Brief regering : Analyse geweldgebruik politie en publicatie cijfers CBS
29 628 Politie
Nr. 1012
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 april 2021
Geweldgebruik door de politie is een thema dat het afgelopen jaar veelvuldig de aandacht
                     heeft gekregen in het maatschappelijk debat. En dat begrijp ik. De politie oefent
                     een bij wet toegekend geweldsmonopolie uit, en daar moet zij verantwoord mee omgaan
                     en transparant over zijn. Zoals ik uw Kamer heb beloofd zet de politie wat verantwoording
                     en transparantie betreft belangrijke stappen. Een goede informatiepositie is daarbij
                     van groot belang. Daar draagt de stelselherziening geweldsaanwending sterk aan bij.
                     Dit voorjaar rapporteert de politie in haar jaarverslag over geweld door de politie.1
De politie heeft ervoor gekozen om vooruitlopend op de wijziging van de Ambtsinstructie
                     eerste tranche2 van de stelselherziening geweldsaanwending al in 2019 te gaan werken volgens de nieuwe
                     registratiemethode. Dankzij dit feit is de informatiepositie nu ook zo op orde dat
                     we langzamerhand in staat zijn om de informatie op zinvolle wijze te analyseren.3 Om meer inzicht te krijgen in de achtergronden van geweldgebruik door de politie
                     heeft het Informatie analyseteam (IAT) – een samenwerkingsverband tussen het Centraal
                     Bureau voor de Statistiek (CBS), politie en mijn departement – recent een analyse
                     uitgevoerd naar het geweldgebruik door politieagenten (GDPA) over de periode tussen
                     15 januari 2019 en 30 september 2020. Het doel van deze analyse is tweeledig. Enerzijds
                     dient zij ter versterking van het lerend vermogen van de politieorganisatie, tevens
                     één van de belangrijkste pijlers van de stelselherziening geweldsaanwending. Anderzijds
                     kan aan de hand van deze analyse met een kritische blik naar de eigen organisatie
                     worden gekeken, en kunnen waar nodig verbeteringen worden aangebracht.
                  
De hoofdvraag van de analyse is: welk beeld zien we rondom de geweldsaanwendingen
                     door politieambtenaren (GDPA) sinds invoering van de nieuwe registratiewijze (v.a.
                     15 januari 2019), onder welke omstandigheden vinden deze aanwendingen plaats en hoe
                     ontwikkelde de maatschappelijke context zich? Om de geweldsaanwendingen goed te analyseren
                     en ervan te leren is het van belang alle mogelijke context hierin mee te nemen, zoals
                     bijvoorbeeld persoonskenmerken van betrokken burgers en politieambtenaren. Dit inzicht
                     is verkregen door een samenwerking met het CBS, waarbij (gepseudonimiseerd) kenmerken
                     (o.a. geslacht, leeftijd, migratieachtergrond en opleidingsniveau) van bij geweldsincidenten
                     betrokken burgers en politiemensen in beeld zijn gebracht.
                  
De analyse is vandaag opgeleverd. Dat betekent dat het CBS wettelijk verplicht is
                     vandaag de uitkomsten van hun deel-analyse te publiceren.4 Omdat ik het van groot belang vind transparant te zijn over deze cijfers en geweldgebruik
                     door de politie in het algemeen ontvangt uw Kamer deze brief als tussenbericht. In
                     deze brief zal ik nader ingaan op de gepubliceerde cijfers van het CBS. Zoals reeds
                     benoemd zal de politie naast deze brief ook dit voorjaar in haar jaarverslag rapporteren
                     over GDPA in 2020. In het Halfjaarbericht politie zal ik nader ingaan op de gehele
                     analyse en de lessen die daaruit getrokken kunnen worden.
                  
Publicatie CBS-cijfers
De politie gebruikt in het overgrote gedeelte van de incidenten geen geweld. Uit de
                  bredere analyse van het IAT blijkt dat de politie zich in 0,51% van alle incidenten
                  genoodzaakt ziet geweld te gebruiken om haar taak uit te kunnen oefenen. Een van de
                  vragen uit de analyse is wat verklarende factoren kunnen zijn waarom in het ene basisteam
                  meer of minder geweld wordt toegepast dan in een ander basisteam. Hiervoor is gekeken
                  naar alle mogelijke factoren, waaronder door het CBS naar persoonskenmerken van de
                  betrokken burgers en agenten.
               
Uit de cijfers die het CBS vandaag publiceert, concludeer ik dat de politie zonder
                  aanziens des persoons optreedt wanneer zij geweld gebruikt. Dat is wat mij betreft
                  een bevestiging van hoe het hoort te zijn en wat ik verwacht van de Nederlandse politie.
                  Uit logistische regressie5 concludeert het CBS dat de meegenomen persoonskenmerken van betrokken burgers slechts
                  (zeer) beperkt een rol spelen in het gebruik van geweld bij een incident door de politie.
                  De verklaarde variantie van dit model is namelijk zeer laag (Nagelkerke R square =
                  0,066; waarbij een 1,0 een totale verklaring inhoudt en 0,0 geen enkele). Dat is zo’n
                  kleine voorspellende factor dat ik de conclusie trek dat bij het inzetten van geweld
                  de politie niet zo zeer kijkt naar wie ze tegen over zich hebben.
               
De bredere IAT-analyse toont aan dat het type incidenten in een basisteam wel sterk
                  verklarend is (regressieanalyse met type incident als model gaf een verklaarde variantie
                  van 0,727). Zo is er een relatief grotere kans dat er geweld gebruikt moet worden
                  als een basisteam relatief meer te maken heeft met misdrijven, geweldsincidenten,
                  verkeerincidenten, incidenten in winkels en op ov-locaties en als de incidenten horeca-gerelateerd
                  zijn. Denk daarbij aan feiten als – en niet limitatief – mishandeling, bedreiging,
                  winkeldiefstal en openbare dronkenschap. De demografie van de gebieden waar deze basisteams
                  actief zijn is sterk stedelijk, kenmerkt zich door lagere leeftijdsgroepen en wijkt
                  dus af van het gemiddelde van Nederland.
               
Bij incidenten waarbij de politie genoodzaakt is geweld te gebruiken laat het CBS
                  zien dat er met name een relatief hoger aantal mannen is onder de burgers, een gemiddeld
                  lagere leeftijd, vaker een (sterk) stedelijke woonomgeving en vaker een eerdere veroordeling
                  of strafbeschikking. Omdat sommigen veronderstellen dat de politie meer geweld zou
                  gebruiken tegen mensen met een bepaalde achtergrond heeft het CBS op ons verzoek binnen
                  de persoonskenmerken ook gekeken naar migratieachtergrond. In de tellingen is een
                  oververtegenwoordiging van burgers met een niet-westerse migratieachtergrond te zien.
                  Volgens het CBS lijkt het kenmerk migratieachtergrond op zichzelf echter een kleine
                  rol te spelen bij de kans op geweldgebruik door de politie bij een incident. De cijfers
                  passen volgens het CBS bij de afwijkende demografie van de gebieden waar de kans op
                  het moeten inzetten van geweld groter is: binnen een sterk/zeer stedelijke omgeving
                  zijn jongeren en mensen met een migratieachtergrond oververtegenwoordigd.
               
De politieambtenaren betrokken bij incidenten waar zij genoodzaakt zijn geweld te
                  gebruiken zijn relatief jonger en vaker man dan vrouw, in vergelijking met alle bij
                  incidenten betrokken politieambtenaren. Dit kan deels verklaard worden door het feit
                  dat zij ook vaker worden ingezet op risicovolle tijden zoals in horecanachten.
               
Conclusie en vervolgstappen
De cijfers van het CBS bieden een aantal waardevolle inzichten over geweldgebruik
                  door de politie. De cijfers van het CBS maken onderdeel uit van de bredere analyse
                  naar GDPA. Deze analyse wordt op dit moment nog nader bestudeerd. Zoals gezegd zal
                  ik de lessen die daaruit getrokken kunnen worden in het komend halfjaarbericht met
                  uw Kamer delen. Niet alleen vanuit het oogpunt van transparantie, maar ook omdat het
                  van groot belang is dat van geweldgebruik wordt geleerd. De politie werkt hier hard
                  aan.
               
De Minister van Justitie en Veiligheid,
                  F.B.J. Grapperhaus
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid