Brief regering : Uitkomsten onderzoeken mogelijk datalek app NL-Alert
29 668 Beleidsplan Crisisbeheersing
               26 643
                Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
         
Nr. 58
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 april 2021
Met mijn brief van 30 april 20201 heb ik uw Kamer op de hoogte gebracht van een mogelijk datalek in de toen net ontwikkelde
                  app van NL-Alert. Mijn ministerie heeft in april vorig jaar bij een gespecialiseerd
                  advocatenkantoor advies ingewonnen over een mogelijke inbreuk in verband met persoonsgegevens
                  bij de app van NL-Alert. Dit advocatenkantoor kwam op basis van de toen beschikbare
                  informatie tot de voorlopige bevinding dat er mogelijk sprake was van een datalek,
                  waarna mijn ministerie op 30 april hiervan melding heeft gemaakt bij de Autoriteit
                  Persoonsgegevens (AP). Op 6 mei jl.2 heb ik uw Kamer tevens geïnformeerd over een geconstateerde en verholpen kwetsbaarheid
                  in de app.
               
Zoals destijds aangekondigd, heb ik de Auditdienst Rijk (ADR) gevraagd een intern
                     onderzoek te doen naar de totstandkoming van de app om daaruit lering te trekken voor
                     vergelijkbare trajecten in de toekomst. Ook heb ik het bedrijf Fox-IT opdracht gegeven
                     de app door te lichten op mogelijke andere kwetsbaarheden en heb ik de Landsadvocaat
                     gevraagd het mogelijke datalek nader te onderzoeken. De Autoriteit Persoonsgegevens
                     heeft de door mijn ministerie gemaakte melding eveneens onderzocht.
                  
Ik heb uw Kamer toegezegd dat ik u na afronding van de onderzoeken zou informeren
                     over de uitkomsten daarvan. Met deze brief geef ik uitvoering aan die toezegging.
                     Ik zal eerst kort in gaan op de constateringen en gedane aanbevelingen en ga daarna
                     in op de maatregelen die naar aanleiding van deze onderzoeken zijn en worden genomen.
                  
Bevindingen Landsadvocaat, Autoriteit Persoonsgegevens, Auditdienst Rijk en Fox-IT
Landsadvocaat
De Landsadvocaat is direct na mijn melding bij de AP gestart met een onderzoek naar
                  het mogelijke datalek. De Landsadvocaat concludeert dat er geen sprake is geweest
                  van een meldplichtig datalek.
               
Autoriteit Persoonsgegevens
De bevindingen van de Landsadvocaat zijn met de AP gedeeld. De AP heeft aangegeven
                     de bevindingen van de Landsadvocaat te volgen.
                  
In de reactie van de AP op de melding staan verder drie onderdelen centraal; de tijdigheid
                     van de melding, de Data Protectie Impact Assessment (DPIA) en de getroffen beveiligingsmaatregelen.
                  
De AP merkt over de tijdigheid van de melding op dat mijn ministerie bij de eerste
                     signalen van een mogelijke inbreuk dit bij de AP had moeten melden, ongeacht of in
                     dat stadium voldoende informatie voorhanden was over de aard en omvang van de mogelijke
                     inbreuk.
                  
Ten aanzien van de getroffen beveiligingsmaatregelen merkt de AP op dat de beveiliging
                     van de app niet op orde was, omdat onder meer een kwetsbaarheid was geconstateerd
                     en geen review was uitgevoerd op de laatste versie van de app waarmee de tekortkomingen
                     van de app geïdentificeerd hadden kunnen worden.
                  
De Auditdienst Rijk
De ADR constateert in zijn bevindingen tekortkomingen in de aansturing en beheersing
                     van het project en het toezicht daarop. De ADR constateert onder meer dezelfde punten
                     als de AP over de informatiebeveiliging en de DPIA.
                  
Een projectmatige aanpak had volgens de ADR voor betere beheersing van het gehele
                     traject en borging van (privacy)risicoanalyses kunnen zorgen.
                  
Volgens de ADR lijken de problemen bij het ontwikkelen van de app o.a. te zijn ontstaan
                     doordat de betrokken medewerkers weinig ervaring hadden met projectmanagement en inkooptrajecten
                     en ze misten ook inhoudelijke technische kennis die noodzakelijk is voor dit soort
                     ontwikkeltrajecten. De medewerkers zijn hierdoor onvoldoende in staat geweest om de
                     risico’s te inventariseren en te mitigeren.
                  
Fox-IT
Over de uitvoering van dit onderzoek bent u reeds geïnformeerd in de brief van 6 mei
                  20203. Fox-IT heeft in zijn analyse de eerder geconstateerde en verholpen kwetsbaarheid
                  bevestigd. Fox-IT heeft geen verdere kwetsbaarheden in de app aangetroffen die ongeautoriseerde
                  toegang of ongewenste verspreiding van persoonsgegevens mogelijk maakten.
               
Reactie op de bevindingen
De mogelijke inbreuk had onverwijld gemeld moeten worden bij de AP. Ik zie dit als
                  een belangrijk leerpunt dat inmiddels in de werkwijze is verankerd. Bij twijfel of
                  een incident wel of niet bij de AP moet worden gemeld, geldt de regel dat een voorlopige
                  melding wordt gedaan. Mijn ministerie beschikt over een actueel Stappenplan Meldplicht
                  Datalekken voor medewerkers en leidinggevenden. Dit stappenplan wordt actief onder
                  de aandacht gebracht. Dat gebeurt onder meer in een voor alle medewerkers verplichte
                  e-learning die dit jaar wordt aangeboden. In de e-learning wordt uitgebreid aandacht
                  besteed aan datalekken teneinde te bewerkstelligen dat medewerkers zijn toegerust
                  om privacy bewust te werken. Dat betekent onder meer dat zij datalekken kunnen signaleren
                  en weten waar en wanneer ze datalekken dienen te melden.
               
Bij de ontwikkeling van de app en de DPIA is onvoldoende expertise ingezet om te toetsen
                  of de verstrekte informatie over de beoogde werking van de app correct en volledig
                  was. De vastgestelde DPIA had geactualiseerd moeten worden op het moment dat daartoe
                  aanleiding was. Daarom worden binnen mijn ministerie maatregelen genomen om de kennis
                  van medewerkers over DPIA’s te vergroten. Tevens is – in afstemming met de AP – een
                  onderzoek ingesteld naar in 2019 en 2020 uitgevoerde relevante DPIA’s waarvoor ik
                  de verwerkingsverantwoordelijke ben, waarbij zal worden beoordeeld of de praktijk
                  van gegevensverwerking in lijn is met de inhoud van de DPIA’s, en of de naar aanleiding
                  van de DPIA’s getroffen maatregelen voldoende zijn gebleken om de vastgestelde risico’s
                  te mitigeren.
               
Er zal tevens voor worden gezorgd dat in voorkomende gevallen het ontwikkelen van
                  vergelijkbare producten binnen mijn ministerie volgens een projectmatige aanpak plaatsvindt,
                  waarbij informatiebeveiliging en privacy belangrijke pijlers zijn. Bij deze aanpak
                  wordt gebruik gemaakt van projectleiders met ervaring in ICT-projecten en gegevensbeschermingsexperts
                  die gedurende het traject betrokken blijven. Naast privacy by design en privacy by default wordt extra rekening gehouden met de benodigde technische en organisatorische maatregelen.
                  Welke maatregelen moeten worden genomen is afhankelijk van de aard en type van de
                  verwerking. Goede voorbeelden zijn versleuteling, maar ook het inrichten van procedures
                  voor de controle van systemen. Hiermee wordt het risico op kwetsbaarheden, datalekken
                  en andere inbreuken verkleind. Tevens moet waar mogelijk gebruik worden gemaakt van
                  beschikbare interdepartementale expertise en moet opgedane kennis worden uitgewisseld.
                  Tot slot worden binnen het ontwikkelproces voldoende momenten ingebouwd om het product
                  – indien nodig ook extern – te toetsen op de naleving van geldende eisen op het gebied
                  van informatiebeveiliging en privacy.
               
Toekomstige voorziening
De app was een aanvullend middel op NL-Alert, het alarmmiddel van de overheid in het
                  geval van een noodsituatie. De NL-Alert app was ontwikkeld om twee specifieke doelgroepen
                  te bedienen. De eerste doelgroep betreft mensen met een communicatieve beperking die
                  met een regulier NL-Alert bericht niet altijd worden bereikt. De app is om die reden
                  in goede samenwerking met belangengroepen voor mensen met een visuele en/of auditieve
                  beperking ontwikkeld. De tweede doelgroep betreft bewoners van de grensregio’s die
                  met hun telefoon soms (automatisch) gebruik maken van Belgische en Duitse mobiele
                  netwerken en daardoor niet altijd een regulier NL-Alert bericht ontvangen.
               
De app bevond zich nog in een pilotfase toen deze in maart 2020 in de appstores werd
                  geplaatst. Personen die betrokken waren bij de ontwikkeling van de app zijn destijds
                  actief gevraagd om de app te downloaden en hun ervaringen te delen. De app werd goed
                  ontvangen door deze personen en bleek in een grote behoefte te voorzien.
               
Gezien de geconstateerde behoefte heb ik besloten om opnieuw een voorziening te gaan
                  ontwikkelen. Bij dit traject worden de geleerde lessen en de aanbevelingen uit de
                  verschillende onderzoeken ter harte genomen. De voorziening komt pas beschikbaar voor
                  het publiek als een zorgvuldige (externe) doorlichting op onder andere privacy-eisen
                  en informatiebeveiliging heeft plaatsgevonden.
               
De Minister van Justitie en Veiligheid,
                  F.B.J. Grapperhaus
Indieners
- 
              
                  Indiener
 F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
