Brief regering : Geannoteerde agenda Transportraad d.d. 8 december 2020
21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie
Nr. 839
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 november 2020
Hierbij doe ik u, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
de geannoteerde agenda toekomen van de Transportraad die voorzien is voor 8 december
a.s. Op dit moment is de agenda van de Transportraad nog niet bekend. Hoewel het op
het moment van schrijven nog niet bevestigd is, is het de verwachting dat de Transportraad
wordt omgezet in een informele videoconferentie i.v.m. de COVID-19 situatie. Dit heeft
ook gevolgen voor de agenda, aangezien het volgens de procedures van de EU in een
dergelijk format niet mogelijk is besluiten te nemen. Tijdens de informele videoconferentie
zullen mogelijk gesprekken gevoerd worden over de Eurovignetrichtlijn, de Single European
Sky (SES) en het Duitse initiatief tot een «New Mobility Approach».
De inhoud van de geannoteerde agenda geeft de meest recente stand van zaken weer.
Mocht de agenda van de Transportraad op belangrijke punten veranderen, dan zal ik
u hierover middels het schriftelijk overleg van 25 november a.s. informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
TRANSPORTRAAD, 8 december
Eurovignetrichtlijn
Inhoud
Het is nog niet duidelijk of de Eurovignetrichtlijn wordt geagendeerd en zo ja, met
welk doel. In de zomer van 2020 hebben diverse lidstaten, waaronder Nederland, aangegeven
dat het wenselijk is dit dossier op een (fysieke) Transportraad te bespreken. Sindsdien
zijn er geen nieuwe besprekingen geweest, waardoor de stand van zaken op dit moment
nog hetzelfde is als in juni jl.
Inzet Nederland
Tijdens de informele videoconferentie met EU-transportministers van d.d. 4 juni jl.
is met name op procesmatig niveau informatie gewisseld over de Eurovignetrichtlijn.
Voor de Nederlandse inzet m.b.t. Eurovignetrichtlijn, die Nederland ook in de aankomende
ambtelijke voorbereidingstrajecten zal blijven uitdragen, verwijs ik u graag naar
de geannoteerde agenda1 van de informele videoconferentie met EU-Transportministers van d.d. 4 juni jl. die
uw Kamer heeft ontvangen op 22 mei 2020.
Indicatie krachtenveld
Ook voor het krachtenveld verwijs ik u graag naar eerdergenoemde geannoteerde agenda.
Aangezien er sindsdien nog geen inhoudelijke (ambtelijke) vervolgbesprekingen zijn
geweest, is op dit moment onduidelijk of het krachtenveld veranderd is.
Single European Sky (SES)
Inhoud
Op 22 september 2020 presenteerde de Europese Commissie twee voorstellen voor het
vernieuwen van het regelgevend kader voor het gemeenschappelijke Europees luchtruim
(Single European Sky, SES). Het gaat om een aanpassing van het voorstel voor herschikking van de regelgeving
inzake de tenuitvoerlegging van SES, en een herziening van de regelgeving om het Europees
Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) op te kunnen laten treden als
prestatie-beoordelingsorgaan (Performance Review Body, PRB) voor SES. De inhoud van deze voorstellen en de bijbehorende Nederlandse inzet
voor de onderhandelingen wordt beschreven in de fiches die op korte termijn naar uw
Kamer worden verzonden.
Inzet Nederland
Nederland kan de doelstellingen om het beheer van het Europese luchtruim te moderniseren
en efficiëntere en duurzamere vliegpaden te bereiken, steunen. Nederland is echter
kritisch op de manier waarop de Commissie invulling wil geven aan deze doelstellingen,
omdat niet duidelijk is in hoeverre de voorstellen hieraan bijdragen.
Indicatie krachtenveld
Onder Duits Voorzitterschap is een start gemaakt met de behandeling van de twee voorstellen.
Het Voorzitterschap zal hierover een voortgangsverslag aanbieden aan de Raad. Dit
zal een overkoepelende weergave zijn van de eerste reacties van lidstaten op de voorstellen,
waarbij de voorzitter een inschatting geeft waarover consensus zou kunnen worden bereikt,
waarover de meningen uiteenlopen en waarmee de lidstaten niet kunnen instemmen. De
behandeling zal in 2021 worden voortgezet onder het Portugese Voorzitterschap.
Voor het laatste krachtenveld verwijs ik ook graag naar het verslag van de videoconferentie
van 8 oktober jl.2
«New Mobility Approach»
Inhoud
Het Duitse Voorzitterschap streeft naar het aannemen van Raadsconclusies over een
New Mobility Approach voor het aflopen van het Duitse Voorzitterschap eind 2020. Deze conclusies moeten
een visie van de Raad schetsen over de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van
mobiliteit en de algemene toekomstbestendigheid van transport, met name in het kader
van digitalisering en verduurzaming. De Ministers zullen tijdens de videoconferentie
een beleidsdebat hierover voeren, waarna de Raadsconclusies later via een schriftelijke
procedure kunnen worden aangenomen. De bespreking vindt kort voorafgaand aan het uitkomen
van de EU-strategie over slimme en duurzame mobiliteit plaats, die op dit moment gepland
staat voor 9 december a.s., die o.a. de uitwerking vormt op transportgebied van de
Green Deal en het recente klimaatdoelstellingsplan. Daarnaast volgen de Raadsconclusies
kort op de informele videoconferentie over digitalisering van 29 oktober jl. en op
de Raadsconclusies over het Pandemic Contingency Plan
3 zoals aangenomen op 23 oktober jl.
Inzet Nederland
Nederland steunt het Duitse Voorzitterschap in de ambitie om een visie neer te zetten
op de toekomst van transport en mobiliteit. Omdat de conclusies kort na de EU-strategie
voor slimme en duurzame mobiliteit uitkomen, acht Nederland het van belang dat de
conclusies en de strategie in samenhang gezien blijven worden.
Verkeersveiligheid, digitalisering en verduurzaming zijn voor Nederland belangrijke
pijlers voor de toekomstige weerbaarheid en robuustheid van de sector en alle modaliteiten.
Op het moment van schrijven is nog weinig bekend over de precieze inhoud van de Raadsconclusies
of de insteek van het beleidsdebat. De Nederlandse inzet onderstreept het belang van
verkeersveiligheid en zal de lijnen volgen zoals uiteengezet in het BNC-fiche inzake
de Green Deal4, het BNC-fiche inzake het klimaatdoelstellingsplan5, alsmede de inzet zoals verwoord in de geannoteerde agenda van de informele videoconferentie
met EU-Transportministers van 29 oktober jl.6. Uiteraard ontvangt uw Kamer ook een BNC-fiche over de EU-strategie voor duurzame
en slimme mobiliteit cf. de daarvoor geldende procedures.
Indicatie krachtenveld
Alle lidstaten lijken op dit moment de inzet te steunen om te komen tot een gezamenlijke
visie middels Raadsconclusies. Het is op dit moment nog onduidelijk hoe de verschillende
lidstaten zich zullen opstellen op de verschillende onderdelen hiervan. Zoals ook
naar voren kwam in de videoconferentie van 29 oktober jl. zijn op het gebied van digitalisering
de lidstaten relatief eensgezind, waarbij met name vraag is naar EU-inzet op het gebied
van datadelen en interoperabiliteit tussen de verschillende data(bronnen). Op basis
van eerste signalen en het recente verleden waar het gaat om verduurzaming, is te
verwachten dat de Raad verdeeld zal zijn over de mate van ambitie alsmede de voorkeursmaatregelen
om tot reductie in transport te komen.
Indieners
-
Indiener
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.