Brief regering : Evaluatie subsidieregeling verwijderen asbestdaken
25 834 Problematiek rondom asbest
Nr. 174 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 november 2020
Op grond van artikel 4:24 van de Algemene Wet bestuursrecht (Awb) dienen subsidieregelingen
geëvalueerd te worden op doeltreffendheid en de effecten van de subsidie in de praktijk.
Ik heb de subsidieregeling verwijderen asbestdaken, die liep van 2016 tot 2019, laten
evalueren door Sira. Ik informeer u in deze brief over de resultaten van dit evaluatieonderzoek1. Ik zal in deze brief ingaan op de conclusies die Sira trekt op basis van het onderzoek.
Conclusies/aanbevelingen Sira
Sira trekt positieve conclusies over de doelmatigheid en doeltreffendheid van de regeling.
Met betrekking tot doeltreffendheid wordt geconcludeerd dat de subsidieregeling het
saneren van asbestdaken heeft aangejaagd, hetgeen ook was beoogd met de subsidieregeling.
Met betrekking tot doelmatigheid concludeert Sira dat de subsidieregeling op het niveau
van output (aantal m2 gesaneerd asbestdak) doel treft. De subsidiedoelstelling voor het verwijderen van
asbestdaken draagt daarom herleidbaar bij aan de beleidsdoelstellingen van het Ministerie
van IenW. Over het proces van subsidieaanvraag- en verantwoording stelt Sira dat het
lastenluw is ingeregeld, maar de toegankelijkheid niet altijd optimaal was. Bij deze
conclusies benoemt Sira een aantal geleerde lessen, die ook kunnen worden meegenomen
in het opstellen van toekomstige financiële regelingen, waaronder:
− Het bedrag van € 75 miljoen werd ervaren als onvoldoende, met een lager maximaal subsidiebedrag
dan € 25.000 hadden meer eigenaren gebruik kunnen maken van de subsidieregeling.
− Er had meer duidelijkheid kunnen worden gegeven over het bereiken van het subsidieplafond.
− De aanvraagprocedure had efficiënter en gebruiksvriendelijker kunnen worden ingericht.
Ten slotte noemt Sira ook nog een drietal mogelijkheden om asbestsanering nu en in
de toekomst te blijven stimuleren:
1. Stimuleren van legaal saneren van asbest: de rijksoverheid, brancheorganisaties en
andere partijen zouden met één stem moeten communiceren over het belang van het legaal
saneren van asbestdaken.
2. Koppelkansen: asbestsanering kan worden gekoppeld aan andere subsidieregelingen zoals
zonnepanelen, verduurzaming of innovatieve marktinitiatieven.
3. Andere financiële regelingen: er zijn andere financiële regelingen voorhanden die
het saneren van asbestdaken kunnen (blijven) stimuleren ondanks het ontbreken van
een wettelijk verbod of een nieuwe subsidieregeling.
Genoemde stimuleringsmaatregelen maken onderdeel uit van de activiteiten die zijn
opgenomen in de Samenwerkingsverklaring Aanpak van asbestdaken (Kamerstuk 25 834, nr. 167). Over de voortgang van deze activiteiten informeer ik Uw Kamer voor het einde van
het jaar.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
S. van Veldhoven-van der Meer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat