Brief regering : Eerste reactie op rapport inzake inkomstenverrekening
34 352 Uitvoering en evaluatie Participatiewet
Nr. 208
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 maart 2021
Op 25 februari jl. is het rapport «Als verrekenen een beperking is» aangeboden aan
                  de Landelijke Cliëntenraad, UWV, Divosa en aan SZW1. Gezien de uitkomsten van het onderzoek, hecht ik eraan u te laten weten dat ik samen
                  met genoemde partijen opvolging ga geven aan de aanbevelingen, zodat ook mensen met
                  een arbeidsbeperking met zo min mogelijk zorgen aan de slag kunnen.
               
Op voorspraak van de Landelijke Cliëntenraad heeft UWV subsidie beschikbaar gesteld
                  om onderzoek te laten doen naar de aard en omvang van de problemen die mensen met
                  een arbeidsbeperking ervaren bij de verrekening van inkomen uit werk met een uitkering.
                  Het gaat daarbij om mensen met een uitkering op grond van de Wajong, WIA en WAO, die
                  UWV uitvoert, en op grond van de Participatiewet, die gemeenten uitvoeren. De inkomstenverrekening
                  gaat gelukkig in veel gevallen goed, met name bij mensen met een stabiel inkomen.
                  Maar helaas ervaren te veel uitkeringsgerechtigden serieuze problemen.
               
Vooral kwetsbare groepen met wisselende inkomsten ondervinden financiële problemen,
                  zo blijkt uit het onderzoek. Zij ervaren verrekening vaak als erg ingewikkeld, bijvoorbeeld
                  bij het wisselen van baan of het uitbetaald krijgen van een dertiende maand. Daarnaast
                  ontstaan problemen wanneer een werkgever loon per week of per vier weken uitbetaalt,
                  terwijl de uitkering op maandbasis wordt berekend. Verder wordt ook het overschrijden
                  van de jaargrens genoemd als complicerende factor bij de verrekening van de door UWV
                  uitgevoerde regelingen. Dan blijkt vaak doorwerking naar toeslagen het geval. Deze
                  inkomenseffecten zijn vaak niet meteen helder voor mensen, waardoor zij voor hen onverwacht
                  met een inkomensverandering te maken hebben.
               
De onzekerheid over de hoogte van het besteedbaar inkomen (uit werk, uitkering en
                  toeslagen) leidt bij een deel van de uitkeringsgerechtigden tot dusdanige stress dat
                  zij aangeven niet bereid te zijn (meer uren) te gaan werken, of aangeven zelfs te
                  (willen) stoppen met hun werk. Deze situaties staan op gespannen voet met wat we met
                  elkaar willen bereiken: inkomensondersteuning en maximale participatie. Ik vind het
                  daarom goed dat dit rapport op tafel ligt.
               
Gemeenten en UWV doen al veel om mensen te ondersteunen. Zo belt UWV mensen als er
                     onvoldoende informatie voorhanden is om de hoogte van de inkomsten te kunnen beoordelen.
                     Ook belt UWV wanneer een terugvordering nodig is, om te vragen of een betalingsregeling
                     is gewenst. Vanuit het programma Simpel Switchen werken gemeenten samen met Divosa
                     en SZW aan verbeteringen bij de uitvoering van de Participatiewet. Er zijn verschillende
                     producten ontwikkeld, gericht op meer inkomenszekerheid voor mensen die te maken hebben
                     met wisselende inkomstenbronnen uit werk en de bijstandsuitkering. Zo zijn er de Toolkit
                     Snelle Aanvraag, Snel Besluit en de Toolkit Parttime werk ontwikkeld, gericht op inkomenszekerheid
                     voor burgers. Daarnaast is er een Experience game opgezet waarmee gemeentelijke politiek,
                     management en uitvoering in de huid kruipen van mensen die te maken krijgen met de
                     overgang van werk naar uitkering en weer terug. Tot slot is er een online rekentool
                     ontwikkeld door het Nibud, de «van uitkering naar werk berekenaar». Hiermee krijgen
                     mensen meer inzicht in hun toekomstige inkomenspositie. Voor meer informatie verwijs
                     ik u naar de brief over Simpel Switchen van 9 november 2020.2
Daarnaast zijn met de vereenvoudiging van de Wajong de onderliggende rekenregels geharmoniseerd
                     en vereenvoudigd. Door het wegnemen van onder andere de zogenoemde «zaagtand» in de
                     Wajong is deze problematiek met ingang van 2021 voor een belangrijk deel geëlimineerd.
                  
Dit rapport maakt evenwel duidelijk dat er meer nodig is. De onderzoekers doen concrete
                  aanbevelingen die kunnen helpen. Met dit rapport in de hand ga ik samen met UWV, Divosa,
                  gemeenten, Landelijke Cliëntenraad en uitkeringsgerechtigden op zoek naar oplossingen,
                  al zal het niet eenvoudig zijn. Inkomensverrekening blijft een complex vraagstuk,
                  waarin wetten, de uitvoering ervan en het doen-vermogen van de uitkeringsgerechtigde
                  in elkaar grijpen.
               
Verbeteringen zijn te vinden in de dienstverlening en de communicatie. UWV ziet in
                  het rapport belangrijke aanknopingspunten om tot verbetering van de eigen dienstverlening
                  te komen. UWV gaat bezien welke gerichte acties mogelijk zijn om deze groepen meer
                  persoonlijk ondersteuning te bieden, beter te informeren en betrokkenen verder te
                  «ontzorgen». De uitkomsten van dit onderzoek worden betrokken bij Simpel Switchen,
                  waarbij vele partijen samenwerken om de overgang van uitkering naar werk te versoepelen.
                  Dit zal worden besproken aan de aangekondigde ronde tafels en het bijbehorende whitepaper
                  over mogelijkheden tot maatwerk in de Participatiewet.
               
Daarnaast zal voor elk van de regelingen de onderliggende systematiek worden heroverwogen,
                  inclusief bijvoorbeeld de «zaagtand» die in WAO nog bestaat. Bij deze heroverweging
                  zal het burgerperspectief nadrukkelijk worden betrokken, bijvoorbeeld door het uitvoeren
                  van klantreizen. Ik wil daarbij wel benadrukken dat de onderliggende oorzaken niet
                  van vandaag op morgen zijn opgelost. Mede vanwege de financiële prikkels die onderdeel
                  uitmaken van de rekenregels, vraagt dit om fundamentele keuzes. Binnen de urgentie
                  die ik voel om hiermee aan de slag te gaan, staat zorgvuldigheid voorop om recht te
                  doen aan het rapport.
               
Uiterlijk in de maand mei kunt u mijn brief verwachten waarmee ik u verder zal informeren
                  over de aanpak en voortgang van de acties die al op korte termijn worden genomen.
               
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
                  W. Koolmees
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid