Brief regering : Eindrapport en laatste deelonderzoeken ten behoeve van de evaluatie passend onderwijs
31 497 Passend onderwijs
Nr. 364 BRIEF VAN DE MINISTERS VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA EN VAN ONDERWIJS,
               CULTUUR EN WETENSCHAP
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 juli 2020
Het samenvattend eindrapport van het Evaluatieprogramma passend onderwijs (NRO) is
                     op 27 mei gepubliceerd en gepresenteerd in een digitaal symposium. Daarmee is het
                     evaluatieprogramma afgerond. Bij deze bieden wij u het eindrapport en de publiekssamenvatting
                     aan1. In de publiekssamenvatting is in beknopt en overzichtelijk weergegeven wat de belangrijkste
                     conclusies zijn. Daarnaast treft u bijgaand ook de laatste twee (samenvattende) deelstudies
                     van het evaluatieprogramma aan:
                  
1. «Centrale thema’s in de Evaluatie Passend onderwijs Deel III. Onderzoek naar de impact
                           van passend onderwijs op leerlingen, de rol van samenwerkingsverbanden, en de verbinding
                           van onderwijs en jeugdhulp»2.
                        
2. «Schoolloopbanen van leerlingen met en leerlingen zonder extra ondersteuningsbehoeften
                           in de periode 2014–2018»3.
                        
Het evaluatieonderzoek biedt ons goede handvatten om te komen tot gedegen, op wetenschappelijk
                  onderzoek gestoelde, conclusies over het passend onderwijsbeleid en voorstellen voor
                  de toekomst. Daarvoor zijn wij de onderzoekers en het NRO zeer erkentelijk.
               
Daarnaast hebben wij afgelopen jaar in het kader van het Veldtraject passend onderwijs,
                  samen met betrokkenen uit de dagelijkse praktijk van passend onderwijs, gesproken
                  over de vragen «waar staan we nu met passend onderwijs?» en «wat zijn de ideeën en
                  wensen voor waar het in de toekomst naartoe moet?». Het veldtraject heeft visuele
                  opbrengsten opgeleverd die op de website www.veldtrajectpassendonderwijs.nl te vinden zijn. De opbrengsten uit de gesprekken benutten wij ter inspiratie en ter
                  kleuring van de resultaten van het evaluatieonderzoek.
               
Op basis van alle bronnen gaan we samen met de betrokken partijen uit het onderwijsveld
                  in gesprek om te komen tot een gedragen beleidsreactie en toekomstagenda. We benutten
                  ook het onlangs gepubliceerde advies van de Onderwijsraad. Wij streven u de beleidsreactie
                  en toekomstagenda voor het funderend onderwijs kort na de zomer aan te bieden, evenals de
                  beleidsreactie en toekomstagenda voor het middelbaar beroepsonderwijs.
               
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
                  A. Slob
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
                  I.K. van Engelshoven
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media - 
              
                  Mede ondertekenaar
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap