Brief regering : Tijdpad van ICT-ontwikkeling bij de politie
29 628 Politie
Nr. 995 BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2020
In mijn brief van 9 oktober jl.1 heb ik uw Kamer bericht dat u eind 2020 een nadere planning van het Programma Vernieuwd
                  Registeren (PVR) bij de politie en het Operationeel Politie Platform (OPP) ontvangt.
                  Dit naar aanleiding van de motie van Van Dam (CDA) en Buitenweg (GroenLinks)2. In deze motie is verzocht om in te gaan op het tijdpad van OPP/PVR, inclusief de
                  te bereiken doelstellingen, en de beëindiging van de Basisvoorziening Handhaving (BVH).
                  Bij deze brief treft u een door de politie opgestelde specificatie3. Deze specificatie gaat in op de meerjarenplanning, de realisatie en het doelbereik
                  van PVR.
               
PVR behelst het vervangen van de meest gebruikte registratieve systemen van de politie
                  en beoogt politiemedewerkers optimaal te ondersteunen bij het vastleggen en opvragen
                  van gegevens. Lerend vanuit eerdere ervaringen met ICT-projecten binnen de politie
                  is gekozen voor een aanpak waarin maximale risicobeheersing vooropstaat.
               
Het eerstvolgende zichtbare resultaat van PVR is de nieuwe registratieve ondersteuning
                  voor de afhandeling van winkeldiefstal. In januari 2021 starten vier politie-eenheden
                  met de basisversie van PVR-Winkeldiefstal. De politiemedewerkers op straat merken
                  hierdoor direct meer gebruikers-vriendelijkheid en tijdswinst doordat ze op locatie
                  al een belangrijk deel van de registratieve werkzaamheden kunnen afdoen. Zij ondervinden
                  daarmee een verlaging van de administratieve lasten. Doel is dat in juni 2021 het
                  proces van winkeldiefstal op de nieuwe manier kan worden afgehandeld binnen PVR door
                  alle politie-eenheden. De eerste zes maanden in 2021 worden gebruikt om uit te breiden
                  op zowel functionaliteit als wat betreft uitrol over de eenheden.
               
Daarnaast biedt de bouw van de module Winkeldiefstal generieke en herbruikbare «bouwstenen»,
                  die in het vervolgtraject van PVR voor meerdere delicttypen opnieuw kunnen worden
                  gebruikt. PVR-Winkeldiefstal is derhalve een belangrijke stap in de aanpak van de
                  vernieuwing en vervanging van systemen. Daarmee wordt met de uitrol van de module
                  Winkeldiefstal bij alle politie-eenheden duidelijk of OPP voldoende toekomstvast is.
                  Dat wil zeggen dat OPP de noodzakelijke functionaliteit, stabiliteit en schaalbaarheid
                  biedt voor de vervanging van alle in PVR opgenomen legacysystemen bij de politie.
               
Tijdens het werken wordt de meerjarenplanning constant door de politie aangescherpt.
                  De planning is onderverdeeld in jaarschijven, waarbij ieder jaar de eerstvolgende
                  jaarschijf nader wordt uitgewerkt in een gedetailleerde planning. Op deze wijze ontstaat
                  over de jaren heen een zogenaamde «rolling planning». Het voordeel van deze manier
                  van plannen is dat risico’s maximaal worden beheerst en flexibel kan worden ingespeeld
                  op onverwachte zaken en ook nu nog onbekende zaken, zoals de impact van de modernisering
                  van het Wetboek van Strafvordering. Nieuwe functionaliteit wordt gerealiseerd met
                  een incrementele aanpak. Tegelijkertijd zorgt het werken in korte ontwikkel- en opleversprints
                  ervoor dat de politiemedewerkers niet hoeven te wachten tot een heel systeem is afgerond,
                  maar de daarbinnen vernieuwde functionaliteit meteen kunnen gebruiken. De Kamer zal
                  via het Halfjaarbericht Politie worden geïnformeerd over de «rolling planning», en
                  daarmee inzage krijgen in de gerealiseerde PVR-onderdelen en de voortgang in de planning.
               
In mijn brief van 9 oktober jl.4 heb ik uw Kamer tevens het Deloitte adviesrapport «Hoe verder met Programma Vernieuwend Registreren?» aangeboden. In dit rapport worden de voor het welslagen van OPP/PVR noodzakelijke
                  risico mitigerende beheersmaatregelen beschreven. De politie heeft de aanbevelingen
                  van Deloitte onderschreven en met hoge prioriteit de maatregelen getroffen die toezien
                  op de tijdige en doeltreffende realisatie van Winkeldiefstal. De overige risico mitigerende
                  maatregelen zullen zo spoedig mogelijk in werking worden gebracht.
               
Deze getroffen risico mitigerende maatregelen zijn er op gericht om een positief effect
                  te hebben op het voortbrengingsproces en daarmee op de planning. Ik verwacht medio
                  2021 meer zicht te hebben op de resultaten van PVR-Winkeldiefstal, de werking van
                  alle beheersmaatregelen en de aangescherpte planning. Ik zal u via het Halfjaarbericht
                  hierover nader informeren.
               
De Minister van Justitie en Veiligheid,
                  F.B.J. Grapperhaus
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid