Brief regering : Aangiftecampagne inkomstenbelasting 2019
31 066 Belastingdienst
Nr. 601
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 februari 2020
Hierbij informeer ik u over de aanstaande aangiftecampagne van de Belastingdienst
en de voorbereidingen die zijn getroffen om belastingplichtigen in deze periode te
ondersteunen bij het doen van aangifte inkomstenbelasting/premies volksverzekeringen
(hierna: IB/PVV) over 2019. Vorig jaar werden tijdens de aangiftecampagne (de periode
maart en april) ruim 9,5 miljoen aangiften ontvangen, aangevuld met nog eens ruim
3 miljoen mensen die de aangifte later in het jaar indienden. Een periode waarop de
Belastingdienst zich (samen met vele partners) het hele jaar door voorbereidt. Ik
ga hieronder in op de door de Belastingdienst geboden hulp, de aangiftemogelijkheden,
de Belastingtelefoon en de aanwezigheid in de media.
Hulp bij het invullen en indienen van de aangifte
Directe hulp
De Belastingdienst biedt burgers op verschillende manieren hulp bij het doen van aangifte
inkomstenbelasting. Directe hulp, dat wil zeggen hulp van de Belastingdienst aan de
belastingplichtige, wordt op afstand en ter plaatse geboden. Op afstand vindt die
hulp plaats via de vooringevulde gegevens van de belastingplichtige, de website, de
gratis Belastingtelefoon en de sociale media-kanalen. Ieder jaar wordt bezien of er
regelingen zijn waarover het opportuun is (extra) informatie te bieden; bijvoorbeeld
omdat regelingen zijn gewijzigd of omdat op basis van een relatief laag gebruik wordt
vermoed dat zij bij belastingplichtigen minder bekend zijn. In dit kader wordt sinds
dit jaar bijvoorbeeld extra informatie op de website geboden over de tegemoetkoming
die (onder voorwaarden) kan worden aangevraagd voor gemaakte specifieke zorgkosten
(tsz).
Directe hulp ter plaatse wordt geboden via de hulpafspraken aan alle balies en op
enkele «steunpunten» van de Belastingdienst. Vorig jaar werden gedurende de aangiftecampagne
tijdens deze afspraken ruim 67.000 aangiften IB/PVV ingediend.
Indirecte hulp
Daarnaast biedt de Belastingdienst ook indirecte hulp bij het doen van aangifte IB/PVV.
Zo heeft de Belastingdienst met de Koninklijke Bibliotheek afspraken gemaakt over
het bieden van hulp op bibliotheeklocaties. Als resultaat hiervan bieden maatschappelijk
dienstverleners verspreid over het land hulp met betrekking tot de belastingaangifte.
Meer informatie hierover (bijvoorbeeld over de dichtstbijzijnde van de ruim 250 hulplocaties)
kunnen belastingplichtigen vinden op de website https://belastingdienst.gidsvoornederland.nl/.
Via bijeenkomsten, nieuwsbrieven en persoonlijk contact worden partijen ondersteund
die burgers helpen bij het zakendoen met de Belastingdienst. Deze helpende partijen
betreffen zowel maatschappelijk dienstverleners (zoals vak- en ouderenbonden, wijkcentra,
belastingwinkels, sociaal werkers en de zogenoemde formulierenbrigades) als zakelijke
organisaties en burgers die «de buren helpen». Ook vindt ondersteuning plaats via
het online Kennisnetwerk Belastingen en Toeslagen1, een website waarop de Belastingdienst (primair aan maatschappelijke partijen en
helpende burgers) informatie biedt over fiscaal inhoudelijke thema’s en over het doen
van zaken met de Belastingdienst. Zo kunnen online cursussen gevolgd worden en kan
door middel van casussen worden geoefend met situaties uit de praktijk. Ter vergroting
van het gebruiksgemak is het Kennisnetwerk in december 2019 vernieuwd2.
Ongeveer een kwart van de burgers kiest ervoor zich bij het voldoen aan de aangifteplicht
te laten ondersteunen door een fiscaal dienstverlener. Ook met deze dienstverleners
onderhoudt de Belastingdienst een nauwe relatie. Zo is er via het zogenoemde beconoverleg
sprake van periodiek overleg met vertegenwoordiging van de sector, ondersteunt de
Belastingdienst een nieuws- en vraagforum speciaal bedoeld voor fiscaal dienstverleners
(het Forum Fiscaal Dienstverleners, https://ffd.pleio.nl/) en worden fiscaal dienstverleners tijdens de intermediairdagen vroegtijdig bijgepraat
over het nieuwe belastingplan en andere actuele zaken.
Aangiftemogelijkheden
De belastingplichtige heeft de mogelijkheid zelf aangifte te doen via de website van
de Belastingdienst, de aangifte app of door het papieren biljet in te sturen.
Verreweg de meeste belastingplichtigen kiezen er jaarlijks voor om de aangifte in
te dienen via de website van de Belastingdienst, die in de periode maart en april
miljoenen bezoekers ontvangt. Om deze hoge bezoekersaantallen te kunnen verwerken,
vindt gedurende het gehele jaar een intensieve (ook technische) voorbereiding plaats.
Ook biedt de Belastingdienst de mogelijkheid om op de telefoon of tablet aangifte
te doen via de Aangifte App. Bij aangiften ingediend via deze (gebruiksvriendelijke)
optie wordt uitsluitend gebruik gemaakt van vooringevulde gegevens. Ruim 5% van de
aangiften die vorig jaar tijdens de aangifteperiode werden ontvangen, werd ingediend
via deze app.
Ruim 1% van de aangiften die vorig jaar tijdens de aangifteperiode werden ontvangen,
werd op papier ingediend. Via de Belastingtelefoon kan gratis het hiervoor benodigde
aangiftebiljet worden aangevraagd. Onder andere belastingplichtigen die zijn geboren
vóór 1946 en nog nooit digitaal aangifte hebben gedaan, krijgen dit papieren aangiftebiljet
automatisch toegestuurd.
Belastingtelefoon
Ook voor de Belastingtelefoon is de aangiftecampagne een drukke periode. Tijdens deze
periode wordt gestuurd op een dusdanig bereikbaarheidsniveau (inclusief belastingplichtigen
die geholpen worden door de informatie of mogelijkheden in het keuzemenu) dat een
jaargemiddelde van 90% gerealiseerd kan worden. Veel bellers worden al via het keuzemenu
van de Belastingtelefoon geholpen; bijvoorbeeld wanneer gebeld wordt om uitstel tot
het doen van aangifte aan te vragen. Deze gesprekken worden afgerond zonder tussenkomst
van een belastingtelefoonmedewerker.
Om het beoogde bereikbaarheidsniveau te realiseren wordt gedurende de aangifteperiode
door de Belastingtelefoon maximaal opgeschaald in capaciteit. Dit jaar wordt voor
het eerst op een beperkte schaal, bij een aantal thema’s, wanneer de wachttijd bij
dat thema (te) lang is, aan bellers aangeboden om teruggebeld te worden. Dit om de
wachttijd van bellende belastingplichtigen te verlagen en pieken in het werkaanbod
van de medewerkers van de Belastingtelefoon uit te smeren in de tijd.
Naast een goede bereikbaarheid stuurt de Belastingtelefoon ook op de kwaliteit van
de beantwoording van vragen; ook van weinig voorkomende en complexe wet- en regelgevingsvragen.
Na een succesvol doorlopen pilot, is en wordt hiertoe het primair proces van de Belastingtelefoon
zodanig heringericht dat in geval van complexere vragen deze worden doorverwezen naar
teams met specialismen voor specifieke vragen. Van deze herinrichting is het deel
dat betrekking heeft op de IB/PVV reeds grotendeels geïmplementeerd.
Verbetering dienstverlening
In zijn brief van 11 januari 2020 heeft de Minister van Financiën een extern onderzoek
aangekondigd naar de verbetering van dienstverlening bij de Belastingdienst3. In de contacten met burgers moet gestreefd worden naar meer menselijke maat, een
betere dienstverlening en een hogere kwaliteit van beantwoording van vragen. De precieze
scope van het externe onderzoek zal binnenkort worden vastgesteld. Centraal in dit
onderzoek zal staan de manier waarop een transformatie in de dienstverlening in het
algemeen en de Belastingtelefoon in het bijzonder, kan helpen om burgers en bedrijven
beter en effectiever te helpen.
De uitkomsten van dit onderzoek zullen meegenomen worden in aangiftecampagnes die
nog gaan volgen.
Aanwezigheid in de media
Binnenkort zult u de uitingen van de Belastingdienst weer op televisie, op straat,
op de radio en op internet kunnen tegenkomen. Om belastingplichtigen te stimuleren
om tijdig een juiste en volledige aangifte in te dienen, zet de Belastingdienst ieder
jaar een campagne in.
Naast campagnespotjes op radio, tv en internet, vraagt de Belastingdienst ook aandacht
voor de aangiftecampagne gericht op media via betaalde en onbetaalde PR en persberichten
over de voortgang van de aangifteperiode.
De Staatssecretaris van Financiën,
J.A. Vijlbrief
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Financiën