Brief regering : Voortgangsbrief ‘De Juiste Zorg op de Juiste Plek’ doen we samen
29 689 Herziening Zorgstelsel
Nr. 1070
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR MEDISCHE ZORG
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 juni 2020
Aandacht voor welbevinden van mensen en goede zorgverlening bereik je niet alleen
in de huisartsenpraktijk, het ziekenhuis of het verpleeghuis. Het vraagt juist samenwerking
tussen heel veel partijen. Je kunt letterlijk en figuurlijk ziek worden van schulden,
eenzaamheid en andere sociale problemen. Of als kind starten met een achterstand.
Om samenwerking te verstevigen werkt het zorgveld al een aantal jaar aan de veranderbeweging
van de Juiste Zorg op de Juiste Plek; over de muren van de verschillende zorgdomeinen
heen. Het rapport van de Taskforce Juiste Zorg op de Juiste Plek vormt hiervoor de
basis.
Centraal staat het functioneren van mensen. Het bieden van welbevinden en goede zorg
vraagt om het voorkomen van (duurdere) zorg, het verplaatsen van zorg (dichtbij de
mensen) en vervangen van zorg door meer innovatieve zorgvormen. De urgentie is groot:
zowel vanuit het oogpunt van kwaliteit van zorg als organiseerbaarheid en betaalbaarheid.
Er is in de afgelopen periode veel in gang gezet en gerealiseerd. Ik ben blij en erkentelijk
dat het gedachtegoed van de Juiste Zorg op de Juiste Plek breed is omarmd. Dat er
veel energie en enthousiasme is bij zorgpartijen op alle niveaus om gezamenlijk aan
deze veranderbeweging te werken. Dat partijen de noodzaak van de transformatie onderstrepen.
En dat er bijna geen zorgaanbieder of inkoper meer is die niet bezig is met de transformatie
naar de Juiste Zorg op de Juiste Plek.
Met de coronacrisis is het belang van de Juiste Zorg op de Juiste Plek nog duidelijker
geworden. En ondanks de zeer lastige omstandigheden heeft de crisis ook een impuls
gegeven aan ontwikkelingen en initiatieven die nauw aansluiten bij de bedoeling en
geest van de beweging. Zaken die voorheen lastig te organiseren leken, zijn in een
stroomversnelling geraakt. Te denken valt daarbij aan intensieve regionale samenwerking
en landelijke (crisis)coördinatie.
Meer dan ooit worden ehealth en technologie toegepast in tijden waarin prioriteiten
gesteld moeten worden om goede zorg te blijven verlenen. Preventie is actueler dan
ooit en bij het opstarten van reguliere zorg wordt meer nagedacht over wat zinnige
zorg is en hoe dat bijvoorbeeld kan helpen bij het verminderen van de wachtlijsten.
Ik verwacht dan ook dat we de geleerde lessen en de ingezette koers vasthouden.
In deze brief kijk ik terug op het afgelopen jaar en de wijze waarop de beweging de
Juiste Zorg op de Juiste Plek vanaf de voortgangsbrief van 18 juni 20191 tot nu is gestimuleerd en gefaciliteerd.
In het najaar van 2019 is binnen VWS een programma ingesteld dat de actielijnen die
in de eerdergenoemde voortgangsbrief staan, begeleidt. Veel partijen zijn eveneens
met de uitgangspunten van het rapport aan de slag gegaan of verder gegaan op het pad
dat ze al waren ingeslagen.
Ik ben me er terdege van bewust dat de daadwerkelijke transformatie niet gemakkelijk
is, omdat het vaak ook gaat om het aanpassen van gevestigde werkwijzen en gewoonten.
Maar als een andere manier van werken al lukt onder de moeilijke omstandigheden van
de coronacrisis, belooft dat veel voor de toekomst. De ervaringen en lessen moeten
niet alleen helpen bij het opstarten van de reguliere zorg, maar ik verwacht dat die
ook toegepast worden bij het gezamenlijk realiseren van de Juiste Zorg op de Juiste
Plek zowel voor de korte als langere termijn.
De ambitie blijft om gezamenlijk met (vertegenwoordigers van) burgers, zorgaanbieders,
zorgverzekeraars, zorgkantoren, de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), het Zorginstituut
Nederland (ZiNL), de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en vele andere partijen
«de Juiste Zorg op de Juiste Plek» steeds verder te implementeren en gerichte vervolgstappen
te zetten. In deze voortgangsbrief toon ik u de eerste resultaten van deze stappen.
In de paragraaf één tot en met zes ga ik daarbij in op de acties die vanuit het VWS-programma
worden ondersteund. In paragraaf zeven stip ik kort enkele andere relevante aspecten
en acties aan die samenhangen met het vervangen, voorkomen en verplaatsen van zorg.
Ik sluit af met een korte beschouwing op de volgende fase van de beweging om de Juiste
Zorg op de Juiste plek te realiseren. In de voortgangsrapportage ga ik ook in op enkele
moties en toezeggingen die in het kader van de Juiste Zorg op de Juiste Plek zijn
gedaan.
I. De regiobeelden zijn een belangrijke pijler onder de beweging
Het organiseren van de Juiste Zorg op de Juiste Plek kan het beste vanuit de regionale
invalshoek. In de hoofdlijnenakkoorden voor de curatieve zorg hebben partijen daarom
afgesproken dat zij een regiobeeld zullen maken van de toekomstige zorgvraag in de
regio en dat ze samen plannen maken om zich op deze zorgvraag voor te bereiden. Het
is goed om te zien dat partijen onder regie van zorginkopers met deze grote opgave
aan de slag zijn gegaan.
Regiobeelden beschikbaar voor alle regio’s
Voor alle regio’s is inmiddels een (concept-)beeld gereed. Per 10 juni 2020 zijn er
voor 26 zorgkantoorregio’s regiobeelden beschikbaar op de website www.dejuistezorgopdejuisteplek.nl. Het gaat om zowel regiobeelden per zorgkantoorregio als meer thematische of subregionale
beelden.
De regiobeelden waar de laatste fase van afstemming bemoeilijkt werd door de coronacrisis,
worden op een later moment toegevoegd. Een nadere beschouwing van de beelden volgt
wanneer deze allemaal openbaar zijn.
De volgende stap: van regiobeeld naar regiovisie en regionaal actieplan
Een objectief en gedeeld beeld is een belangrijk startpunt, maar om tot actie over
te gaan is meer nodig. Zoals het lid Veldman in zijn motie verzocht2, is het bij het opstellen van de regiobeelden ook van belang om in kaart te brengen
welke zorg voorkomen, verplaatst of vervangen kan worden, zodat regio’s bij een veranderend
zorglandschap in kaart hebben welke zorg behouden moet blijven en welke zorg op een
andere manier georganiseerd kan worden.
Daarom maken regionale partijen op basis van het regiobeeld afspraken met elkaar over
praktische en duurzame oplossingen voor de uitdagingen en gesignaleerde knelpunten.
Zoals aangestipt in de motie van de leden Slootweg en Ellemeet3 hebben deze afspraken betrekking op zowel het organiseren van acute en planbare zorg
als laagcomplexe en hoogcomplexe zorg. In lijn met het gedachtegoed van de Juiste
Zorg op de Juiste Plek is het uitgangspunt daarbij: dichterbij waar kan, verder weg
waar dat vanwege kwaliteitsoverwegingen beter is.
Zo hebben verschillende partijen in Amsterdam-Noord via het programma Beter samen
in Noord afspraken gemaakt over het aanpakken van knelpunten. Ook in diverse andere
regio’s is men aan de slag met het intensiveren van nieuwe vormen van samenwerking
en dat te concretiseren in een convenant of een gedeelde businesscase; bijvoorbeeld
in de regio Noordoostelijk Brabant, met de proeftuinen Ruwaard en Mooi Maasvallei
en in de regio Texel met Gezond Texel 2030. In deze initiatieven werken burgers, zorgpartijen,
inkopers en gemeenten gezamenlijk aan een integrale aanpak om preventie, zorg en maatschappelijke
hulp op elkaar te laten aansluiten. Mensen ervaren hierbij dat de aanpak van hun problemen centraal komt te staan. Daartoe zijn in deze gebieden soms speciale afspraken
op het gebied van bekostiging, inkoop en governance gemaakt.
Ik verwacht van alle partijen dat zij de komende periode verder doorpakken op deze
vormen van domeinoverstijgende samenwerking en nog meer tastbare resultaten boeken.
Daar waar knelpunten en belemmeringen niet in de regio kunnen worden opgelost, zal
ik in overleg op zoek gaan naar nieuwe beleidsregels en (financiële) instrumenten.
De ambitie is om samen met veldpartijen te komen tot een bundeling van regiobeelden,
kennis, kunde en (financiële) instrumenten rondom de Juiste Zorg op de Juiste Plek
zodat de implementatie nog zichtbaarder en tastbaarder wordt.
Data over zorg en welzijn op gemeentelijk niveau zijn nu beschikbaar voor iedereen
Om dieper te kunnen inzoomen op huidige en toekomstige ontwikkelingen binnen een regio,
heeft het RIVM vorig jaar in opdracht van VWS een basisdataset gelanceerd. Het afgelopen
jaar is de basisdataset verbeterd en uitgebreid. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om
de data te koppelen aan eigen databronnen, waardoor partijen een zo volledig mogelijk
beeld kunnen schetsen. Zo is er in een groot aantal regiobeelden voor gekozen zorgdata
te combineren met populatiekenmerken zoals de sociaaleconomische status en de ervaren
gezondheid. De leden Ellemeet en Slootweg hadden hier in hun motie om gevraagd.4
Vervolg: meer inzicht in de relatie tussen zorggebruik en maatschappelijke factoren
Naast een beeld van de populatie en toekomstige zorgvraag is het ook van belang om
de samenhang tussen verschillende indicatoren verder te onderzoeken. Inzicht in het
verband tussen zorggebruik en maatschappelijke factoren kan daarbij helpen. De komende
periode zal ik in overleg met de regio’s, het RIVM en de NZa bekijken welke aanpassingen
nodig zijn om de basisdataset nog verder te verbeteren en toegankelijk te maken.
II. Loket Zorg voor Innoveren helpt problemen in de uitvoering op te lossen
Zorgprofessionals, -organisaties en -inkopers werken met energie en toewijding aan
de transformatie naar de Juiste Zorg op de Juiste Plek. Daarbij komen zij soms belemmeringen
tegen, bijvoorbeeld als het gaat om het aanpassen van werkwijzen als gevolg van nieuwe
wet- en regelgeving of bekostiging. Het loket Zorg voor innoveren beantwoordt telefonisch
en digitaal vragen en adviseert iedereen die de Juiste Zorg op de Juiste Plek in praktijk
brengt.
Met Zorg voor innoveren hebben de NZa, het ZiNL, ZonMw, de Rijksdienst voor Ondernemend
Nederland en VWS de krachten gebundeld om mensen met vragen beter van dienst te zijn.
Het loket heeft daarnaast een signalerende functie: structurele knelpunten komen sneller
aan het licht en zetten aan tot analyse en eventueel een aanpassing van het beleid
van VWS.
Het afgelopen jaar is gewerkt aan de professionalisering van Zorg voor innoveren.
De doorontwikkeling van de loketfunctie zal ook de komende tijd nog de nodige aandacht
en inzet vragen. Om Zorg voor innoveren na de coronacrisis nog beter onder de aandacht
te brengen in het veld, wordt de komende periode ook aan een grotere bekendheid gewerkt.
Hiermee stimuleer ik dat iedereen die tegen belemmeringen aanloopt bij het organiseren
van zorg rondom de mens, de weg naar het loket weet te vinden en op weg geholpen wordt
bij het implementeren van goede initiatieven, zoals ook is verzocht door het lid Laan-Geselschap.5
III. Communicatie verbindt en versterkt de beweging
Communicatie over de Juiste Zorg op de Juiste Plek is van belang om kennis en ervaringen
te delen, te leren van elkaar en het zorgveld te inspireren en te stimuleren om met
het gedachtegoed van de Juiste Zorg op de Juiste Plek aan de slag te gaan.
Een community of practice ontstaat
Dankzij de professionalisering en uitbreiding van de online communicatiekanalen is
een community of practice ontstaan. Een aantal ontwikkelingen in de afgelopen periode
is relevant om te melden:
• Er is door het Programma De Juiste Zorg op de Juiste Plek een uitgebreide en eenvoudig
doorzoekbare database met ruim 120 praktijkvoorbeelden geproduceerd op www.dejuistezorgopdejuisteplek.nl. En deze database groeit. Geïnteresseerden kunnen via het programma in contact komen
met initiatiefnemers van de projecten. Zo stimuleert het programma het delen van praktische
kennis en ervaringen. Bezoekers kunnen in de tool gemakkelijk filteren op relevante
onderwerpen zoals per provincie, thema of organisatie.
• Er is een grote LinkedIn-community rondom de Juiste Zorg op de Juiste Plek, waarbinnen
veel uitwisseling plaatsvindt.
Themabijeenkomsten
Voor de afgelopen maanden waren vier themabijeenkomsten gepland. Met 500 aanmeldingen
kon geconcludeerd worden dat de belangstelling en behoefte aan praktische handvatten
groot is in het veld. Helaas zijn bijeenkomsten door de coronacrisis uitgesteld tot
een later moment. Er wordt door het programma gekeken naar mogelijkheden voor nieuwe
bijeenkomsten in het najaar van 2020 en voor 2021, rekening houdend met de situatie
rondom het coronavirus.
IV. Kennisplatform draagt bij aan een beter onderbouwde praktijk
Kennis draagt bij aan een beter onderbouwde praktijk en beleid. Om ervoor te zorgen
dat de behoeftes en mogelijkheden van onderzoek, beleid en praktijk goed bij elkaar
aansluiten is op 3 oktober 2019 het Kennisplatform Juiste Zorg op de Juiste Plek opgericht.
Onder voorzitterschap van prof. dr. D. Ruwaard inventariseren experts uit de praktijk,
wetenschap en beleid welke kennis over de beweging al beschikbaar is en waar onderzoek
zich de aankomende tijd op zou moeten richten. Dit wordt beschreven in een kennisagenda
die jaarlijks wordt geactualiseerd. Ook de resultaten van de beleidsevaluatie (zie
paragraaf V van deze rapportage) zullen hierin worden meegenomen. Doordat de focus
ligt op domeinoverstijgende onderwerpen, worden hiaten in de bredere kennisontwikkeling
van VWS en dubbel onderzoek voorkomen.
De eerste kennisagenda is op 24 juni aangeboden en zal ook op de website www.dejuistezorgopdejuisteplek.nl verschijnen. Aanbevelingen over nieuwe kennis betreffen onder meer de kennisontwikkeling
over het burgerperspectief op de beweging, over samenwerking tussen zorgaanbieders
en over de effectiviteit (wat levert het op in termen van gezondheid, welzijn, kostenbesparing, kwaliteit).
Aanbevelingen over de toepasbaarheid en implementatie richten zich onder andere op
het beschikbaar maken en delen van praktijkkennis via regionale communities of practice
en het vertalen van deze kennis in praktische instrumenten en handreikingen (bijvoorbeeld
over integraal samenwerken). Met de verzamelde inzichten moeten zowel de kennisinstellingen
als het RIVM, NIVEL, en CPB, beleidsmakers en veldpartijen hun voordeel doen.
V. Beleid toetsen en bijsturen waar nodig
Op 10 september 2019 is de taakopdracht van de evaluatie van De Juiste Zorg op de
Juiste Plek aan de Kamer verstuurd6. Deze evaluatie maakt onderdeel uit van de pilot Lerend Evalueren VWS. Daarnaast
is in enkele hoofdlijnenakkoorden afgesproken de voortgang en de transformatie van
de Juiste Zorg op de Juiste Plek zo goed mogelijk inzichtelijk te maken. Daarmee wordt
inzicht in de ontwikkelingen en ervaringen verkregen, om zo nodig het beleid tussentijds
bij te sturen. Met deze evaluatie geef ik uitvoering aan deze afspraak.
Het RIVM heeft een aanpak en methodiek ontwikkeld voor de evaluatie en voert deze
ook uit. Het plan van aanpak stuur ik u mee als bijlage bij deze brief7. Om inzicht te krijgen in de beweging de Juiste Zorg op de Juiste Plek, heeft de
lerende evaluatie drie pijlers:
1. Inzicht geven in wat er gebeurt. Hoe gaat het met de inzet van alle actoren en de status van randvoorwaarden
voor de Juiste Zorg op de Juiste Plek?
2. Inzicht geven in hoe de betrokken actoren de beweging verder kunnen brengen. Er wordt specifiek gekeken
naar de leerervaringen binnen leerregio’s en -thema’s.
3. Inzicht in de trends in het voorkomen, verplaatsen en vervangen van zorg (prestaties)
en uitkomsten.
In het najaar van 2020 wordt u geïnformeerd over de eerste inzichten van de lerende
evaluatie.
VI. De subsidieregeling De Juiste Zorg op de Juiste Plek helpt de regionale transformatie
van zorg mogelijk te maken
In het hele land werken gemeenten en GGD's, zorgverzekeraars en/of zorgkantoren, zorgaanbieders,
aanbieders van ondersteuning en welzijn en burger- en patiëntenparticipatie samen
aan vernieuwing in de zorg. Dat doen zij vaak in regionale samenwerkingsverbanden.
Met de subsidieregeling Juiste Zorg op de Juiste Plek worden deze collectieven ondersteund.
Instrumenten voor regionale ondersteuning
De subsidieregeling loopt in een aantal rondes tot 2022 en bestaat uit vier instrumenten:
• De Startimpuls voor het opzetten van regionale samenwerking.
• De Regio-impuls voor regionale samenwerkingsverbanden die een goede samenwerking in
de regio tot stand hebben gebracht en die ondersteuning zoeken bij het verder ontwikkelen
van hun netwerk.
• De Uitvoeringsimpuls is bedoeld voor samenwerkingsverbanden die al regionaal samenwerken
(deze impuls is alleen beschikbaar in aansluiting op de Startimpuls en dus in de eerste
ronde nog niet uitgekeerd).
• De Voucher voor ondersteuning bij het maken van een regiobeeld.
De eerste aanvraagronde vond eind 2019 plaats. Dat heeft mooie resultaten opgeleverd:
• 97 Vouchers;
• 38 Startimpulsen, waarvan 45% gericht op zorg en ondersteuning aan ouderen;
• 18 Regio-impulsen, waarvan 33% gericht op zorg en ondersteuning aan jeugd en 22% op
ouderen.
De aanvraagperiode van de tweede ronde is in februari 2020 gesloten. De aanvragen
voor de vouchers heeft ZonMW in mei beoordeeld; de aanvragen voor de impulsen zal
ZonMW in juli 2020 beoordelen.
Meer ruimte voor opschalen van geslaagde initiatieven en digitale zorg
In de komende periode wordt de subsidieregeling door ZonMW verder aangescherpt. Er
komt meer ruimte voor het opschalen en regionaal implementeren van succesvolle landelijke
initiatieven. Ook komt er meer aandacht voor preventie en de inzet van ehealth en
digitalisering binnen de initiatieven die gesteund worden. Het hiervoor benodigde
budget is gevonden binnen de middelen die vanuit het regeerakkoord bestemd waren voor
digitaal ondersteunde zorg, een van de speerpunten van de Juiste Zorg op de Juiste
Plek. Het beschikbare budget voor de regeling wordt daarmee met 7,8 miljoen euro opgehoogd
tot 16,8 miljoen euro. In het najaar van 2020 zult u nader worden geïnformeerd over
de voortgang van deze regeling.
VII. De Juiste Zorg op de Juiste Plek doen we samen
Tijdens de coronacrisis hebben we gezien dat we veel konden veranderen en verbeteren
door samen te werken. Deze samenwerking in de zorg moeten we vasthouden om de Juiste
Zorg op de Juiste Plek weer een stap verder te brengen.
Samenwerking over de domeinen heen is cruciaal
Voor de Juiste Zorg op de Juiste Plek is samenwerking essentieel. Om dit te faciliteren
heeft de Autoriteit Consument en Markt eind 2019 een beleidsregel gepubliceerd over
de Juiste Zorg op de Juiste Plek. Door te voldoen aan de vijf in de beleidsregel opgenomen
voorwaarden kunnen partijen voorkomen dat de ACM een boete oplegt wanneer hun samenwerkingsvorm
in strijd is met de mededingingsregels.
Voor de ggz, de paramedie, de huisartsenzorg en de wijkverpleging bracht de NZa monitors
uit over contractering van zorg8. In die monitors doet de NZa aanbevelingen om contractering slim in te zetten om
de Juiste Zorg op de Juiste Plek, innovatie in de zorg en samenwerking in de regio
te bevorderen en wachtlijsten aan te pakken. Ook werkt de NZa met koepelorganisaties
uit de ggz en de forensische zorg aan een nieuw bekostigingssysteem: het zorgprestatiemodel.
Het kabinet streeft ernaar hierover deze zomer een besluit te nemen9. Ook voor de wijkverpleging wordt gewerkt aan een nieuwe bekostiging. Het advies
van de NZa hierover staat gepland voor september 2020, waarna het kabinet een besluit
neemt.
Voorkomen is beter dan genezen
Samenwerking op preventie en (leefstijl)interventies zijn belangrijk om de gezondheid
van mensen te behouden, te bevorderen of weer op het juiste peil te krijgen. De coronacrisis
heeft aangetoond dat preventie en gezonde leefstijl vragen om blijvende investering.
De inzet van de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI) en valpreventie bij ouderen
zijn voorbeelden van aanpakken waarop de afgelopen periode al de nodige voortgang
is geboekt. Samenwerking tussen de inkopers (gemeenten en zorgverzekeraars) van zorg
is daarnaast nodig om de werkzaamheden van zorgverleners uit de verschillende domeinen
goed op elkaar af te stemmen, de overgang van zorg van het ene naar het andere domein
vlekkeloos te laten verlopen en preventie een prominentere plek in de zorgketen te
geven. De NZa stimuleert dit bijvoorbeeld met een wegwijzer die per sector duidelijk
maakt welke ruimte de regels bieden voor preventie en innovatie in samenhang en die
in het najaar van 2020 verschijnt.
Digitaal waar wenselijk en mogelijk: de coronacrisis laat zien dat het kan
Mede ondersteund door een subsidieregeling vanuit VWS (SET-COVID 19) – die met name
een impuls gaf aan de inzet van beeldbellen – heeft ehealth de afgelopen periode een
hoge vlucht genomen. Zo blijkt uit de NIVEL-peiling dat driekwart van de huisartsenpraktijken
meer ehealth is gaan gebruiken10.
Alhoewel het gebruik van digitale toepassingen toeneemt, gebeurt het ook nog niet
bij alle zorginstellingen of patiënten waar het kan; het eerdergenoemde NIVEL-onderzoek
laat ook zien dat veel huisartsen nog niet overtuigd zijn om ook na de coronacrisis
ehealth te blijven gebruiken. VWS is onder andere via het Programma Innovatie & Zorgvernieuwing
al langer in gesprek met het veld over wat nodig is om digitale zorg op grotere schaal
en duurzaam in te zetten. Zo wordt met zorgverzekeraars en zorgaanbieders gekeken
naar de opschaling van telebegeleiding bij hartfalen en COPD en de verbreding naar
andere (chronische) aandoeningen.
VIII. Tot slot: hoe verder?
In deze brief heb ik de voortgang van de beweging van De Juiste Zorg op de Juiste
Plek aan de hand van concrete acties en gesignaleerde ontwikkelingen toegelicht. Hoewel
er veel is bereikt, stond de afgelopen periode vooral in het teken van zaken in gang
zetten, enthousiasmeren en pionieren. De beweging komt langzaam in een nieuw stadium
waarin de focus meer moet komen te liggen op de transformatie in de praktijk, implementatie
en organiseerbaarheid.
De voortgang van de Juiste Zorg op de Juiste Plek kan niet los worden gezien van de
impact van de coronacrisis. Deze crisis heeft veel gevraagd en zal ook in de komende
periode nog veel vragen van de aandacht en energie van alle partijen in de zorg. De
coronacrisis kan ons ook veel leren. Bovendien kan in tijden van schaarste de beweging
van de Juiste Zorg op de Juiste Plek ons helpen om welzijn en zorg te verduurzamen.
De komende tijd moeten we dan ook de goede lessen uit de coronacrisis zien vast te
houden en te verbinden aan de opgave en vervolgacties in het kader van de Juiste Zorg
op de Juiste Plek. In de opdracht voor de NZa om de opstart van de reguliere zorg
te coördineren, is dit al een expliciete plek gegeven. Ook kijkt de NZa vanuit het
motto «digitaal waar mogelijk en wenselijk» en in overleg met de zorgsector, welke
tijdelijke in de coronacrisis gedane versoepelingen structureel moeten worden gemaakt
te hanteren bij het opstarten van de reguliere zorg.
Waar de kaders echt beginnen te knellen moeten we aanpassingen doen om ruimte te geven
aan verandering en opschaling. In de Contourennota die dit najaar naar de Tweede Kamer
wordt verstuurd, zullen hiertoe voorstellen worden gedaan.
Ik verwacht van alle partijen dat domeinoverstijgende samenwerking het uitgangspunt
wordt; dat zij preventie een belangrijkere plek geven in het denken en doen; en dat
er volop wordt doorgepakt met innovatie en ehealth.
De Minister voor Medische Zorg,
M.J. van Rijn
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.J. van Rijn, minister voor Medische Zorg