Brief regering : Voortgangsbericht verbetering dienstverlening en vermindering regeldruk onder burgers
29 362 Modernisering van de overheid
Nr. 287 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 oktober 2020
In aanvulling op mijn brief van 29 juni jl. met de geactualiseerde versie van Agenda
Digitale Overheid, NL DIGIbeter 20201 informeer ik u hierbij over de voortgang op het verminderen van de regeldruk onder
burgers. Ik sta in dit voortgangsbericht stil bij de resultaten die zijn gerealiseerd
en ga in op de acties en maatregelen waar in de komende periode aan wordt gewerkt.2
Uitgangspunten daarbij zijn het centraal stellen van de mens en het oplossen van belangrijke
knelpunten in de contacten met de overheid. Het belang van het aanpakken van deze
knelpunten is sinds de uitbraak van het coronavirus alleen maar toegenomen. Voor veel
mensen hebben de maatregelen om de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan
een grote impact op hun dagelijkse leven. Des te belangrijker dat de overheid hen
goed ondersteunt. Ik denk daarbij onder andere aan het belang van een overheid die
voor iedereen toegankelijk is, begrijpelijk communiceert en erop toeziet dat iedereen
(digitaal) mee kan blijven doen. Ook denk ik aan een overheid die extra maatregelen
neemt om ervoor te zorgen dat gevolgen voor kwetsbare mensen zo veel mogelijk beperkt
blijven en een overheid die effectief omgaat met mensen met schulden.
Met de lancering van de Direct Duidelijk Brigade op 23 oktober 2019 ben ik een landelijk
netwerk voor begrijpelijke overheidstaal gestart met contactpersonen van gemeenten,
waterschappen, provincies, uitvoeringsorganisaties en ministeries. Voor het onderling
uitwisselen van kennis, ervaring en goede voorbeelden organiseerde de Direct Duidelijk
Brigade tot begin maart dit jaar 14 netwerk-bijeenkomsten door het hele land waaraan
meer dan 200 gemeenten, provincies, waterschappen en uitvoeringsorganisaties deelnamen.
Vanwege de beperkingen op fysieke bijeenkomsten sinds medio maart is op 14 mei jl.
de Digitale Direct Duidelijk Tour van start gegaan. Dit jaar vinden in totaal 15 Digitale
Direct Duidelijk sessies plaats.3 Ook helpen inmiddels al meer dan 100 Brigadeleden anderen lokaal of in de regio met
het begrijpelijk maken van teksten.
Verder worden er trainingen verzorgd en hulpmiddelen beschikbaar gesteld.4
De Direct Duidelijk Brigade stimuleert tot slot ook de inzet van burgerpanels, meeleesgroepen
en taalambassadeurs zodat overheden structureel feedback vanuit de eindgebruiker krijgen
en ervoor zorgen dat overheidsteksten goed aansluiten op de lezer. Het door mij aan
uw Kamer toegezegde aantal brieven dat voor het einde van dit jaar in begrijpelijke
taal moet zijn herschreven (toezegging van 1000 brieven en teksten) is met inmiddels
20.000 teksten nu al ruimschoots overschreden.
Om ervoor te zorgen dat in de praktijk meer ruimte voor maatwerk ontstaat, heb ik
voor ambtenaren in de praktijk een toolkit en een opleidingsprogramma laten ontwikkelen.
Deze toolkit is aan alle gemeenten verstuurd en via de Manifestgroep en Rijksbrede
Benchmarkgroep onder alle uitvoeringsorganisaties verspreid.5 Dit najaar start ik daarnaast met een aantal experimenten om maatwerkgevallen vroegtijdig
in het proces te kunnen identificeren. Tevens wil ik hiermee ambtenaren meer handvatten
bieden om daar waar nodig gebruik te kunnen maken van de beschikbare afwijkingsruimte
(de discretionaire ruimte) zodat zij sneller een maatwerkoplossing kunnen bieden.
Aan deze experimenten nemen zowel uitvoeringsorganisaties als gemeenten deel. Zoals
nader toegelicht in de kabinetsreactie «Regels en Ruimte» van 16 januari jl. stimuleer
en ondersteun ik samen met andere bewindspersonen tot slot ook de ontwikkeling en
deling van kennis en ervaring bij de verschillende overheidsorganisaties.6
Met de komst van het coronavirus neemt de schuldenproblematiek in onze samenleving
toe. Jongeren vormen daarbij één van de aandachtsgroepen. Een effectieve omgang met
jongeren met schulden vraagt bijzondere aandacht omdat zij niet goed passen in de
bestaande schuldhulpverleningstrajecten. Verschillende gemeenten experimenteren met
speciale trajecten om jongeren met schulden beter te kunnen helpen. Samen met deze
gemeenten heb ik een handleiding gemaakt met de belangrijkste bouwstenen om effectiever
met hen om te gaan.7
Dit zijn een aantal voorbeelden om te illustreren hoe we concreet werken aan de verbetering
van de dienstverlening en het verminderen van de regeldruk voor burgers. Een uitgebreidere
beschrijving van de resultaten vindt u in de bijlage8.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.W. Knops
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties