Brief regering : Toezegging, gedaan tijdens het vragenuur van 30 juni 2020, over hoe de verklaringen van de slachtoffers van ISIS, zoals de Jezidi's, worden opgenomen om goed als bewijs te kunnen dienen
27 925 Bestrijding internationaal terrorisme
Nr. 730 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 september 2020
Tijdens het vragenuur van 30 juni jl. heeft het lid Van Toorenburg aan de Minister
                  van Justitie en Veiligheid de vraag gesteld hoe de verklaringen van de slachtoffers
                  van ISIS, zoals de Jezidi's, worden opgenomen om goed als bewijs te kunnen dienen
                  (Handelingen II 2019/20, nr. 89, item 3). Op deze vraag geef ik, mede namens de Minister van Justitie en Veiligheid, graag
                  antwoord.
               
Zoals ook gesteld in de antwoorden op Kamervragen over de uitzending «WNL op Zaterdag»
                  (d.d. 8 april 2020, Aanhangsel Handelingen II 2019/20, nr. 2397) is accountability een van de prioriteiten binnen het Nederlandse buitenland- en
                  mensenrechtenbeleid. Bewijs – ook in de zin van getuigenverklaringen – is essentieel
                  om ervoor te zorgen dat daders van schendingen ook daadwerkelijk kunnen worden berecht
                  voor de misdrijven die zij hebben gepleegd.
               
(Getuigen)verklaringen zijn verder van groot belang om inzicht te krijgen in wat de
                  slachtoffers van ISIS, waaronder de Jezidi-gemeenschap, is aangedaan. Nederland hecht
                  eraan dat slachtoffers deze verklaringen kunnen afleggen. Het is van belang dat verklaringen
                  van slachtoffers op verantwoorde wijze en volgens internationale standaarden worden
                  opgenomen, zodat ze eventueel als bewijs kunnen dienen bij (internationale) berechting.
               
De specifieke omstandigheden van Jezidi’s in Irak en Syrië die slachtoffer zijn geweest
                  van ISIS zijn onderdeel van de informatie die zowel Jezidi-NGO’s, zoals partnerorganisatie
                  Yazda, als internationale organisaties zoals UNITAD en het IIIM verzamelen, als onderdeel
                  van hun bredere werkzaamheden.
               
Getuigenverklaringen Jezidi’s
Informatie ten behoeve van toekomstige berechting moet waar mogelijk overal worden
                  verzameld. In dat kader moet het registreren van verklaringen zorgvuldig gebeuren,
                  om zeker te stellen dat ze bruikbaar zijn in eventuele toekomstige rechtszaken en
                  om te voorkomen dat het afleggen van een verklaring de getuige mogelijk in gevaar
                  brengt, bestaande trauma’s verergert of dat de mogelijkheid tot getuigen in een rechtszaak
                  wordt beperkt vanwege het feit dat de betreffende getuige al meerdere keren is gehoord
                  en verschillende verklaringen zijn afgenomen. Dat kost tijd en vereist goed getraind
                  personeel. Daarnaast moet worden opgemerkt dat de bewijslast voor het aantonen van
                  (medeplichtigheid aan) internationale misdrijven, zoals genocide en oorlogsmisdrijven
                  bijzonder hoog is. Zoals ook in bovengenoemde Kamervragen gemeld, hecht Nederland
                  er tevens aan dat slachtoffers zelf de keuze kunnen maken of zij hun verhaal willen
                  delen of niet. Om die reden benaderen organisaties met wie Nederland samenwerkt slachtoffers
                  niet individueel, maar dragen zij actief uit dat slachtoffers bij hen terecht kunnen
                  voor een verklaring zodra ze zelf besloten hebben dat te willen doen.
               
VN organisaties die bewijs verzamelen in Syrië en Irak
Er bestaan twee VN-mechanismen die zich onder andere richten op de misdrijven van
                  ISIS en het mandaat hebben om bewijs te verzamelen en op te slaan, over misdrijven
                  die gepleegd zijn tegen de slachtoffers: het in Geneve gevestigde International, Impartial and Independent Mechanism to Assist in the Investigation
                     and Prosecution of Persons Responsible for the Most Serious Crimes under International
                     Law Committed in the Syrian Arab Republic since March 2011 (IIIM) voor Syrië en het UN Investigative Team to Promote Accountability for Crimes Committed by Da'esh (UNITAD) in Irak. Nederland heeft vertrouwen in en geeft financiële steun aan beide
                  organisaties. Beide organisaties hebben, gezien de complexe situatie in de regio,
                  echter ook te maken met de nodige uitdagingen in hun werk, waaronder het verzamelen
                  en bewaren van bewijs.
               
Het IIIM is in december 2016 opgericht. Nederland droeg als eerste land bij aan het
                  mechanisme met een bijdrage van 1 miljoen euro en is inmiddels de grootste donor met
                  een bijdrage van 5 miljoen euro. Het IIIM vordert gestaag met zijn werk. Het heeft
                  grote hoeveelheden bewijs verzameld: op dit moment ongeveer 49 terabyte met meer dan
                  een miljoen bestanden. Daarnaast bereidt het IIIM een aantal strafdossiers voor en
                  werkt het aan ongeveer 145 samenwerkingsverzoeken van Europese nationale jurisdicties.
               
Het IIIM richt zich op alle partijen bij het conflict, en dus niet alleen op misdrijven
                  gepleegd door ISIS. Hierbij moet worden opgemerkt dat Syrië het IIIM geen toegang
                  tot het land verleend. Het IIIM ontvangt echter bewijs en informatie van betrouwbare
                  organisaties die wel werkzaam zijn in Syrië.
               
In 2017 heeft de VN Veiligheidsraad de VN Secretaris-Generaal verzocht UNITAD op te
                  richten. UNITAD heeft als mandaat «het ondersteunen van lokale inspanningen (in Irak)
                  bij het berechten van ISIS voor internationale misdrijven, onder andere door het verzamelen,
                  bewaren en opslaan van bewijs». UNITAD werkt bij het opgraven van massagraven ook
                  samen met organisaties als de door Nederland gefinancierde International Commission on Missing Persons (ICMP). UNITAD kan echter (nog) geen bewijs delen met Irak omdat het land nog niet
                  aan internationale standaarden omtrent berechting voldoet, onder andere omdat Irak
                  de doodstraf nog uitvoert. Nederland heeft begin 2020 de bijdrage aan UNITAD verlengd.
                  Deze bijdrage is geoormerkt voor getuigenbescherming en slachtofferondersteuning.
                  Daarnaast financiert Nederland ook het onderzoek naar de misdaden begaan tegen de
                  Jezidi-gemeenschap (zie hieronder).
               
Nederlandse steun aan organisaties gefocust op Jezidi’s
Nederland steunt sinds eind 2019 de NGO Yazda voor het bieden van psychologische hulp
                  aan overlevenden van seksueel geweld en voor het registreren van getuigenverklaringen
                  van Jezidi’s. Yazda is een van de door Jezidi’s opgerichte NGO’s die actief contact
                  zoekt met de Jezidi-gemeenschap en daarbij nauw samenwerkt met het VN-onderzoeksteam
                  UNITAD, dat geldt als verzamelpunt voor al het bewijs tegen ISIS in Irak. Ook financiert
                  Nederland een project van de Free Yezidi Foundation gericht op het bieden van psychologische steun en hulp in levensonderhoud voor Jezidi-vrouwen
                  en kinderen in de vluchtelingenkampen. Verder steunt Nederland de internationale NGO
                  Norwegian People’s Aid, die zich ook inzet voor het bieden van psychosociale steun aan vrouwen, waaronder
                  ook Jezidi-vrouwen, en het tegengaan van seksueel- en gendergelateerd geweld.
               
Daarnaast geeft Nederland een specifieke bijdrage aan het team van onderzoekers en
                     vertalers binnen UNITAD dat bewijs verzamelt over misdaden tegen de Jezidi-gemeenschap.
                     Een aantal Iraakse Jezidi’s maakt deel uit van dit team om de betrokkenheid van de
                     Jezidi-gemeenschap hierbij te bevorderen.
                  
De Jezidi-gemeenschap in Irak wordt tevens bereikt via bredere Nederlandse programma’s
                     in Irak. Hierbij wordt onder andere steun verleend aan de opvang en herintegratie
                     van ontheemden, ontmijning, onderwijs, psychosociale steun aan kwetsbare groepen en
                     verbetering van de kansen op werk.
                  
Conclusie
Ten behoeve van accountability zet Nederland in op het actief benaderen van de Jezidi-gemeenschap
                  voor het vergaren van getuigenverklaringen die kunnen dienen als bewijslast in later
                  te voeren procedures. Hiervoor wordt op bovengenoemde wijze samengewerkt met onder
                  meer Yazda, UNITAD en het IIIM. Zo wordt bewijs en informatie verzameld op een verantwoorde
                  manier die voldoet aan internationale standaarden. Daarnaast dienen de enorme hoeveelheden
                  andere informatie en bewijs te worden onderzocht en geanalyseerd. Zoals gesteld kost
                  dit proces tijd en mankracht en moet het nauwkeurig worden uitgevoerd om daadwerkelijk
                  een bijdrage te kunnen leveren aan de vervolging en berechting van ISIS-strijders.
               
Het kabinet hecht belang aan deze consciëntieuze bewijsvergaring. De organisaties
                  die het kabinet ondersteunt hebben hier ervaring mee en een groot deel van de Nederlandse
                  bijdrage aan deze organisaties richt zich specifiek op getuigenbescherming en slachtofferondersteuning.
                  Het kabinet pleit voor optimale samenwerking tussen alle betrokken partijen.
               
De Minister van Buitenlandse Zaken,
                  S.A. Blok
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken
