Brief regering : Gevolgen versleuteling DNS-verkeer
26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Nr. 703
BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 juli 2020
Hierbij bied ik, mede namens de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
uw Kamer een brief aan over de gevolgen van het voornemen van onder andere Mozilla
om DNS-verkeer van hun internetbrowser, Firefox, te gaan versleutelen. Met deze brief
geef ik uitvoering aan de toezegging die ik tijdens het AO digitalisering op 11 maart
2020 aan het lid Buitenweg heb gedaan (Kamerstuk 26 643, nr. 679). Zij vroeg in dit AO onder andere om een brief van het kabinet aan de hand waarvan
verder gepraat kan worden over deze gevolgen en die ingaat op de impact van verdere
concentratie van macht en data bij bepaalde partijen.
Versleuteling van DNS-verkeer
Alvorens op de mogelijke gevolgen van de versleuteling van DNS-verkeer in te gaan,
is het goed om te weten wat dit precies inhoudt. Het Domain Name System (DNS) is een
van de belangrijkste protocollen van het internet. Wanneer een gebruiker in een webbrowser
wil navigeren naar een bestemming, bijvoorbeeld de website van de rijksoverheid, dan
typt hij niet het IP-adres van de rijksoverheid in, maar www.rijksoverheid.nl. Op het moment dat via de webbrowser het «verzoek» wordt ingediend om naar dat adres
te navigeren, dient de webbrowser doorgaans via het besturingssysteem een DNS-verzoek
in bij de internet service provider (internetprovider, hierna: ISP) om deze te laten
vertellen welk IP-adres bij het opgevraagde domein hoort. Dit DNS-verzoek geschiedt
doorgaans onversleuteld, waardoor apparaten die tussen de gebruiker en de ISP zitten,
kunnen zien naar welke domeinnaam wordt gevraagd.
Standaardisatie DNS-verkeer protocol
Toegenomen zorgen in o.a. de Verenigde Staten (VS) over monitoring van DNS-verkeer
door ISP’s en tussenliggende partijen heeft geleid tot de standaardisatie van moderne
DNS-transportprotocollen die gebruik maken van versleuteling.1 De moderne DNS-transportprotocollen dragen bij aan de doelstelling om het DNS-verkeer
op transportniveau beter te beveiligen en geeft de gebruiker een betere bescherming
tegen ongeautoriseerde toegang tot het DNS-verkeer tijdens transport. Bij versleuteld
DNS-verkeer dient de internetbrowser een verzoek in bij de door de ontwikkelaar van
de browser ingestelde DNS-omgeving, bijvoorbeeld die van Cloudflare. Deze DNS-servers
geven het antwoord terug aan de browser, die vervolgens naar het IP-adres dat bij
het domein hoort, navigeert. Dit verzoek gaat daarmee dus niet meer onversleuteld
langs de ISP. Het bekendste voorbeeld van deze ontwikkeling is dat Mozilla sinds februari
dit jaar in de VS de Firefoxbrowser standaard zo instelt dat DNS-verzoeken van Amerikaanse
gebruikers naar DNS-servers van Cloudflare worden verzonden. De leveranciers van internetbrowser
laten op dit moment overigens wel de mogelijkheid open voor gebruikers om handmatig
in te stellen dat het verkeer naar andere DNS-servers wordt gestuurd.
Blokkeren toegang tot gezochte informatie via DNS
In Europa is de netneutraliteitsverordening2 van kracht. ISP’s mogen het internetverkeer niet blokkeren, vertragen, wijzigen of
beperken. Ook mogen ISP’s het internetverkeer niet degraderen van, interfereren met
of discrimineren tussen specifieke inhoud, toepassingen of diensten, of specifieke
categorieën daarvan. In voorkomende gevallen kan DNS-verkeer in Europa echter wel op basis van nationale wetgeving of een rechterlijke uitspraak
worden gebruikt als instrument om toegang tot -bepaalde benoemde- websites en omgevingen
te blokkeren. In Nederland betreft dit op dit moment de door de rechter opgedragen
blokkade van de site van The Pirate Bay. Niet alle landen buiten Europa passen het
beginsel van netneutraliteit toe.
Gevolgen van versleuteling van DNS-verkeer
Naast gevolgen voor de mogelijkheid om toegang tot bepaalde websites te kunnen blokkeren,
heeft de versleuteling van DNS-verkeer ook gevolgen voor de beveiliging van bedrijfsnetwerken.
Het NCSC heeft in oktober vorig jaar een factsheet gepubliceerd die specifiek ingaat
op deze gevolgen voor de beveiliging.3
Voor alle netwerken geldt dat het filteren en blokkeren van websites op basis van
DNS-verkeer lastiger wordt als dit versleuteld is. Nationale opsporingsautoriteiten
zullen op dit punt eveneens een effect hiervan ondervinden. Aan de ene kant door de
versleuteling, maar ook doordat in toenemende mate verkeer op basis van versleuteld
DNS-verkeer niet meer door de ISP als onderdeel van de internet toegangsdienst behandeld
wordt, maar door derden. Waar tot op heden het afhandelen van DNS-verkeer een onderdeel van de dienstverlening van ISP’s richting hun klanten is, verschuift
deze rol naar derde partijen buiten de controle van de ISP’s. In de praktijk lijkt
het erop neer te komen dat het aantal partijen waaraan DNS-verzoeken gesteld worden,
wereldwijd beperkt wordt tot maar een klein aantal partijen. Kijkend naar het wereldwijde
aandeel van de betrokken leveranciers van internetbrowsers zou een centralisatie en
concentratie van DNS-verkeer het gevolg kunnen zijn.
Het is lastig om nu al een inschatting van de werkelijke impact van versleuteld DNS-verkeer
te maken. Dat is in de eerste plaats zo, omdat versleuteld DNS als standaard optie
zich vooralsnog lijkt te beperken tot gebruikers in de Verenigde Staten als het om
Firefox gaat en het gebruik bij Chrome beperkt is tot bepaalde gevallen. Voor andere
internetbrowsers is het voorts onbekend of hun ontwikkelaars van plan zijn om te gaan
experimenteren met versleuteld DNS-verkeer.
Versleuteld DNS-verkeer tegenhouden lijkt geen reële optie en de toepassing van versleuteling
van DNS-verkeer heeft ook duidelijke voordelen. Waar het uiteindelijk om gaat is hoe
de leveranciers van internetbrowsers hun standaardinstellingen gaan bepalen, naar
welke DNS-servers ze gaan verwijzen en door wie deze beheerd worden. Om binnen het
huidige Europese regelgevende kader te blijven, zouden de leveranciers ervoor kunnen
kiezen om het DNS-verkeer naar de ISP’s en netwerkbeheerders te sturen, die ook nu
het huidige DNS-verkeer afhandelen. Het is nog de vraag of de leveranciers van internetbrowsers
hiertoe genegen zijn en of de condities die door de internetbrowsers worden gesteld
zodanig zijn dat ISP’s en netwerkbeheerders op verantwoorde wijze investeringsbeslissingen
kunnen nemen ten aanzien van het implementeren van versleuteld DNS-verkeer binnen
hun systemen. Voor de Nederlandse en Europese situatie is van cruciaal belang toe
te kunnen werken naar een verwerking van het DNS-verkeer dat is gebaseerd op de Europese
condities en de daar van toepassing zijnde regelgeving.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat is in gesprek met Nederlandse
partijen over de versleuteling van DNS-verkeer en de gevolgen daarvan, waaronder die
voor de routering van het internetverkeer en de impact van mogelijke concentratie
van data bij browserpartijen. De uitkomst zal (bijvoorbeeld in de vorm van een position paper) in Brussel worden geagendeerd en uw Kamer wordt geïnformeerd over relevante ontwikkelingen
op dit gebied.
Tot slot
In het AO van 11 maart jl. werd ook verzocht om meer te horen over op welke wijze
Nederland betrokken is bij het Internet Engineering Taskforce (IETF) en hoe gewaarborgd
kan worden dat de standaarden van het internet en hoe daarmee omgegaan wordt, in lijn
is met de mensenrechtenverdragen. De Internet Engineering Task Force is een grote,
open, internationale gemeenschap van netwerkontwerpers, -operators, -leveranciers
en -onderzoekers die zich bezighoudt met de evolutie van de internetarchitectuur en
de soepele werking van het internet. Deelname staat open voor alle geïnteresseerde
individuen.4 De Nederlandse overheid als zodanig is geen deelnemer aan de IETF. Wel volgt Nederland
de ontwikkelingen in deze en vergelijkbare werkgroepen op de voet en neemt Nederland
deel aan diverse andere internationale overleggen over dit onderwerp en aanverwante
onderwerpen.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid