Brief regering : SUWI-jaarverslagen 2019
26 448 Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)
Nr. 633 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 mei 2020
Hierbij sturen wij u de jaarverslagen 2019 van UWV en de SVB1. Wij hebben de besluiten tot vaststelling van de jaarrekening 2019 goedgekeurd. In
deze brief informeren wij u over ons oordeel van de verslagen.
Het jaar 2019 was een overwegend lastig jaar voor de uitvoering van de overheid. Mede
als gevolg van enkele grote incidenten ontstond er veel nadruk op de mate waarin uitvoeringsorganisaties
de handhaving en fraudeaanpak hadden ingericht, maar ook in hoeverre deze nog in balans
was met de dienstverlening aan klanten. Met de Ministeriële Commissie Uitvoering (MCU)
wordt hier breed aandacht aan besteed en wordt er gewerkt aan handelingsperspectieven
om de uitvoering verder te versterken.
Desondanks hebben UWV en de SVB goede prestaties weten te leveren in 2019.
Dienstverlening en handhaving
Prestaties reguliere uitvoering
De prestaties van UWV in de reguliere uitvoering zijn over 2019 grotendeels conform
de daarvoor gestelde normen. Zo ligt de UWV-brede rechtmatigheid met een realisatie
van 99,1% boven de norm van 99% en zijn er ook goede prestaties bereikt in de tijdigheid
van het betalen. Ten aanzien van sociaal-medische (her-)beoordelingen voldoen de prestaties
niet aan de norm. Dit wordt in grote mate veroorzaakt door het tekort aan beschikbare
verzekeringsartsen.
Bij de SVB is de tijdigheid bij de meeste grote regelingen op orde maar bij de complexe
en kleinere processen haalde de SVB de norm niet. Zo blijft de tijdigheid van de (internationale)
AKW dit jaar onder de norm. Ook andere regelingen, zoals de AOW internationaal en
de AIO, zitten onder de norm. Dit komt onder andere door een hoge werkdruk, handmatige
processen en de afhankelijkheid van aanlevering van aanvullende gegevens. De rechtmatigheid
ligt over alle wetten samen boven de streefwaarde van 99%.
Verbetering dienstverlening
In 2019 heeft UWV veel werk verzet in het verbeteren van zijn persoonlijke dienstverlening.
Deze inzet heeft positieve resultaten opgeleverd over 2019.
Onder meer het benaderen van Wajongers om te beproeven of zij behoefte hebben aan
meer dienstverlening is positief door de doelgroep ontvangen en resulteerde in een
behoorlijk aandeel van Wajongers die aangeven hier behoefte aan te hebben.
Daarnaast heeft UWV onderzoek gedaan naar de kwaliteit van zijn dienstverlening en
zal de inzichten hieruit vertalen naar verbeteracties.
UWV heeft zich in 2019 actief ingezet voor het bevorderen van de samenwerking in de
arbeidsmarktregio’s en voor een betere dienstverlening richting werkgevers in de regio.
UWV heeft daarbij mede het initiatief genomen voor Perspectief op Werk en heeft in
alle 35 arbeidsmarktregio’s grote betrokkenheid getoond bij het opstellen en uitvoeren
van de actieplannen.
In 2019 constateert UWV dat binnen de huidige kaders de toename van het aantal sociaal-medische
beoordelingen niet meer op te vangen is. Die constatering delen wij. In 2020 zullen
we daarom samen en met alle andere betrokkenen bepalen wat er voor nodig is om de
toekomst van het sociaal-medisch beoordelen veilig te stellen. Dit heeft onze uitgebreide
aandacht.
De SVB investeert voortdurend in de verbetering van de dienstverlening aan de burger.
In 2019 is de visie op dienstverlening herijkt. Meer maatwerk, digitaal waar dat kan
en met persoonlijk contact waar dat nodig is. Ook is er veel aandacht besteed aan
het voorkomen van problematische schulden en is er steeds meer aandacht voor het werken
volgens de bedoeling van de wet.
Handhaving en aanpak fraude
In 2019 heeft UWV ingezet op verbetering van de fraude alertheid van medewerkers,
wat geresulteerd heeft in een sterke toename van interne meldingen. We vinden dit
een mooie, positieve ontwikkeling. Samen werken we aan het verbeteren van de balans
tussen dienstverlening en handhaving. Door verder in te zetten op risicogerichte handhaving,
onder meer door gebruik van risicomodellen, levert UWV hieraan een belangrijke bijdrage.
De SVB heeft vanaf 2019 structurele middelen gekregen voor de uitvoering van de businesscase
intensivering toezicht. Hiermee blijven de handhavingsactiviteiten de komende jaren
op het huidige niveau en kan het verder blijven ontwikkelen. Ook is er een nieuw handhavingsteam
samengesteld voor de aanpak van schijnconstructies bij werkgevers.
Toekomstbestendigheid van de organisaties
Personeelsbestand
Zowel UWV als de SVB zagen zich in 2019 gesteld voor een flinke wervingsopgave binnen
een krappe arbeidsmarkt. Eén van de redenen voor de uitbreiding van het personeel
van UWV was er in gelegen om tijdig te anticiperen op conjuncturele toename in WW
aanvragen. Daarvoor was 450 fte extra nodig, deze benodigde werknemers heeft UWV in
2019 weten aan te trekken.
De SVB heeft zich in 2019 enorm ingezet om meer mensen met kennis van IT en juridische
zaken binnen te halen. Om daarbij beter in staat te zijn (jonge) medewerkers een werkplek
te bieden wordt extra aandacht gegeven aan het boeien en binden van medewerkers. Ook
wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van gerichte arbeidscommunicatie en andere manieren
van werving.
Vernieuwen en vereenvoudigen ICT
In 2019 geeft UWV aan toenemende spanning te hebben ervaren tussen de noodzakelijke
vernieuwing van het ICT-landschap, de ruimte die nodig is voor het implementeren van
nieuwe wet- en regelgeving, en de ICT-projecten die gericht zijn op verbetering van
de dienstverlening aan klanten en ondersteuning van medewerkers. Ondanks die spanningen
heeft UWV in 2019 wel goede resultaten bereikt in het vergroten van de betrouwbaarheid
van zijn ICT systemen.
De SVB realiseerde de eerste aansluiting op het EESSI-netwerk. Dit is een belangrijke
stap in de verbetering van de internationale ketensamenwerking. De invoering van EESSI
heeft echter wel een impact op de tijdigheid van de dienstverlening. Vanwege de gefaseerde
implementatie zorgt dit nu nog voor veel handmatig werk. Dit heeft een negatieve invloed
op de doorlooptijden.
Risicomanagement
In 2019 heeft UWV gewerkt aan de versterking van zijn risicomanagement. Hiertoe heeft
UWV zichtbare stappen gezet door de aanstelling van een extra lid aan de Raad van
Bestuur en door de omvorming van de auditcommittee in een audit adviescommittee. Daarnaast
wordt door het programma «vertrouwen in vakmanschap» het risicobewustzijn van medewerkers
en leidinggevenden versterkt.
De SVB heeft vorig jaar goede stappen gezet op het gebied van risicomanagement. Het
inzicht in de risico’s in de keten is verbeterd en de SVB rapporteert hier transparant
over. Ook heeft de SVB in 2019 de eigen risk appetite vastgesteld; dit houdt in dat de SVB heeft bepaald hoeveel risico de organisatie
bereid is om te nemen. Op basis van de verbeterde informatie voeren we het gesprek
over risico’s en nemen gericht acties.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. Koolmees
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
T. van Ark
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede ondertekenaar
T. van Ark, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid