Brief regering : Parkeren van vliegtuigen op Nederlandse luchthavens
31 936 Luchtvaartbeleid
25 295 Infectieziektenbestrijding
Nr. 728
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 maart 2020
Als gevolg van de wereldwijde reis- en vliegbeperkingen ter beheersing van het nieuwe
coronavirus (COVID-19) is de vraag naar en het aanbod van de luchtvaart sterk afgenomen.
De omvang van de dienstverlening op de Nederlandse luchthavens wordt daarom sterk
gereduceerd. Daarbij wordt rekening gehouden met de toenemende parkeerbehoefte voor
vliegtuigen van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. In totaal worden ongeveer honderdvijftig
vliegtuigen van Nederlandse maatschappijen voor onbepaalde tijd aan de grond gehouden.
Het afschalen van de dienstregeling is een complexe operatie. Luchtvaartmaatschappijen
maken een planning wanneer een bepaald toestel kan worden geparkeerd. Daarbij worden
onder andere de volgende criteria in acht genomen:
• Parkeren vindt bij voorkeur plaats op de luchthaven waar het vliegtuig uit, en op
een later moment weer in de dienstregeling wordt genomen. Dit om lege ferryvluchten
zoveel mogelijk te vermijden;
• Geparkeerde vliegtuigen dienen gedurende de gehele periode toegankelijk te zijn voor
onderhouds- en schoonmaakpersoneel, zodat deze op een later tijdstip zo snel mogelijk
weer operationeel inzetbaar zijn;
• De volgorde van parkeren is van belang en de mogelijkheid voor rangeren wordt hierin
meegenomen;
• Er wordt onderscheid gemaakt tussen parkeren van widebody vliegtuigen (bijv. Boeing
777/787) en narrowbody (bijv. Boeing 737) en kleiner (bijv. Embraer) in verband met
de benodigde parkeerruimte. Overigens haalt KLM haar Boeing 747 passagiersvliegtuigen
permanent uit de operatie. Dit betreft een versnelling van de reeds geplande uitfasering
van dit toestel.
Er vindt afstemming plaats tussen Royal Schiphol Group en de KLM Groep, om de afschaling
van Schiphol en het uit de dienstregeling nemen van vliegtuigen op elkaar af te stemmen.
Op dit moment verwacht Schiphol dat alle vliegtuigen van de KLM Groep op Schiphol
kunnen worden ondergebracht. Vanwege de hierboven genoemde criteria, wordt tevens
bezien of er, en zo ja welke, vliegtuigen geparkeerd kunnen worden op de overige luchthavens.
TUI en Corendon zijn zelf in overleg met de Nederlandse luchthavens om bilaterale
afspraken te maken met betrekking tot parkeren en vooralsnog verloopt dit voorspoedig.
Het aanwenden van parkeerfaciliteiten op militaire vliegbases is in samenwerking met
Defensie onderzocht en mogelijk bevonden, maar is op dit moment niet aan de orde.
Internationaal is er mogelijk schaarste aan parkeerplaatsen voor vliegtuigen en er
is belangstelling vanuit het buitenland voor parkeerruimte in Nederland. Schiphol
heeft mij verzekerd dat er bij het opstellen van het parkeerplan voorrang wordt gegeven
aan de luchtvaartmaatschappijen met Schiphol als thuisbasis. Naast de Nederlandse
luchtvaartmaatschappijen, gaat het daarbij tevens om enkele vliegtuigen van EasyJet.
Het proces rond het parkeren verloopt ordelijk zodat het inzetten van noodwetgeving
op dit moment niet nodig is. Het staat de overige luchthavens vrij om de (rest)capaciteit
aan derden te verhuren om ook buitenlandse luchtvaartmaatschappijen te kunnen faciliteren
bij het oplossen van problemen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat