Brief regering : Uitvoering van de gewijzigde motie van de leden Remco Dijkstra en Postma over de nieuwe APK-roetfiltertest
32 813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid
Nr. 656
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 januari 2021
Op 1 december 2020 (Handelingen II 2020/21, nr. 31, Stemmingen) heeft uw Kamer de
motie van de leden Remco Dijkstra (VVD) en Postma (CDA) aangenomen over de nieuwe
APK-roetfiltertest1. In deze motie wordt de regering verzocht om de focus te leggen op voertuigen waar
met opzet een roetfilter is verwijderd en beter aan te sluiten bij de internationale
ontwikkelingen.
Ter invulling van deze motie heb ik de volgende aanpassingen doorgevoerd in de regelgeving
voor invoering van deze nieuwe APK-test voor controle van roetfilters:
1. Versoepeling van de afkeurnorm voor auto’s vanaf 2015
Voor dieselauto’s vanaf 2015 wordt de afkeurnorm versoepeld van 250.000 naar 1.000.000
deeltjes per kubieke centimeter. Met deze ruimere norm zorg ik dat bij de invulling
meer de focus wordt gelegd op het aanpakken van met opzet verwijderde roetfilters
in plaats van op roetfilters die iets minder goed functioneren. Verdere verruiming
van de norm is niet mogelijk omdat dan ook auto’s met opzettelijk verwijderde roetfilters
door de test komen.
2. Verdere verruiming voor dieselpersonenauto’s van de overgangsregeling
In mijn brief2 van 5 oktober 2020 over Duurzame Mobiliteit kondigde ik al het voornemen aan om voor
personenauto’s de overgangsregeling met vier jaar (2011, 2012, 2013 en 2014) te verruimen.
Ter invulling van de motie worden hier twee jaar (2015 en 2016) aan toegevoegd. Met
de al voorgenomen verruiming zouden 345.000 extra auto’s onder de overgangsregeling
komen te vallen en met de verdere verruiming worden dit 540.000 extra personenauto’s.
3. Inwerkingtreding van de nieuwe APK-test per 1 juli 2022
Mede ter invulling van de motie stel ik de invoeringsdatum van de nieuwe APK-test
uit tot 1 juli 2022. De beoogde invoeringsdatum van de nieuw test was 1 januari 2022.
Op Europees niveau zal een deeltjestest voor controle van roetfilters vermoedelijk
pas rond 2028 verplicht worden gesteld. In Duitsland en België wordt invoering van
de nieuwe test echter ook de komende jaren voorzien. Gezien de dringende noodzaak
tot effectieve handhaving op verwijderde filters wil ik gelijke tred houden met onze
buurlanden. Het kabinet wil daarmee voorkomen dat auto’s die daar worden afgekeurd
naar Nederland worden geëxporteerd. De ontwikkelingen in EU-verband en de ons omringende
landen zullen – mede met het oog op deze gedragseffecten – goed in de gaten worden
gehouden om de norm indien nodig te kunnen bijstellen. Hierbij merk ik verder op dat
met de invoering van de nieuwe test geen nieuw Europees controlepunt wordt geïntroduceerd,
maar een bestaand Europese APK-punt volgens een betere testmethode wordt gecontroleerd.
In aanvulling hierop wil ik u het volgende melden. Om voor dieselauto’s met roetfilter
de uitvoering van de APK met de nieuwe deeltjestest te vergemakkelijken wil ik in
overleg met de branche gaan onderzoeken of er een snelle procedure kan komen voor
het afmelden van roetfilters bij de RDW. Dit biedt de mogelijkheid om de roetfiltertest
als een pré-controle uit te voeren, zodat voor dieselauto’s met roetfilter de APK
inclusief de eventuele keuze van de automobilist om het filter af te melden op één
dag kan worden gedaan. Dit voorkomt in dat geval voor de eigenaar onnodige tijd en
kosten bij het uitvoeren van een tweede APK. Op verzoek van de autobranche komt er
verder een vrije keuze voor aanschaf van een deeltjesteller, zodat APK-bedrijven die
hier niet voor kiezen niet verplicht worden om hierin te investeren.
Schone lucht is van levensbelang, voor iedereen. Luchtverontreiniging behoort tot
de belangrijkste risicofactoren voor de gezondheid. Invoering van de nieuwe APK-test
voor controle van roetfilters is één de belangrijkste verkeersmaatregelen uit het
Schone Lucht Akkoord. Gezien de dringende noodzaak tot effectieve handhaving op verwijderde
filters wil ik de nieuwe APK-test voor controle van roetfilters zo snel als mogelijk
invoeren. Met de verschillende in deze brief geschetste wijzigingen geef ik invulling
aan de door uw Kamer aangenomen motie. De regelgeving voor de nieuwe APK test zal
hiertoe met de bovenstaande aanpassingen in de Staatscourant worden gepubliceerd.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
S. van Veldhoven-van der Meer
Indieners
-
Indiener
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.