Brief regering : Budgettaire Aspecten Kwijtschelden van Publieke Schulden
31 066 Belastingdienst
Nr. 806
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 april 2021
De uitbetaling van het forfaitaire bedrag van 30.000 euro in het kader van de hersteloperatie
kinderopvangtoeslag is voor veel gedupeerde ouders een belangrijke stap naar herstel.
Een deel van deze gedupeerde ouders heeft of had echter problematische schulden, die
mede zijn veroorzaakt of verergerd door de problemen rond de kinderopvangtoeslag.
Om ervoor te zorgen dat gedupeerde ouders na de herstelbetaling een nieuwe start kunnen
maken, heb ik diverse maatregelen aangekondigd, waaronder kwijtschelding van belastingschulden
en toeslagschulden.1 Op basis van dit kabinetsbesluit hebben inmiddels publieke schuldeisers, en ook gemeenten
en waterschappen (onder voorwaarden) toegezegd bij hen openstaande schulden kwijt
te schelden2.
De afgelopen periode is in samenwerking met de publieke schuldeisers en de verantwoordelijke
departementen het kwijtschelden van publieke schulden verder uitgewerkt. Voor een
nieuwe start is ook een oplossing voor private schulden nodig. Het door de leden van
uw Kamer Lodders en Van Weyenberg ingediende amendement (Kamerstuk 35 704, nr. 4), dat ziet op het inrichten van een moratorium voor de ouders die 30.000 euro ontvangen,
is inmiddels in werking getreden waardoor de invordering van publieke en private schulden
wordt gepauzeerd en zo rust en ruimte komt om te zoeken naar een oplossing voor de
ouders en de schuldeisers. De gesprekken met private schuldeisers over het oplossen
van schulden lopen nog. Gezamenlijk wordt daarbij gezocht naar een oplossing voor
de totale schuldenproblematiek. Zodra hier meer over bekend is, informeer ik uw Kamer
hierover.
Van gedupeerde ouders die recht hebben op het forfaitaire bedrag van 30.000 euro worden
publieke schulden kwijtgescholden. Gedupeerde ouders kunnen echter pas écht een nieuwe
start maken als hun partner, die mogelijk ook kampt met (problematische) schulden,
niet met deze schulden blijft zitten. Daarom is ervoor gekozen ook de schulden van
de partner kwijt te schelden. Als partner wordt aangemerkt degene die op 31 december
2020 de toeslagpartner van de ouder was.
Vandaag ontvangt uw Kamer ook de zesde voortgangsrapportage kinderopvangtoeslag (VGR)
(Kamerstuk 31 066, nr. 805), waarin u over de beleidsmatige aspecten rondom kwijtschelding verder wordt geïnformeerd.
Budgettaire consequenties
De uitgaven en de derving van inkomsten relevant voor het uitgavenplafond door kwijtschelding
door publieke schuldeisers en mede-overheden worden generaal verwerkt op basis van
nacalculatie (werkelijke kosten). Met deze brief ontvangt u ook de incidentele suppletoire
begrotingen waarin de budgettaire consequenties van het kwijtschelden van de publieke
schulden zijn opgenomen per departement.
Hiernaast resulteert het kwijtschelden van de relevante belastingschulden van toeslagengedupeerden
in een inkomstenderving op de begroting van Financiën van cumulatief € 83,5 mln. In
2021 wordt daarom een kadercorrectie binnen het inkomstenkader toegepast. Hier wordt
ook de zorgtoeslagderving van € 6,5 mln. in opgenomen. De inkomstenderving loopt in
eerste instantie in het EMU-saldo waarbij tijdens de formatie of in augustus nog kan
worden besloten om het bedrag te dekken.
Doordat de kosten afhangen van het uiteindelijke aantal ouders dat recht heeft op
de herstelregelingen en er geen volledig overzicht is van de publieke schulden van
gedupeerde ouders en hun partners, zijn deze kosten nog onzeker. Een overzicht van
de verwachte budgettaire consequenties is opgenomen in tabel 1.
Tabel 1. Overzicht verwachte kosten kwijtschelding per (uitvoerings-)organisatie of
toeslag (programma en apparaatskosten)
Departement
(Uitvoerings-)organisatie / toeslag
Cum. 2021–2024
In miljoenen euro’s
Uitgaven
Inkomsten
Financiën
Belastingschulden
25
83
SZW
Kinderopvangtoeslag
81
SZW
Kindgebonden budget
15
VWS
Zorgtoeslag
7
BZK
Huurtoeslag
25
BZK
Gemeenten en waterschappen
230
OCW
DUO
253
JenV
CJIB
17
JenV
LBIO
2
SZW
UWV/SVB
3
VWS
CAK en SVB
17
Subtotaal
668
90
Reeds gereserveerd
– 58
Totaal
610
90
Normaliter wordt nieuw beleid pas in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de
begrotingswet heeft geautoriseerd. Omdat het kabinet, als onderdeel van de Toeslagenherstelactie,
de publieke schulden van de gedupeerden zo snel mogelijk wil kwijtschelden zodat gedupeerden
met een schone lei verder kunnen, acht de regering het wenselijk en in het belang
van het Rijk om – vooruitlopend op formele autorisatie door beide Kamers – uitvoering
te geven aan het besluit tot kwijtschelding en de incidentele suppletoire begrotingen.
Met het voorgaande wordt gehandeld conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet
2016.
Mede namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Minister voor Rechtsbescherming,
de Minister van Justitie en Veiligheid, de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport, de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Minister van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Minister van Financiën en de Staatssecretaris
van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst
De Staatssecretaris van Financiën,
A.C. van Huffelen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Financiën