Brief regering : Rapport onderzoek toegankelijkheid culturele instellingen voor mensen met een beperking
32 820 Nieuwe visie cultuurbeleid
24 170
Gehandicaptenbeleid
Nr. 391
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 oktober 2020
Met deze brief bied ik u het eindrapport «Onbeperkt cultuur beleven» van het onderzoek
naar toegankelijkheid van culturele instellingen voor mensen met een beperking aan
(fase 2)1. Met het eindrapport is uitvoering gegeven aan de motie van de leden Ellemeet en
Asscher waarin zij de regering verzochten te onderzoeken hoe het gesteld is met de
toegankelijkheid van culturele instellingen en wat mogelijke belemmeringen zijn voor
mensen met een beperking.2
Op 10 juli 2020 heb ik uw Kamer het tussenrapport met hierin de uitkomsten van fase
1 toegestuurd.3 Het tussenrapport omvatte een literatuurstudie naar relevante onderzoeken, documenten
en artikelen over de toegankelijkheid van cultuurinstellingen. De inventarisatie gaf
een eerste inzicht in mogelijke belemmeringen. Ter verdieping zijn in fase 2 interviews
gehouden met ervaringsdeskundigen, vertegenwoordigers van mensen met een beperking,
medewerkers van culturele instellingen en brancheorganisaties. Daarnaast zijn er klantreisbijeenkomsten
georganiseerd waarin de beleving van mensen met een auditieve beperking, visuele beperking
en mensen die prikkelgevoelig zijn, centraal stond.
Uit de tweede fase blijkt dat er verschillende mogelijke belemmeringen zijn waar mensen
met een beperking tegen aan kunnen lopen. Verder stelt het onderzoek dat er weinig
bekend is in de literatuur over mogelijkheden en belemmeringen voor actieve cultuurbeoefening.
De meeste documentatie richt zich op mensen met een fysieke en zintuigelijke beperking.
De beleidsreactie op het onderzoek stuur ik u voor de begrotingsbehandeling cultuur.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
I.K. van Engelshoven
Indieners
-
Indiener
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap