Brief regering : Waardering vier gewijzigde amendementen wetsvoorstel Wijziging van de Tijdelijke wet Groningen in verband met de versterking van gebouwen in de provincie Groningen
35 603 Wijziging van de Tijdelijke wet Groningen in verband met de versterking van gebouwen in de provincie Groningen
Nr. 77 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 maart 2021
Op 8 en 9 maart 2021 zijn er na de behandeling van het wetsvoorstel Versterken Groningen
(Kamerstuk 35 603) vier gewijzigde amendementen ingediend. Het betreft de amendementen met Kamerstuk
35 603, nrs. 68 en 71 van het Kamerlid Beckerman en de amendementen met Kamerstuk 35 603, nrs. 69 en 70 van het Kamerlid Agnes Mulder.
Amendement met Kamerstuk 35 603, nr. 68: Het in eigen beheer uitvoeren van versterkingsmaatregelen
Dit amendement dient ter vervanging van het amendement met Kamerstuk 35 603, nr. 23. Met dit amendement van het Kamerlid Beckerman wordt voorgesteld om de eigenaar de
mogelijkheid te geven om het hele versterkingsproces in eigen beheer uit te voeren.
Als de eigenaar kiest om het versterkingsproces in eigen beheer uit te voeren, dan
vindt er volgens dit amendement geen publiekrechtelijke besluitvorming plaats over
de veiligheid en de versterking van een woning. Er wordt alleen beslist of met het
oog op het vergoeden van de kosten een versterkingsmaatregel noodzakelijk is en of
de kosten voor de getroffen maatregelen redelijk zijn.
Binnen het wetsvoorstel bieden we de mogelijkheid om versterkingsmaatregelen in eigen
beheer uit te voeren. Daarnaast wordt met de praktijkaanpak de mogelijkheid geboden om voor de versterking zelf een aannemer of architect
te kiezen en de versterking, van opname tot uitvoering, in eigen beheer uit te voeren.
Deze mogelijkheid heb ik nu ook al geboden met het Besluit versterking gebouwen Groningen.
In zoverre ben ik het dus eens met de intentie van mevrouw Beckerman dat een eigenaar
de versterking van opname tot uitvoering in eigen beheer mag uitvoeren.
Dit amendement gaat verder door de publieke verankering van de versterkingsopgave
los te laten. Met dit amendement wordt geregeld dat de beoordeling niet langer op
basis van objectieve methoden plaatsvindt. Daarnaast laat het wetsvoorstel de besluitvormingsprocedure
vervallen waarmee door de overheid wordt vastgesteld in hoeverre met bepaalde maatregelen
een woning daadwerkelijk aan de veiligheidsnorm zal voldoen. Dit betekent dat de verantwoordelijkheid
voor de veiligheid niet meer bij de overheid ligt. Het is ook in het belang van bewoners
dat door de overheid wordt vastgesteld dat een woning met het treffen van maatregelen
aan de veiligheidsnorm zal voldoen.
Daarnaast moet er voldoende ruimte zijn om ook de belangen van andere bewoners mee
te wegen bij de versterking van een individuele woning. Bijvoorbeeld de belangen van
buren wanneer woningen constructief met elkaar zijn verbonden. De mogelijkheden die
het wetsvoorstel hiervoor aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
geeft, worden door het amendement weggenomen.
Ik ontraad het amendement.
Amendement met Kamerstuk 35 603, nr. 69: Doorzettingsmacht en samenwerking IMG en NCG
Dit amendement dient ter vervanging van het amendement met Kamerstuk 35 603, nr. 33. In dat amendement was onder andere geregeld dat het negende lid van artikel 2 komt
te vervallen. Dat lid regelt dat het IMG niet bevoegd is versterkingsmaatregelen te
vergoeden. Met het gewijzigde amendement wordt niet langer voorgesteld om dit lid
te laten vervallen.
Verder bevordert het amendement de coƶrdinatie tussen het IMG en de NCG bij de afhandeling
van schade en versterken, waarbij door de twee organisaties binnen de kaders van beide
opgaven wordt gewerkt. Dit kan ik steunen. Dit wordt nagestreefd door bij ministeriƫle
regeling regels te stellen over de samenwerking tussen het IMG en de NCG.
Ik sta daarnaast ook positief tegenover het bieden van de mogelijkheid aan de Minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om te bepalen in hoeverre de kosten
voor bepaalde werkzaamheden voor rekening van de eigenaar komen. Ik ga er daarbij
vanuit dat het gaat om het vergoeden van kosten die de (snelheid van de) versterking
ten goede komen of omwille van billijkheid nodig zijn.
Ik geef dit amendement oordeel Kamer.
Amendement met Kamerstuk 35 603, nr. 70: Oplossingsgericht werken door IMG en NCG
Dit amendement dient ter vervanging van het amendement met Kamerstuk 35 603, nr. 41. In dat amendement was geregeld dat het negende lid van artikel 2 komt te vervallen.
Dat lid regelt dat het IMG niet bevoegd is versterkingsmaatregelen te vergoeden. Met
het gewijzigde amendement wordt artikel 2, negende lid aangepast in die zin dat duidelijk
wordt gemaakt dat het IMG met het oog op voorkoming of beperking van schade ook maatregelen
mag treffen die leiden tot versterking van een gebouw, voor zover dit geen versterkingsmaatregelen
zijn in de zin van artikel 13j, eerste lid, onderdeel a.
Door de aanpassing van het negende lid van artikel 2 wordt verduidelijkt dat het IMG
ruimte heeft om in de praktijk oplossingsgericht te werken, terwijl tegelijkertijd
voorkomen wordt dat IMG in de bevoegdheden van de Minister van BZK treedt. Dit vind
ik positief.
Ik geef het amendement oordeel Kamer.
Amendement met Kamerstuk 35 603, nr. 71: Het delen van het risicoprofiel.
Dit amendement dient ter vervanging van het amendement met nummer 28. In dit amendement
wordt geregeld dat het risicoprofiel op aanvraag wordt gedeeld. Ik deel de opvatting
dat transparantie en duidelijkheid belangrijk zijn. Ik steun daarom het idee om gebouweigenaren
die dat wensen inzicht te geven in het aan hun gebouw toegekende risicoprofiel.
Ik geef het amendement oordeel Kamer.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren
Indieners
-
Indiener
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties