Brief regering : Toezending van drie rapporten over waterstof
32 813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid
29 696 Structurele duurzame economische groei
Nr. 569 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 september 2020
Bijgaand treft u drie mede door mij geïnitieerde rapporten die betrekking hebben op
de ontwikkeling van een markt voor duurzame waterstof en het daarvoor benodigde beleid1. Deze recent verschenen rapporten sluiten aan bij de inzet van het kabinet op waterstof,
in lijn met de eerder dit jaar gepubliceerde Kabinetsvisie waterstof (Kamerstukken
32 813 en 29 696, nr. 485).
Waterstofbalans in relatie tot energiestatistiek (Centraal Bureau voor de Statistiek
(CBS) en de Nederlandse Organisatie voor toegepast-onderzoek (TNO), in juli gepubliceerd)
Op dit moment is waterstof nog geen energiedrager in de nationale en internationale
energiestatistieken. Met het oog op bredere inzet van waterstof was dit voor het CBS
en TNO aanleiding om een eerste analyse te maken.
Het rapport beschrijft de huidige productie en het verbruik van waterstof in Nederland
alsook de toekomstige mogelijkheden voor productie, transport en verbruik. Er worden
daarnaast relaties gelegd tussen de waterstofproductie en elementen uit de energiebalans.
Daarna gaat het rapport in op de mogelijke toekomstige wijzen van produceren, transporteren
en toepassen van waterstof en de mogelijke implicaties en methodologische uitzoekpunten
voor de energiestatistieken.
Gezien de internationale kaders voor energiestatistieken zal het rapport door het
CBS ook worden gebruikt voor internationaal overleg over hoe waterstof als energiedrager
in energiestatistieken te verwerken.
Waterstof in de binnenvaart en short sea (Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart
(EICB), in juli gepubliceerd)
Waterstof is een belangrijke optie voor zero-emissie scheepvaart. Mede in opdracht
van mijn collega van Infrastructuur en Waterstaat beschrijft het EICB circa 20 projecten
in Nederland met emissievrije aandrijving via waterstof van schepen en wordt een stand
van zaken gegeven van de technologische ontwikkelingen. Uit het rapport blijkt dat
de sector veel initiatief toont. Samen met Noorwegen loopt Nederland voorop in de
internationale ontwikkelingen.
In de Green Deal Zeevaart Binnenvaart en Havens is de doelstelling vastgelegd van
150 zero-emissie schepen in 2030. In ogenschouw nemend dat er ook andere zero-emissie
oplossingen zijn (zoals batterij-elektrische initiatieven) is de sector goed op weg
om deze doelstelling al eerder te realiseren. Daarvoor moeten enkele belemmeringen
voor de verdere ontwikkeling worden weggenomen.
Deze belemmeringen liggen o.a. bij de infrastructuur (bunkerlocaties), operationele
kosten (brandstofprijs), investeringskosten (aanschaf brandstofcellen) en in regelgeving.
In het rapport worden aanbevelingen gedaan voor het adresseren van deze belemmeringen.
Bij de verdere uitvoering van de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens zullen
deze zaken nadrukkelijk aan de orde komen. Dit sluit aan bij de ontwikkeling door
het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van een strategie voor de toepassing
van waterstof in mobiliteit en transport, met expliciete aandacht voor de scheepvaart.
Een waterstofbeurs voor het klimaat (Bert den Ouden, in september gepubliceerd)
Een handelsplatform kan bijdragen aan de ontwikkeling van een waterstofmarkt. Daarom
heb ik laten onderzoeken wat er nodig is voor het realiseren van een waterstofhandelsplatform
in Nederland, mede op basis van eerdere ervaringen met de oprichting van de elektriciteitsbeurs
en de gasbeurs.
Het rapport stelt dat Nederland een goede uitgangspositie heeft voor een dergelijke
beurs. Eerste stappen zijn het creëren van lokale handelspunten, starten van een handel
in garanties van oorsprong en een waterstofprijsindex.
Een waterstofbeurs kan functioneren als katalysator in de opbouwfase van de markt,
en als faciliteit voor een betere economische optimalisatie als de waterstofmarkt
volgroeid is.
Een consortium van Nederlandse partijen wil verder gaan onderzoeken en uitwerken wat
er nodig is voor een waterstofbeurs. Dit initiatief sluit goed aan bij de Nederlandse
ambitie om een Europese waterstofhub te gaan worden.
Tot slot
De informatie uit deze drie rapporten vergroot het inzicht in de ontwikkelingen op
het gebied van waterstof en draagt bij aan de vorming van beleid. Over de voortgang
van de uitvoering van de beleidsagenda van de kabinetsvisie waterstof zal ik Uw Kamer
voor het eind van dit jaar informeren.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
E.D. Wiebes
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.D. Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.