Brief regering : Geannoteerde Agenda informele Raad voor Concurrentievermogen 19 en 20 maart 2020
21 501-30 Raad voor Concurrentievermogen
Nr. 478 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 maart 2020
Donderdag 19 en vrijdag 20 maart vindt de informele Raad voor Concurrentievermogen
(RvC) plaats in Zagreb. Er zal worden gesproken over de interne markt en industrie.
Nederland wordt bij deze informele Raad hoog-ambtelijk vertegenwoordigd vanuit het
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Bijgevoegd vindt u de geannoteerde agenda,
die ik u mede namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stuur.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer
GEANNOTEERDE AGENDA INFORMELE RAAD VOOR CONCURRENTIEVERMOGEN INTERNE MARKT EN INDUSTRIE
– 19 EN 20 MAART 2020
Industriebeleid en -strategie – een visie voor 2030
Werksessie
Op 10 maart zal de Europese Commissie een pakket aan voorstellen presenteren, waaronder
een langetermijnstrategie voor de industrie. Tijdens de informele Raad voor Concurrentievermogen
(RvC) zal de Commissie de belangrijkste punten uit de industriestrategie presenteren,
gevolgd door een beleidsdebat.
De stukken voor de RvC zijn nog niet bekend, evenals de plannen die de Commissie zal
presenteren. Naar verwachting zal de nog uit te brengen industriestrategie ingaan
op het belang van een succesvolle en inclusieve transitie naar een duurzame en digitale
EU-industrie en van Europese partnerschappen tussen het Europese bedrijfsleven, lidstaten
en alle relevante belanghebbenden.
Nederland kan naar verwachting de plannen van de Commissie verwelkomen en zal aangeven
dat de plannen worden bestudeerd. Nederland zal het belang benadrukken van een moderne
industriestrategie die de langetermijnconcurrentiekracht van de EU helpt te versterken.
Klimaatverandering, technologische en maatschappelijke uitdagingen en toenemende internationale
concurrentie vragen om een duidelijke visie over hoe de welvaart en het welzijn binnen
de Unie verder verbeterd kunnen worden.
Nederland zal daartoe benadrukken dat het belangrijk is dat de juiste omstandigheden
voor duurzame groei worden ontwikkeld, dat de technologische, maatschappelijke en
klimaatuitdagingen voortvarend worden aangepakt en dat de economische positie van
Europa in de wereld verder wordt versterkt.
Het kabinet hecht aan een sterk en onafhankelijk toezicht op het mededingingskader
en dat marktverstorende effecten van buitenlands staatseigendom en staatssteun worden
geadresseerd, zodat marktpartijen van buiten de EU onder dezelfde voorwaarden en staatssteunregels
concurreren als Europese partijen.
Versterking van de Europese economie – Innovatieve oplossingen en digitale vooruitgang
Lunchdebat
Tijdens de lunch bespreekt de Raad hoe de EU innovatieve oplossingen en digitale vooruitgang
kan stimuleren om de Europese concurrentiekracht te vergroten. Nederland zal in lijn
met de kabinetsposities op Europese concurrentiekracht1, de Nederlandse Digitaliseringsstrategie 2.02, Strategisch Actieplan AI3 en Missiegedreven Topsectoren- en industriebeleid4 interveniëren. Nederland zal pleiten voor het versterken van de randvoorwaarden voor
economische groei in de EU. Sterke instituties, macro-economische stabiliteit, onderwijs,
een goed werkende arbeidsmarkt, een geïntegreerde interne markt, eerlijke concurrentie
en een aantrekkelijk investeringsklimaat zijn essentieel voor een innovatieve EU.
Voor de transitie naar een duurzame en digitale economie is daarnaast aanvullend beleid
nodig. Hierbij is het belangrijk om als EU gezamenlijk op te trekken, digitale- en
klimaatstandaarden te zetten en om gezamenlijk te investeren in digitale vooruitgang
ter stimulering van het Europese concurrentievermogen, onderzoek en innovatie. Dit
moet bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen.
Verdere verdieping van de interne markt in een veranderend Europa
Werksessie
Een goed functionerende interne markt is geen vanzelfsprekendheid. Deze vormt echter
wel de basis onder het Europees concurrentievermogen en is cruciaal om gezamenlijk
uitdagingen als klimaatverandering, duurzaamheid en digitalisering aan te kunnen gaan.
Een vaak geuite klacht van het bedrijfsleven is dat de internemarktregels niet eenduidig
worden gehandhaafd en worden geïmplementeerd. Het kabinet acht het daarom positief
dat de verbetering van implementatie en handhaving prioriteit krijgt in de vorm van
het actieplan handhaving.
Daarnaast is het van belang dat de lidstaten en de Europese Commissie aan de slag
gaan met de uitdagingen en belemmeringen in sectoren en waardeketens. Het kabinet
waardeert de inzet van de Commissie om de belemmeringen te identificeren in aanvulling
op eerder onderzoek van Nederland en andere lidstaten. Nederland zal benadrukken dat
het van belang is aan dit proces snel opvolging te geven om daadwerkelijk tot actie
over te gaan.
Op 10 maart zal de Commissie onder meer een rapport over de belemmeringen op de interne
markt en een actieplan voor de interne markt presenteren. Hierover zal uw Kamer via
respectievelijk een Kamerbrief en een BNC-fiche worden geïnformeerd.
Economische gevolgen van Covid-19
Diversenpunt
Tijdens de informele RvC zal de Commissie een update geven over het coronavirus en
de impact hiervan op de Europese economie. Het kabinet gaat ervanuit dat het coronavirus
gevolgen zal hebben voor de Nederlandse economie, omdat Nederland een open economie
heeft die sterk verweven is met de rest van de wereld. Deze impact laat zich echter
lastig voorspellen. In de recent gepubliceerde CPB-raming5 is aangenomen dat het virus snel onder controle komt en dat de groei van de Nederlandse
economie gestaag doorzet met 1,4% in 2020 (voor de eurozone is dit 1,1%). Het CPB
heeft ook een scenario bekeken waarin het virus zich wijder verspreidt en langduriger
impact heeft. In dat geval kan de groei ruim de helft lager uitpakken. Het CPB geeft
aan dat dit risico op het moment van publicatie al deels werkelijkheid is geworden.
Als de verspreiding van het virus niet snel tot stilstand wordt gebracht, zal dit
de economische groei verder negatief beïnvloeden.
Het kabinet volgt de ontwikkelingen voor de Nederlandse economie op de voet en werkt
actief samen met onder meer brancheorganisaties om signalen van bedrijven uit diverse
sectoren op te vangen. Het coronavirus zorgt voor een bijzondere situatie, waardoor
bedrijven onder bepaalde voorwaarden via het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
werktijdverkorting kunnen aanvragen wanneer ze significante economische schade ondervinden
en aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.