Brief regering : Verslag van G20 vergadering van Ministers van Financiën en Presidenten van Centrale Banken
32 429 G-20
Nr. 16 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 maart 2021
Op 26 februari jl. vond de G20-vergadering van Ministers van Financiën en Presidenten
van Centrale Banken (FMCBG) plaats. Dit was de eerste FMCBG onder het Italiaanse G20-voorzitterschap,
dat op 1 december van start is gegaan. Nederland is uitgenodigd als gastland. In verband
met COVID-19 vond de vergadering virtueel plaats. Bij deze eerste FMCBG is geen communiqué
opgesteld, zoals normaliter het geval is. Wel publiceerde het Italiaanse voorzitterschap
na afloop van de vergadering een persverklaring, welke als bijlage bij deze brief
is gevoegd1.
Middels deze brief informeer ik, mede namens de Staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit
en Belastingdienst, uw Kamer graag over de belangrijkste onderwerpen die op 26 februari
zijn besproken. Uw Kamer zal spoedig een appreciatie van het gehele Italiaanse werkprogramma
ontvangen van de Minister van Buitenlandse Zaken. In die appreciatie wordt ook ingegaan
op de Italiaanse prioriteiten en Nederlandse inzet voor de G20-bijeenkomsten voor
het komende jaar.
De G20-vergadering bestond uit twee sessies. Bij beide sessies vond een tafelronde
plaats, waarbij alle deelnemende landen en verschillende internationale organisaties
de mogelijkheid kregen een interventie te doen. Bij deze vergadering was voor het
eerst de nieuwe Minister van Financiën van de Verenigde Staten Janet Yellen aanwezig.
Yellen verspreidde de dag voor de vergadering een brief onder de deelnemers, waarmee
de prioriteiten voor de VS voor het financiële traject van de G20 kenbaar worden gemaakt.
Deze brief stuur ik u als bijlage bij dit verslag toe2. Hieronder informeer ik u afzonderlijk over de uitkomsten van beide sessies.
Sessie I: Mondiale economie, beleid en internationale belastingen
Allereerst werd stilgestaan bij de stand van de mondiale economie. Volgens de laatste
raming van het IMF komt de herstelfase van de COVID-19-crisis in zicht. Echter, de
mondiale economische vooruitzichten blijven met onzekerheid omgeven. Daarnaast dreigt
het herstel ongelijk te verlopen omdat landen ongelijke toegang hebben tot vaccins
en er verschillen zijn in beleidsruimte. Hierbij bespraken landen ook de mogelijkheden
om met name kwetsbare landen te ondersteunen. Eén van de mogelijkheden is de versterking
van het mondiale financiële vangnet door een generieke allocatie van speciale trekkingsrechten
(Special Drawing Rights) door het IMF. Hiermee wordt de weerbaarheid van de mondiale economie en de capaciteit
om schokken op te vangen vergroot. Tot slot werd onder deze sessie gesproken over
internationale belastingen en in het bijzonder over de onderhandelingen over het heffen
van internationale belastingen in een digitaliserende economie (BEPS 2.0), die plaatsvinden
in het Inclusive Framework georganiseerd door de OESO. Het bereiken van consensus hierover zou een belangrijke
deliverable zijn voor het Italiaanse voorzitterschap.
Tijdens de vergadering riepen veel landen op tot het in stand houden van de economische
steunmaatregelen en tot multilaterale samenwerking op het gebied van bijvoorbeeld
de distributie van vaccins. Verschillende landen benadrukten het belang van het integreren
van de digitale agenda en groene transitie in het herstelbeleid van landen. Nederland
riep daarnaast op tot coördinatie van het beleid om de uitdagingen op de middellange
termijn gezamenlijk aan te pakken en ervaringen uit te wisselen. Een grote groep landen
sprak steun uit voor een generieke allocatie van speciale trekkingsrechten door het
IMF. De G20 heeft het IMF gevraagd een voorstel voor te bereiden tot generieke SDR
allocatie. Ook Nederland steunde dit. Het is aan de leden van het IMF om hierover
te besluiten en in aanloop naar de Voorjaarsvergadering van het IMF zal uw Kamer hier
nader over worden geïnformeerd. Met betrekking tot internationale belastingen benadrukten
landen het belang van het bereiken van een akkoord voor beide pijlers van BEPS 2.0
halverwege 2021. Daarbij is ook relevant dat inmiddels de nieuwe Amerikaanse regering
is aangetreden. De Verenigde Staten willen blijven samenwerken om tot wereldwijde
oplossingen te komen voor de uitdagingen als gevolg van de digitaliserende economie.
Een belangrijke stap is dat de Verenigde Staten het eerdere voorstel van het implementeren
van Pijler 1 als een «safe harbour» heeft ingetrokken. Enkele landen steunden daarnaast
de ambitie van het voorzitterschap om binnen de G20 een discussie te starten over
groene belastingen. Ook Nederland steunde dit en vroeg daarnaast aandacht voor de
vereenvoudiging en uitvoerbaarheid van de regels van BEPS 2.0. Italië kondigde aan
om en marge van de FMCBG in juli twee evenementen te organiseren, namelijk een High Level Tax Symposium en een Climate Summit.
Sessie II: Kwesties aangaande de financiële sector
Het behoud van financiële stabiliteit en van het vermogen van de financiële sector
om het economisch herstel te ondersteunen is een hoofdprioriteit voor de G20. De Financial Stability Board (FSB) zal dit jaar een aantal rapportages aan de G20 opleveren die verband houden
met COVID-19. In deze vergadering was er aandacht voor een evaluatie van de FSB naar
lessen voor de financiële stabiliteit die getrokken kunnen worden uit de eerste fase
van de COVID-19-crisis. Een tussentijds rapport wordt in juli aan de G20 aangeboden.
Een andere prioriteit in het FSB-werkprogramma waar veel aandacht voor was, is de
schokbestendigheid van de niet-bancaire financiële partijen. Verder stond het thema
duurzame financiering op de agenda. Hierbij gaat het met name om de rol van de financiële
sector in het bereiken van klimaatdoelstellingen, een raamwerk voor het adequaat adresseren
van risico’s voor financiële markten als gevolg van klimaatverandering, en wereldwijd
vergelijkbare meetmethoden om klimaatimpact en klimaatrisico goed inzichtelijk en
vergelijkbaar te maken. Daarnaast kwam het thema financiële inclusie ter sprake, omdat
de pandemie heeft aangetoond dat degenen die financieel kwetsbaar zijn vaak als eersten
worden getroffen door de gevolgen van de crisis.
Tijdens de vergadering gaven landen aan uit te kijken naar het rapport van de FSB
over lessen die getrokken kunnen worden uit de COVID-19-crisis. Ook was er, waaronder
van Nederland, veel steun voor het werkplan om de schokbestendigheid van niet-bancaire
financiële partijen te vergroten. Veel landen noemden daarnaast de noodzaak om grensoverschrijdende
betalingen te vergemakkelijken door implementatie van de G20 cross-border payments roadmap. Er was verder brede steun voor het thema duurzame financiering. Nederland heeft
zich hier actief voor uitgesproken en benadrukt dat de G20 kan helpen de werkzaamheden
op dit gebied in een hogere versnelling te brengen, bouwend op reeds lopende werkstromen binnen de FSB, het Network of Central Banks and Supervisors for Greening the Financial System (NGFS) en andere internationale fora. Op het gebied van financiële inclusie heeft
Nederland benadrukt dat de toegang tot financiële producten en diensten verbeterd
dient te worden en investeringen in digitale en financiële vaardigheden van kwetsbare
groepen nodig zijn.
De volgende vergadering van de G20 zal plaatsvinden en marge van de IMF voorjaarsvergadering
in april. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Financiën,
W.B. Hoekstra
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën