Brief regering : Vlootvervanging Rijksrederij
35 570 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2021
Nr. 104
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 maart 2021
De Rijksrederij beheert, bemant en onderhoudt schepen voor de Douane, de Kustwacht,
het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Rijkswaterstaat. De Rijksrederij
zet de vloot in voor de taken inspectie en handhaving, vaarwegmarkering incidentmanagement
en verkeersbegeleiding, waterkwaliteit en -kwantiteit, hydrografisch onderzoek, visserijonderzoek
en -beheer. In 2020 bevat de vloot 90 zee/kust/binnenvaart vaartuigen en 22 zelfstandig
varende RHIB’s. Wrakkenpontons/meetpontons en overig drijvende middelen zijn hierin
niet meegenomen.
De gemiddelde leeftijd van de gehele vloot ligt tegen de 25 jaar, wat overeenkomt
met de economische levensduur van een schip. Een deel van de vloot is ouder dan 30
jaar. Door de hoge leeftijd van de vloot stijgen de onderhoudskosten sterk en wordt
de kans op uitval groter. Vervangen van de schepen is noodzakelijk om de continuïteit
in de veilige en betrouwbare dienstverlening aan de opdrachtgevers te garanderen.
Om zeker te stellen dat nieuwe schepen bij oplevering voldoen aan de gestelde eisen
zijn de afgelopen twee jaar naar aanleiding van lopende trajecten verschillende onderzoeken
gedaan waarbij expliciet is gekeken naar processen om, gedurende de hele periode van
uitvoering, invulling te kunnen geven aan een betrouwbare en stabiele scope. Hierover
heb ik uw Kamer met verschillende brieven geïnformeerd1. De lessen en aanbevelingen heeft de Rijksrederij verwerkt in haar werkprocessen
en in de vlootstrategie. Ik wil u met deze brief informeren op welke wijze de Rijksrederij
voortgaat met de vervanging van de vloot.
Vlootstrategie en vlootprogramma
Met de vlootvervanging zet de Rijksrederij in op vernieuwen, verjongen en verduurzamen
om een veilige, betrouwbare en kosteneffectieve dienstverlening in de toekomst aan
de opdrachtgevers en gebruikers te blijven garanderen. De samenstelling van de vloot
is flexibel inzetbaar en redundant waar mogelijk om de taakuitvoering te borgen binnen
de beschikbare middelen. De Rijksrederij wil innovaties op een verantwoorde wijze
benutten door het toepassen van «proven technology».
Duurzame vloot
De Rijksrederij zet zich samen met de opdrachtgevers in voor een emissieloze taakuitvoering.
Een eerste stap is gezet met de oplevering van drie energiezuinige vaartuigen van
het type MPV-30. De MPV-30 is uitgerust met accu’s, waarmee het een groot deel van
de dagelijkse werkzaamheden kan uitvoeren. Doordat de motoren minder gebruikt worden,
is het brandstofverbruik laag. De restwarmte van de aanwezige generatoren wordt hergebruikt
voor onder meer de verwarming. Zonnepanelen op het schip zorgen voor de stroom en
licht in de accommodatie van de bemanning.
Met hulp van kennisinstellingen, marktpartijen en andere opdrachtgevers vergroot de
Rijksrederij de kennisopbouw over de toepassing van alternatieve duurzame energiedragers.
De Rijksrederij is voornemens om vier pilots te starten, waarbij renovaties van schepen
worden uitgevoerd met de beoogde klimaatneutrale technieken om kennis en ervaring
op te doen. Bij positief resultaat kunnen deze technieken dan toegepast worden in
de nieuwe aanbestedingen. De Rijksrederij fungeert hiermee tevens als launching customer
voor andere partijen.
Projecten vlootprogramma
In 2021 worden twee ETV’s (Emergency towing vessel) toegevoegd. Omdat de duurzame
technologie voor dit type schepen nog niet commercieel beschikbaar is worden deze
ETV’s voor een korte termijn gehuurd. De verwachting is dat na deze termijn een meer
duurzame technologie kan worden ingezet. De Rijksrederij is tevens gestart met de
voorbereiding van de vervanging van drie trailerbare meetvaartuigen.
Daarnaast is de Rijksrederij gestart met de voorbereiding van de vervanging van: negen
schepen van het type MPV-20 (visserij zeegaand en binnenwater) en drie schepen van
het type MPV-50 (markeren en meten zeegaand). De Rijksrederij is voornemens om deze
schepen aan te besteden met klimaatneutrale aandrijvingen mits de technieken hiervoor
betrouwbaar en commercieel beschikbaar zijn, het binnen de eisen aan het vaartuig
past en de middelen beschikbaar zijn.
Ook voor andere schepen worden plannen voorbereid. Medio dit jaar zal er meer bekend
zijn over het te volgen scenario hiervoor. Soms is een tijdelijke oplossing nodig
of krijgen vaartuigen vooruitlopend op de vervanging groot (levensduur verlengend)
onderhoud. Met deze maatregelen borgt RWS de inzetbaarheid van de schepen en wordt
de kans op uitval of storing verkleind.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat