Brief regering : Uitvoering van de motie van het lid Öztürk over het beter bekendmaken van garantieregelingen in het kader van de coronacrisis
35 420 Noodpakket banen en economie
Nr. 188
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 november 2020
In antwoord op het verzoek van uw vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat
om een brief inzake de motie van het lid Öztürk (Kamerstuk 35 570-XIII, nr. 60) over de bekendheid van de coronafinancieringsregelingen bericht ik u het volgende.
Het kabinet heeft veel coronaregelingen geïntroduceerd om de schokken van de coronacrisis
voor de ondernemers in Nederland te verzachten. Naast de regelingen NOW, Tozo, TVL
en uitstel betaling van belasting, heeft het kabinet financieringsregelingen in het
leven geroepen om een deel van het risico te dragen dat niet door de markt gedragen
kan worden door verhoogde financiële onzekerheid. Het gaat om de regelingen KKC, BMKB-C,
Go-C, COL en Qredits. Deze regelingen staan niet op zichzelf. Op de regelingen wordt
doorgaans pas een beroep gedaan wanneer de andere steunmaatregelen al zijn benut.
Het gaat bij deze regelingen immers om financiering waar de ondernemer een schuld
voor aangaat bij een verschaffer van vreemd vermogen. De twee garantieregelingen (KKC
en GO-C) worden waarschijnlijk om die reden tot nu toe minder benut dan eerder verwacht.
Voor de BMKB-C, COL en Qredits is dit niet het geval. De regelingen zijn belangrijk
om in stand te houden omdat de verwachting is dat er nog wel schokken zullen volgen.
Dat is de reden dat de regelingen tot en met 30 juni 2021 worden verlengd (de BMKB-C
tot eind 2021).
Ten aanzien van de bekendheid van financieringsregelingen zijn de volgende noties
belangrijk:
1. Maximaal gebruik van de financieringsregelingen is geen doel op zich
Financiering is primair een taak van de markt. Daar waar marktfalen is, kan de overheid
inspringen om dit op te lossen. Maar maximaal gebruik van de regelingen is geen doel
op zich. Het streven naar maximaal gebruik van de financieringsregelingen zou betekenen
dat de markt niet goed zijn werk doet en de overheid structureel maximaal moet interveniëren.
2. De garantieregelingen KKC, BMKB-C en GO-C lopen via de financiers
De regelingen worden aangevraagd via de financiers (veelal banken) en niet rechtstreeks
via de ondernemers. De regelingen sluiten dan ook zoveel mogelijk aan op de financieringspraktijk
van banken en non-bancaire financiers, zodat ze een optimale werking hebben. Wanneer
een ondernemer (vaak met een externe adviseur) op zoek is naar externe financiering,
mag worden uitgegaan van een gedegen oriëntatie van de ondernemer op de financieringsmarkt
en niet sec op de financieringsinstrumenten. Dit hoort bij goed ondernemerschap.
3. Intensivering op bestaande communicatiekanalen
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft aan het begin van de coronacrisis (half maart)
haar voorlichting opgeschaald en georganiseerd in het KvK-Coronaloket. Bij het coronaloket
zijn sinds maart dit jaar alleen al meer dan 76.500 vragen van ondernemers beantwoord.
Meer dan 50% van de vragen betrof de regelingen van de overheid en bij meer dan 20%
van de vragen ging het over financiering/liquiditeit. Daarnaast zijn er tot op heden
meer dan 5 miljoen internetsessies over dit onderwerp. De KvK heeft een speciale regelingencheck
ontwikkeld voor coronasteun en live updates gelanceerd waarbij ze proactief ondernemers
informeert op overheidskanalen en andere veelgebruikte communicatiekanalen. Naast
de KvK is ook de informatie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl),
ondernemersplein en rijksoverheid.nl zoveel mogelijk ingericht op een goede voorlichting
en bekendheid van de overheidsregelingen.
4. Extra inzet
Met banken en ondernemersorganisaties zoals VNO-NCW en MKB NL voer ik overleg om een
webinar te organiseren voor brancheorganisaties. Aan de hand van deze webinar kan
worden bepaald of er behoefte is om dit breder te gaan organiseren voor ondernemers,
generiek dan wel branchespecifiek. De webinar is eind november. Daarnaast zullen het
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en RVO.nl gezamenlijk separaat een webinar
organiseren voor niet-bancaire financiers om zo de bekendheid van de regelingen en
de werkwijze ook onder deze doelgroep opnieuw onder de aandacht te brengen. Dit in
vervolg op sessies over het generieke (niet aan corona gerelateerde) financieringsinstrumentarium.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat