Brief regering : Tweede voortgangsrapportage Actieplan stages en leerbanen van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
31 524 Beroepsonderwijs en Volwassenen Educatie
Nr. 490
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 maart 2021
Bij deze brief vindt u de tweede voortgangsrapportage van het Actieplan stages en
leerbanen van de Samenwerkingsorganisatie Beroeps en Bedrijfsleven (SBB)1. In aanvulling daarop geef ik u een actueel beeld van de tekorten aan stages en leerbanen
in het mbo en licht ik toe hoe ik invulling geef aan de motie van de leden Kerstens
en Van den Hul2.
Actueel beeld tekorten stages en leerbanen
SBB blijft de actuele situatie rondom de tekorten monitoren. In de bijlage is de tweede
voortgangsrapportage opgenomen met een analyse van de ontwikkeling van de tekorten
in de eerste helft van het studiejaar 2020–2021.
Uit cijfers van SBB van 22 februari 2021 blijkt dat momenteel 22.056 van de in totaal
ruim 507.000 mbo-studenten op zoek zijn naar een geschikte stage of leerbaan. Er zijn
grote verschillen in stage- en leerbaantekorten tussen sectoren en regio’s. Oplopende
tekorten zijn met name te zien in sectoren die ook ernstig zijn getroffen door de
maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus. Zo is het tekort in de gastvrijheid,
waar onder andere horeca en toerisme onder vallen, inmiddels gestegen naar 2.195 stages
en leerbanen.
De sector waar momenteel de meeste tekorten zijn, is de zorg (3.650 tekorten). Door
de hoge werkdruk is er te weinig capaciteit om studenten te begeleiden. Het tekort
aan deze plekken is voor mbo-verpleegkunde bijvoorbeeld met 66 procent toegenomen.
Maar in regio’s wordt ook gezocht naar creatieve oplossingen. Zo is er de hybride
leeromgeving waar de praktijk van de zorginstelling en het onderwijs dicht bij elkaar
worden georganiseerd, zodat de begeleiding van studenten ondanks de druk op de zorg,
goed en efficiënt kan plaatsvinden. In verschillende regio’s worden mbo-studenten
bovendien ingezet om te helpen bij het vaccineren en testen. Deze goede voorbeelden
verdienen navolging in de hele zorg.
De volgende voortgangsrapportage over het tweede halfjaar van studiejaar 2020–2021
verschijnt na de zomer. Deze rapportage zal ik uw Kamer doen toekomen. Ik zal in mijn
reactie op die rapportage ook nader in gaan op de voortgang van stages bij de publieke
sector, mede naar aanleiding van de motie van de leden Van den Berge (Groenlinks)
en Smals (VVD)3. Ook zal ik uw Kamer informeren op de motie van Wiersma (VVD) en Bruins (CU)4 over het plan van een opleidingsfonds met als doel om praktijkplaatsen in de herstelfase
aan te jagen en te borgen.
Motie van de leden Kerstens en Van den Hul
Met deze brief licht ik toe hoe ik invulling geef aan de motie van de leden Kerstens
en Van den Hul (beiden leden van de PvdA-fractie), waarin is gevraagd in samenwerking
met onderwijs, werkgevers en regionale actoren de mogelijkheden te verkennen om het
stagetekort te verkleinen, bijvoorbeeld door versnelde certificering van leerwerkbedrijven,
duostages of kennisdeling.
Met de acties in het actieplan zoals weergegeven geef ik invulling aan de motie. Zo
werft SBB nieuwe leerbedrijven en waar nodig erkent SBB binnen 5 dagen. Ik heb SBB
tijdelijk toegestaan ook digitaal te erkennen. Daarnaast doet SBB op haar website
sbbhelpt.nl aan kennisdeling. Het kabinet heeft in het Nationaal Programma Onderwijs
de financiering van dit actieplan met een jaar doorgetrokken5. Zodoende ontvangt SBB voor de uitvoering voor de jaren 2020, 2021 en 2022 jaarlijks
4 miljoen euro.
Voorts zijn in het Servicedocument mbo-aanpak coronavirus COVID-19 versie 5.0 d.d.
11 november 20206 de mogelijkheden voor scholen benoemd om op een slimme manier gebruik te maken van
de kaders die er zijn voor het doen van een stage. Zo is het onder andere mogelijk
om twee stagiairs op een plek te plaatsen en kunnen scholen samen met bedrijven praktijkopdrachten
ontwikkelen. Adviseurs van SBB in de regio adviseren scholen over de mogelijkheden
uit het servicedocument.
Tot slot is er met het NPO ook extra budget gekomen voor de subsidie praktijkleren
en voor een stageplan in het hoger onderwijs. In het hoger onderwijs worden de instellingen
en de werkgevers via VNO-NCW en MKB Nederland betrokken bij de uitvoering van het
stageplan. De subsidie praktijkleren is opgehoogd tot het maximum van 2.700 euro per
leerbaan, uitgaande van het voorspelde aantal aanvragen. Voor conjunctuurgevoelige
sectoren die zijn geraakt door de coronamaatregelen is bovendien nog een extra impuls
hier bovenop beschikbaar.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
I.K. van Engelshoven
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap