Brief regering : Programmarapportage Uitzendbureaus
29 544 Arbeidsmarktbeleid
Nr. 1023 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 juli 2020
Bijgaand bied ik u de programmarapportage Uitzendbureaus 2016–2019 aan van de Inspectie
SZW1. De Inspectie SZW zet zich in voor gezond, veilig en eerlijk werk. Toezicht en recherche
worden risicogericht ingezet. Interventies vinden plaats via 17 programma’s. Op grond
van de Inspectiebrede risicoanalyse richt een van die programma’s zich specifiek op
uitzendbureaus.
Naast de belangrijke allocatieve functie en de «opstap» die uitzendarbeid biedt op
de arbeidsmarkt, is het ook een sector met aanzienlijke misstanden. Uitzendkrachten
bij met name laaggeschoold, vies en repeterend werk en seizoensarbeid kunnen worden
blootgesteld aan ernstige arbeidsrisico’s als onderbetaling, te lange werkdagen, illegale
tewerkstelling, hoge werkdruk, arbeidsuitbuiting en het niet voldoen aan de registratieplicht.
Ook zijn er veiligheidsrisico’s. Uitzendkrachten zijn meer dan gemiddeld het slachtoffer
van arbeidsongevallen2.
Deze rapportage belicht de resultaten in de periode 2016–2019:
• Inzet van een mix van preventieve en repressieve activiteiten, waaronder het zwaarste
middel, te weten een aantal strafrechtzaken met veroordeling en terugvordering van
wederrechtelijk voordeel.
• In de preventieve sfeer ontwikkelde ISZW samen met de Belastingdienst en de sector
een checklist voor inleners. Deze helpt bedrijven bij het selecteren van een uitzendbureau,
om zich aan de regels te houden en op een eerlijke, gezonde en veilige manier met
uitzendkrachten te werken. Het bereik van deze preventieve instrumenten, die duizenden
keren worden geraadpleegd, is aanvullend op het inspecteren en rechercheren en richt
zich op de brede basis aan bedrijven die in beginsel de regels volgen en willen volgen
en daarbij aldus geholpen worden, terwijl het inspecteren en rechercheren zich richt
op handhaving bij bedrijven die de regels overtreden.
• Repressief werkt de Inspectie samen met het UWV, de Belastingdienst en gemeenten in
het speciale interventieteam Aanpak Malafide Uitzendbureaus (AMU) dat complexe zaken
heeft aangepakt en blijft aanpakken waarbij vaak verscheidene problemen een rol spelen,
zoals belastingontduiking en uitkeringsfraude. Deze onderzoeken leiden tot boeteopleggingen,
maar kunnen ook een strafrechtelijke aanpak hebben.
• Meer en betere samenwerking met publiek en private partners zoals de Stichting Naleving
CAO voor Uitzendkrachten (SNCU), de Stichting Normering Flexwonen (SNF), vakbonden
en gemeenten.
• Versterking van internationale samenwerking. Het programma werkt samen met toezichthouders
aan internationale onderzoeken en wisselt veel informatie uit met inspectiediensten
van andere EU-lidstaten. Fraudeconstructies houden immers niet op bij de Nederlandse
grens.
In de programmaperiode was de capaciteit nog ontoereikend voor de doelstelling om
de inspectiedekking te verdubbelen conform het Inspectie Control Framework. De versterking
van de inspectieketen op het terrein van eerlijk werk vindt, conform de budgettaire
oploop in de Meerjarenprogrammering, plaats in de periode 2020–2022. Daarmee neemt
de slagkracht om misstanden in deze sector aan te pakken in de nieuwe programmaperiode
substantieel toe.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
B. van ‘t Wout
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. van 't Wout, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid