Brief regering : Evaluatie- en onderzoeksplanning Kinderopvang
31 322 Kinderopvang
Nr. 416
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 september 2020
Inleiding
De overheid streeft er naar dat de kinderopvang in Nederland van goede kwaliteit,
veilig, betaalbaar en toegankelijk is. Het kinderopvangbeleid kent verschillende instrumenten
en middelen om deze doelen te behalen. Dit beleid wordt regelmatig geëvalueerd ten
behoeve van verdere beleidsontwikkeling. Om het leereffect van evaluaties nog meer
te bevorderen, heb ik voor het beleidsthema kinderopvang een evaluatie- en onderzoeksplanning
opgesteld die de verbinding tussen het evalueren (terugkijken) en het ontwikkelen
van het kinderopvangbeleid (vooruitkijken) versterkt.
In het kader van de operatie Inzicht in Kwaliteit bezie ik hoe het verantwoorden en
leren via evaluaties en onderzoek beter vorm kan worden gegeven.1 Het doel is verbetering van verantwoording door versterking van de verbinding tussen
de kennisbehoefte, (evaluatie)onderzoek en beleid. Uitgangspunt daarbij is een meer
dynamisch en doorlopend proces van evalueren en onderzoek, waarbij voortdurend aandacht
is voor nieuwe inzichten en ontwikkelingen en waarbij ruimte is om hiervan te leren
en op in te spelen.
Het project evaluatie- en onderzoeksplanning kinderopvang (PEP KO) is een pilot van
de nog te ontwikkelen strategische onderzoek- en evaluatieagenda (SEA) van het Ministerie
van SZW, en komt in de plaats van de beleidsdoorlichting kinderopvang die voor 2021
gepland stond. Met deze brief informeer ik u over de opzet en rapportage van de PEP
KO.
Leeswijzer
In deze brief licht ik het doel en de opzet van de evaluatie- en onderzoeksplanning
toe (paragraaf 1) en ga ik in op de centrale onderzoeksvraag en prioritaire kennisvragen
op kinderopvangbeleid (paragraaf 2). Tot slot leest u wanneer en op welke manier de
Kamer geïnformeerd wordt (paragraaf 3).
1. Doel en opzet evaluatie- en onderzoeksplanning
De huidige systematiek van beleidsdoorlichtingen is sterk gericht op het evalueren
van beleid (ex post). Aan de hand van de SEA willen we bij SZW, naast de ex post evaluaties,
meer aandacht voor tussentijdse evaluaties (ex durante) om zo het beleid te kunnen
bijsturen. Daarnaast wil ik meer aandacht voor een goede planning van (evaluatie)onderzoeken
in het licht van bestaande en voorziene kennisbehoeftes.
Specifiek voor kinderopvang start ik in dit verband met de PEP KO. Het doel is om
aan de hand van onderzoek tijdiger en beter inzicht te krijgen in de doeltreffendheid
en doelmatigheid van beleid, om deze inzichten waar mogelijk voor verdere beleidsvorming
te benutten. Op basis van een overzicht van de geplande en lopende evaluaties en onderzoeken
op het terrein van kinderopvang (bijlage II)2, worden lacunes in kennis en onderzoek vastgesteld en nieuwe kennisvragen geformuleerd.
De PEP KO helpt zo om de juiste kennisvragen te stellen en onderzoeken en evaluaties
op het goede en meest relevante moment te laten plaatsvinden. De beleidstheorie van
kinderopvangbeleid is hierbij een belangrijk uitgangspunt (zie bijlage I)3.
De PEP KO komt in de plaats van de beleidsdoorlichting die voor 2021 gepland stond.
De belangrijke elementen van een beleidsdoorlichting zoals geformuleerd in de Regeling
Periodiek Evaluatieonderzoek (RPE) maken ook deel uit van deze pilot. Zo ontvangt
uw Kamer nu de beleidstheorie en een overzicht van afgeronde en geplande onderzoeken
en evaluaties, een analyse van kennislacunes en prioritaire kennisvragen (zie bijlage
II). Ook ontvangt uw Kamer periodiek een evaluatie van de doeltreffendheid en doelmatigheid
van het gevoerde beleid in de vorm van een syntheseonderzoek4. Het eerste syntheseonderzoek verschijnt in 2022 als de uitkomsten van diverse lopende
onderzoeken beschikbaar zijn gekomen die nodig zijn voor het maken van een syntheseonderzoek.
Hierin wordt een overzicht geboden van en de samenhang gelegd tussen onderzoeken en
trajecten en wordt samengevat wat bekend is over de doeltreffendheid en doelmatigheid
van het gevoerde beleid. In dit syntheseonderzoek worden ook beleidsvarianten – zowel
besparings- als intensiveringsopties – opgenomen. Net als bij een beleidsdoorlichting
wordt de onafhankelijkheid geborgd door voor de duur van deze pilot een onafhankelijke
deskundige te betrekken.
Bij een reguliere beleidsdoorlichting wordt doorgaans een heel beleidsartikel of beleidsterrein
in één keer geëvalueerd. In de PEP KO vindt dit gefaseerd plaats per hoofddoel. Door
de focus te leggen op een van de hoofddoelen, is er meer ruimte voor verdieping en
meer flexibiliteit om in te spelen op lopende ontwikkelingen en kennisbehoeften. De
integraliteit van het inzicht in doeltreffendheid en doelmatigheid wordt verzekerd
door de reikwijdte van het hoofddoel en door de daarbinnen bepaalde onderzoeksthema’s
te relateren aan de prestaties van het totale beleid: betaalbaarheid, toegankelijkheid,
kwaliteit en veiligheid. Door iedere twee tot drie jaar een syntheseonderzoek uit
te voeren, evalueren we het gehele begrotingsartikel in totaliteit nog steeds – zoals
bij een reguliere beleidsdoorlichting – iedere vier tot zes jaar. Met name aan het
einde van deze cyclus zal er ook aandacht zijn voor de relatie tussen de hoofddoelen
van het beleid.
De pilot wordt gecoördineerd en uitgevoerd door het Ministerie van SZW. Doordat de
PEP KO onderdeel is van de nog te ontwikkelen SEA van SZW in het kader van de operatie
Inzicht in Kwaliteit, is de pilot ook afgestemd met het Ministerie van Financiën.
Gedurende de looptijd van de pilot blijft het Ministerie van Financiën vanuit haar
stelselverantwoordelijkheid ook betrokken bij de verdere uitwerking.
2. Centrale onderzoeksvraag en prioritaire kennisvragen
De Wet op de Kinderopvang heeft zowel tot doel de arbeidsparticipatie te verhogen
als de ontwikkeling van het kind te bevorderen. De laatste jaren is er meer aandacht
gekomen voor die laatste doelstelling5, bijvoorbeeld in de Wet innovatie kwaliteit kinderopvang (Wet IKK), waarmee per 2018
kwaliteitseisen zijn doorgevoerd die focussen op de ontwikkeling van het kind. Ten
tweede is de politieke en maatschappelijke discussie zich meer gaan richten op de
kwaliteit van de kinderopvang en op de vraag wat kinderopvang bijdraagt aan de ontwikkeling
van het kind.6 Ook de recente reflectie7 op de verworvenheden en knelpunten van het huidige stelsel, raakt hieraan.
Naar het hoofddoel arbeidsparticipatie is al veel onderzoek gedaan (zie bijlage II),
terwijl er nog kennislacunes zijn met betrekking tot de relatie tussen (kwalitatief
goede, betaalbare en toegankelijke) kinderopvang en de ontwikkeling van kinderen.
In het IBO Deeltijdwerk wordt onderkend dat kwalitatief hoogstaande kinderopvang voorwaardelijk
is voor de vraag naar kinderopvang en de bijdrage daarvan aan verdere arbeidsparticipatie.
Gegeven deze overwegingen wil ik daarom in het eerste syntheseonderzoek van 2022,
de focus leggen op het hoofddoel «bevorderen ontwikkeling kind». Om dit te bereiken
moet sprake zijn van betaalbare, toegankelijke, kwalitatief goede en veilige kinderopvang.
Al deze elementen zijn van invloed op de ontwikkeling van kinderen. Dit betekent dat
een integrale onderzoeksbenadering nodig is. De eerste twee genoemde elementen hangen
samen met de hoeveelheid kinderen die door kinderopvang in hun ontwikkeling geholpen
kunnen worden. Wanneer de betaalbaarheid en toegankelijkheid – al dan niet in de perceptie
van ouders – laag zijn, kunnen minder kinderen bereikt worden. Dit is met name zorgelijk
voor kwetsbare kinderen die risico hebben op achterstand. Vooral voor die groep kan
kinderopvang meerwaarde hebben in de ontwikkeling. In het eerste syntheseonderzoek
wil ik hier nadrukkelijk aandacht aan besteden.
De mate van kwaliteit en veiligheid beïnvloedt ook de ontwikkeling van het individuele
kind. In het algemeen is de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang van hoog niveau,
zo laat de Landelijke Kwaliteitsmeting Kinderopvang (LKK)8 zien. Niettemin constateer ik uit recent onderzoek ook dat er op specifieke onderdelen
nog kwaliteitsverbeteringen mogelijk zijn. Recent onderzoek stelt vast dat de kwaliteit
van de gastouderopvang van wisselend niveau is. Ik wil daarom een verkenning starten
naar de verbeteringen in de gastouderopvang en het toezicht daarop. Naar aanleiding
van LKK is geconcludeerd dat de deelname aan BSO terugloopt met het oplopen van de
leeftijd, dat er voor de BSO mogelijkheden zijn voor een (meer) uitdagende vrijetijdsinvulling
voor kinderen en voor ontwikkeling als specifieke opvangsoort. Er is behoefte aan
meer inzicht in de behoeften van ouders en hun kinderen in deze opvangvorm en er valt
te leren van de goede voorbeelden die er al zijn binnen de buitenschoolse opvang.
Een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen vereist dat de sector de wettelijke
kaders goed naleeft. Een goed werkend stelsel van toezicht en handhaving bevordert
dit. Het toezichtstelsel in de kinderopvang loopt nu langs verschillende partijen
wat het stelsel complex maakt. De vraag is dan of vereenvoudiging tot beter en effectiever
toezicht leidt. Vragen die daaraan vooraf gaan, zijn wat onder goed toezicht wordt
verstaan en in het verlengde daarvan, wat de nalevingsbereidheid bepaalt.
Binnen het SVK-traject worden voor- en nadelen van verschillende stelselvarianten
verder uitgewerkt. PEP KO biedt de mogelijkheid specifiek aandacht te schenken aan
de effecten van deze voorstellen op de ontwikkeling van kinderen. Hierbij wordt zowel
gekeken naar wat een vereenvoudiging van de kinderopvangtoeslag of een andere vormgeving
van de financiering hierin kan betekenen, als naar opties waarin kinderopvang en onderwijs
meer samenwerken of verder met elkaar integreren. Er is nog weinig inzicht in de toegevoegde
waarde van versterkte samenwerking (of zelfs integratie) van kinderopvang en onderwijs
voor de ontwikkeling van het kind. Binnen PEP KO kan hier nader naar worden gekeken.
3. Rapportage Tweede Kamer
De Tweede Kamer ontvangt via de begroting jaarlijks een overzicht van lopende en geplande
onderzoeken en evaluaties. Daarnaast wordt de Kamer – zoals nu ook gebruikelijk is
– op de hoogte gehouden van de uitkomsten van onderzoeken die zijn afgerond. Elke
twee à drie jaar wordt de Tweede Kamer met een syntheseonderzoek geïnformeerd over
de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde beleid en mogelijke besparingsvarianten
en intensiveringsopties. De Kamer kan naar aanleiding van dit onderzoek met de Staatssecretaris
in debat over de resultaten hiervan, de beleidskeuzes, de prioritaire kennisvragen
en de evaluatie- en onderzoeksplanning.
Concreet betekent dit dat de Kamer uiterlijk in 2022 op basis van onderzoek inzicht
krijgt in hoeverre het genoemde hoofddoel «ontwikkeling kind» van het kinderopvangbeleid
is gerealiseerd, met hoeveel inzet van middelen dit gepaard is gegaan en welke verbeteringen
en besparingen mogelijk zijn. Tegelijk is deze pilot dan ook beëindigd. Wanneer de
PEP KO een goede manier van evalueren blijkt, zal deze wijze van planning en rapporteren
voortgezet worden.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
B. van ‘t Wout
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. van 't Wout, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid