiteindelijk
zo min mogelijk van de doelstellingen wordt afgeweken. We gaan in overleg met het
Bestuurlijk Ketenberaad om te bespreken waar alsnog versnellingen kunnen worden aangebracht.
Tegelijkertijd constateren wij ook dat er veel concrete en maatschappelijk relevante
resultaten worden geboekt die hiervoor en in de rapportage zijn benoemd. De verwachting
is dat in 2021 en 2022 nog meer voorzieningen in gebruik worden genomen die leiden
tot concrete maatschappelijke resultaten, waaronder de landelijke uitrol van het Digitaal
Procesdossier.
Hoewel enkele trajecten ten opzichte van de oorspronkelijke planning vertraging oplopen
en bijsturing verdienen zijn we over het punt van het bereiken van maatschappelijke
resultaten overwegend positief.
U ontvangt in de maand september de halfjaarrapportage over de periode januari tot
en met juni 2021.
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
De Minister voor Rechtsbescherming, S. Dekker
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming