Brief regering : Actieprogramma Gastvrijheid en stand van zaken moties
26 419 Toerisme en recreatie
35 420
Noodpakket banen en economie
Nr. 95
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 februari 2021
Op 9 september jl. heb ik met uw Kamer gesproken over de gastvrijheidssector (Kamerstuk
35 420, nr. 133), die zo zwaar is geraakt door de Covid-19 crisis. Na een zomer met wat meer mogelijkheden
waren we redelijk optimistisch gestemd en hoopten we dat de gasvrijheidssector langzaam
kon herstellen. Helaas is de epidemiologische situatie in aanloop naar de winter verslechterd
met grote gevolgen voor vrijwel de hele sector.
In het debat heb ik gesproken over de oprichting van de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidssector.
De crisis gaf een impuls om de samenwerking tussen overheden en sector te verstevigen.
De sector heeft het initiatief genomen voor de oprichting van de Taskforce waar zowel
branches, overheden als kennisinstellingen gezamenlijk om tafel zitten. Ik ondersteun
deze samenwerking. Op dit moment zijn de effecten van Covid-19 en het economische
steunpakket uiteraard onderwerp van gesprek, maar de focus van de Taskforce is om
gezamenlijk te kijken naar de middellange termijn opgaven voor de sector.
In opdracht van de Taskforce is de Actieagenda herijkt. Gezamenlijk zijn de acties
bepaald die bijdragen aan een duurzaam herstel naar een toekomst bestendigde sector.
De vernieuwde Actieagenda is met alle partners besproken tijdens een bestuurlijke
bijeenkomst op 2 februari jl. Met deze brief informeer ik u over de Actieagenda. Daarnaast
wil ik u zoals toegezegd informeren over de uitvoering van de moties van de leden
Von Martels c.s. 1 over beter gebruik van bestaande regelingen en instrumenten die innovatie, digitalisering
en duurzaamheid bevorderen en Schonis c.s.2 over een actieplan met toeristische prioriteiten voor het komende toeristische sector.
Actieagenda
De herijking van de Actieagenda is nodig gezien de gevolgen van de Covid-19 crisis
en om invulling te geven aan de verbrede basis van de samenwerking met bedrijfsleven
en kennisinstellingen.
Voor de Taskforce is de Actieagenda de leidende inhoudelijke agenda voor de netwerksamenwerking
op de (middel-)lange termijn. De gezamenlijke toekomstvisie op toerisme, Perspectief
2030, is daarbij actueler dan ooit. We willen lusten en lasten in balans brengen,
bestemmingen ontwikkelen en versterken om Nederland overál aantrekkelijk te maken,
de sector verduurzamen, de toegankelijkheid en bereikbaarheid van bestemmingen vergroten
en de gastvrijheid verhogen. Dit vereist goede samenwerking tussen rijk, provincies,
gemeenten, DMO’s, kennisinstellingen, brancheorganisaties en ondernemers en concretisering
van de voorgenomen doelen. De acties uit de agenda worden met wisselde coalities van
partners uit de Taskforce opgepakt. De acties en prioriteiten zijn aangedragen door
het brede netwerk van de Taskforce. De volgende stap is het maken van een jaarprogramma
en een meerjarenplanning. Het Ministerie van EZK zal de komende periode de Taskforce
en de partijen die aan de uitvoering werken blijven faciliteren via een secretaris.
De volledige Actieagenda is als bijlage bij deze brief gevoegd (bijlage 1: Actieagenda).3
Motie Von Martels c.s. over het beter benutten van regelingen en instrumenten
De motie Von Martels c.s. vraagt om samen met publieke en private partners uit de
Taskforce te onderzoeken hoe mkb-ondernemers in de toeristische sector beter gebruik
kunnen maken van bestaande regelingen en instrumenten die innovatie, digitalisering
en duurzaamheid bevorderen.
De uitvoering is opgepakt door de Taskforce. Er is een stappenplan opgesteld, enerzijds
gericht op het beter zicht krijgen op kansrijke regelingen en subsidies waar de gastvrijheidssector
gebruik van kan maken en anderzijds gericht op een diepgaandere analyse van de behoefte
en knelpunten van ondernemers. Daarnaast is tussen EZK, MKB-NL en brancheverenigingen
afgesproken om creatieve werkvormen in te zetten, denk hierbij aan een hackathon gericht
op digitalisering in de sector. Verder zijn de ondernemers in de gastvrijheidssector
via hun branches geattendeerd op de digitale werkplaatsen waar ondernemers met hun
vraag m.b.t. digitalisering terecht kunnen. Deze werkplaatsen zijn vanwege de laagdrempeligheid
en de focus op MKB een mogelijke quick-win voor ondernemers.
Het eerste deel van het stappenplan is uitgevoerd door EZK/RVO, IPO en CELTH, waarbij
in kaart is gebracht welke regelingen en instrumenten er beschikbaar zijn bij de EU,
rijksoverheid, provincies en gemeenten. In het bestuurlijke d.d. 2 februari jl. is
een uitgebreid overzicht gepresenteerd waar alle partijen hun voordeel mee kunnen
doen. Partijen concluderen dat op het eerste gezicht de meest kansrijke opties zitten
bij de regelingen die een bijdrage te leveren aan de transities en uitdagingen waarvoor
Nederland zich geplaatst ziet, zoals: de energietransitie, digitalisering en klimaat-gerelateerde
maatregelen. Ook in het kader van Human Capital en Leven Lang Leren zijn er veel mogelijkheden
voor bedrijven om hier gebruik van te maken.
Als vervolgstap zal met brancheorganisaties en ondernemers diepgaander worden onderzocht,
welke regelingen/instrumenten de grootste meerwaarde voor de sector kunnen hebben
en welke eventuele knelpunten op te lossen zijn om betere benuttig mogelijk te maken.
Motie Schonis c.s.: Prioriteitenlijst voor het komende toeristische seizoen
De motie Schonis c.s. vraagt om in overleg met de toeristische sector, provincies
en gemeenten te komen tot een actieplan voor de toeristische sector waarbij de prioriteiten
voor het komende toeristenseizoen worden geadresseerd.
NBTC heeft in samenwerking met partners van de Taskforce en DMO’s een prioriteitenlijst
opgesteld met acties gericht op een duurzaam herstel van de Nederlandse bezoekerseconomie
en het herstellen van de gewenste (inter-) nationale vraag en bestedingen (bijlage
2: Prioriteitenlijst toerisme 2021).4
De prioriteitenlijst werkt met een scenarioplanning. Op basis van de epidemiologische
situatie is een faseringsmodel gemaakt waarmee afhankelijk van de actuele gezondheidssituatie
per kwartaal wordt herzien welke acties mogelijk en effectief zijn. De prioriteiten
waar we gezamenlijk op in zetten voor het komend seizoen zijn gericht op:
• Marktfocus:
De binnenlandse markt biedt op korte termijn de grootste potentie voor het genereren
van bestedingen voor het Nederlands bedrijfsleven. Naast de binnenlandse markt ligt
de prioriteit op de buurlanden België en Duitsland.
• Kennis & inzichten:
Het blijft belangrijk om het reissentiment in relatie tot COVID-19 in de belangrijkste
herkomstlanden (met name Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk)
te monitoren. Daarnaast wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van bezoekersmanagement
op basis van actuele data.
• Aanbodontwikkeling:
Nu fysiek reizen niet of beperkt mogelijk is, worden bestemmingen met het «Stappenplan
Digitale belevingen» geholpen om digitale innovaties en technologische ontwikkelingen
toe te passen en daarmee hun aanbod te versterken of nieuw aanbod te creëren. Daarnaast
wordt er specifiek aanbod ontwikkeld voor verschillende doelgroepen, denk aan citytrips
en cultuur of kleinschalige toerisme in het landelijk gebied.
• Marketingactiviteiten:
Het is belangrijk om te blijven investeren in de reputatie en het imago van Nederland
in het buitenland. Voor de Nederlandse markt is met 150 partners de campagne «Hier
Moet Je Zijn» ontwikkeld, die met een spreidingsboodschap Nederlanders inspireert
om op een (korte) vakantie in eigen land te gaan. Het segment zakelijk bijeenkomsten
wordt extra ondersteund voor virtuele events en kleinschalige zakelijke evenementen
op de korte termijn.
Met de grootschalige vaccinaties in zicht, wil het kabinet met het uitgebreide steun-
en herstelpakket zo veel mogelijk bedrijven in de gastvrijheidssector door deze crisis
heen te helpen. Ik zal de komende periode samen met alle provincies, gemeenten, DMO’s,
kennisinstellingen, brancheorganisaties en ondernemers blijven werken aan het duurzaam
herstel van de gastvrijheidssector. Zo kunnen we er samen zorgen voor een aantrekkelijk
Nederland voor alle bezoekers.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat