Brief regering : Geannoteerde Agenda Energieraad 14 december 2020
21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie
Nr. 837 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 november 2020
Hierbij stuur ik u de Geannoteerde Agenda van de Energieraad die op 14 december a.s.
onder Duits voorzitterschap plaatsvindt. Op het moment van schrijven is er nog geen
definitieve agenda vastgesteld door het Duitse voorzitterschap.
Waarschijnlijk zal er een beleidsdebat plaatsvinden over energiesysteemintegratie
naar aanleiding van de Europese strategie voor een geïntegreerd energiesysteem, welke
op 8 juli 2020 door de Europese Commissie is gepresenteerd. Het Duits voorzitterschap
was voornemens om raadsconclusies over waterstof en hernieuwbare energie op zee aan
te nemen tijdens de Energieraad in december. Echter doordat de Energieraad is omgezet
in een virtuele informele videoconferentie, is besluitvorming tijdens de raad niet
mogelijk. Daarom zal besluitvorming over de raadsconclusies waterstof op 25 of 27 november
2020 plaatsvinden en de raadsconclusies hernieuwbare energie op 4 december 2020.
Er zijn op dit moment geen verdere discussiepunten voorzien. De Energieraad zal waarschijnlijk
worden afgesloten met informatie van de Europese Commissie over externe energierelaties
en een presentatie van het inkomende Portugees voorzitterschap, waarin zij haar plannen
op het gebied van energie voor de eerste helft van 2021 presenteert.
Vanwege het geringe aantal discussiepunten op de agenda zal ik mij op de Energieraad
hoogambtelijk laten vervangen.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, E.D. Wiebes
BIJLAGE: GEANNOTEERDE AGENDA ENERGIERAAD (INFORMELE VTC) 14 DECEMBER 2020
De Energieraad op 14 december zal in verband met COVID-19 plaatsvinden middels een
videoconferentie. Op het moment van schrijven is nog geen definitieve agenda verspreid.
Naar verwachting zal er een beleidsdebat plaatsvinden over energiesysteemintegratie.
Daarnaast zal naar verwachting de Europese Commissie informatie delen over de externe
energierelaties van de Europese Unie en zal er een presentatie worden gegeven door
het aankomende Portugese EU-voorzitterschap. Het Duitse voorzitterschap was voornemens
om raadsconclusies over waterstof en hernieuwbare energie op zee aan te nemen tijdens
de Energieraad in december. Echter doordat de Energieraad is omgezet in een virtuele
informele videoconferentie is besluitvorming tijdens de raad niet mogelijk. Daarom
zal besluitvorming over de raadsconclusies waterstof op 25 of 27 november 2020 plaatsvinden
en de raadsconclusies hernieuwbare energie op zee op 4 december 2020.
Energiesysteemintegratie
De Raad zal een beleidsdebat houden over systeemintegratie, naar aanleiding van de
Europese strategie voor een geïntegreerd energiesysteem, welke op 8 juli 2020 door
de Europese Commissie is gepresenteerd als onderdeel van de Green Deal. De strategie
schetst het toekomstige energiesysteem dat nodig is om klimaatneutraliteit in 2050
tegen de laagste kosten te kunnen realiseren. De strategie bestaat uit zes pijlers
waarin gecoördineerde (wetgevende en niet-wetgevende) maatregelen worden aangekondigd
om belemmeringen voor de energiesysteemintegratie op te lossen. Uw Kamer heeft hierover
op 14 september 2020 een BNC-fiche ontvangen (Kamerstuk 22 112, nr. 2918). Wetgevende maatregelen worden met name mid-2021 verwacht. Het is de verwachting
dat het voorzitterschap naar aanleiding van eerdere beleidsdiscussies in de Raadswerkgroep
met discussievragen komt voor tijdens de Raad.
Inzet Nederland
Het kabinet is van mening dat de strategie grotendeels aansluit op de Nederlandse
beleidslijnen wat betreft systeemintegratie zoals deze aan uw Kamer zijn gemeld in
de Rijksvisie marktontwikkeling energietransitie (Kamerstuk 32 813, nr. 536) en het Klimaatakkoord (Kamerstuk 32 812, nr. 342). Er is wel een viertal aandachtspunten benoemd in het BNC-fiche, namelijk 1) dat
het «energie-efficiëntie eerst» principe niet ten koste mag gaan van een kostenefficiënte
route richting CO2-reductie; 2) dat leveringszekerheid van gas en waterstof wordt geborgd; 3) dat betaalbaarheid
en regeldruk sterker worden meegewogen in aanvullende wetgeving en; 4) dat de Commissie
de noodzaak van flexibiliteit in regelgeving bij marktontwikkeling erkent. In de discussie
tijdens de Raad zal Nederland deze aandachtspunten naar voren brengen.
Indicatie krachtenveld
De strategie is in het algemeen door de lidstaten verwelkomd. Er is een algemene consensus
dat elektrificatie een belangrijke rol gaat spelen, met name voor transport en warmte.
Er zijn wel enkele discussiepunten. Het «energie-efficiëntie eerst» principe wordt
bijvoorbeeld gesteund door een aantal lidstaten, maar Nederland en een aantal andere
lidstaten vinden dat CO2-reductie het uitgangspunt moet zijn en dat energiebesparing alleen prioriteit moet
krijgen als dit de meest kosteneffectieve optie is voor CO2-reductie vanuit systeemperspectief. Op uitbreiding van het emissiehandelssysteem
ETS naar transport en de gebouwde omgeving wordt door enkele lidstaten nog terughoudend
gereageerd en de Commissie wordt gevraagd om een uitgebreide analyse. Ook vanuit het
Europees parlement is de strategie verwelkomd. Het parlement heeft in een resolutie
aandacht gevraagd voor energieopslag en waterstof.
Raadsconclusies waterstof
De raadsconclusies richten zich op de operationalisering van de waterstofstrategie
van de Europese Unie en geven de behoefte van de EU en de lidstaten weer om o.a. snel
waterstof op te schalen en de waterstofmarkt te ontwikkelen, innovatieve financieringsinstrumenten
te ontwerpen en om een adequaat reguleringskader uit te werken. De raadsconclusies
bevatten tevens een oproep aan de Commissie om o.a. de EU waterstofstrategie verder
uit te werken en te operationaliseren, duidelijke kaders te ontwikkelen voor de classificatie,
certificatie en een werkbare EU-methodologie voor hernieuwbare vloeibare en gasvormige
brandstoffen, het bevorderen van waterstofclusters en het verbeteren van de tien jaar
ontwikkelingsplannen (TYNDP) door onder andere waterstof in deze plannen mee te nemen.
De Europese Commissie wordt ook opgeroepen om de cruciale rol van CO2-beprijzing voor de ontwikkeling van de waterstofmarkt te adresseren en bij de herziening
van de Europese Richtsnoeren voor staatsteun voor milieubescherming en energie rekening
te houden met het belang van bestaande en nieuwe financiële ondersteuningsinstrumenten
voor een veilige en duurzame productie van waterstof.
Inzet Nederland
Het kabinet is voornemens om in te stemmen met deze raadsconclusies. De raadsconclusies
zoals ze nu voorliggen kunnen worden beschouwd als een belangrijke ondersteuning van
de strategieën van lidstaten, ook die van Nederland. Tevens geven ze een duidelijke
richting aan de operationalisering van de waterstofstrategie van de Europese Unie.
Wel zal Nederland ervoor waken dat er een adequate formulering wordt gebruikt voor
waterstof die ook ruimte laat voor CO2-arme waterstof.
Indicatie Krachtenveld
Tijdens de tekstonderhandelingen rond deze raadsconclusies heeft een aantal lidstaten
zich kritisch getoond ten aanzien van de geboden ruimte voor CO2-arme waterstof; Nederland is hier met enkele landen juist voorstander van. Het Duitse
voorzitterschap streeft ernaar om in de raadsconclusies een adequate formulering te
gebruiken die recht doet aan de inspanningen van alle lidstaten om waterstof op te
schalen en een liquide markt te kunnen realiseren.
Raadsconclusies hernieuwbare energie op zee
De raadsconclusies gaan over het belang van de uitrol en opschaling van verschillende
hernieuwbare offshore-technieken, waaronder offshore wind, voor het realiseren van
nationale en EU-doelstellingen voor 2030 en daarna. Er wordt aandacht gevraagd voor
de verschillende fasen van rijpheid van verscheidene offshore-technologieën, voor
de geografische verschillen tussen lidstaten op het gebied van offshore hernieuwbare
energie en voor de mogelijkheden om gezamenlijke projecten tussen lidstaten te realiseren
(o.a. met het oog op financiering en marktordening).
Inzet Nederland
Het kabinet is voornemens om in te stemmen met deze raadsconclusies, omdat zij goed
aansluiten bij de huidige Nederlandse beleidsinzet wat betreft hernieuwbare energie
op zee en omdat zij bijdragen aan het realiseren van de nationale en Europese klimaatdoelen.
Indicatie krachtenveld
De verwachting is dat alle lidstaten met deze raadsconclusies zullen instemmen. De
verwachting is wel dat er nog discussie zal zijn over de analyses naar grensoverschrijdende
projecten op zee. Er wordt nu opgenomen dat er een analyse wordt gedaan naar de effecten
van grensoverschrijdende projecten en de voorwaarden waaronder deze kunnen worden
uitgevoerd. Voor Nederland is het daarbij belangrijk dat er aandacht is voor eventuele
grensoverschrijdende projecten die de komende tien jaar al in de planning staan.
Indieners
-
Indiener
E.D. Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.