Brief regering : Geannoteerde agenda informele EU-bijeenkomst van transportministers van 11 maart 2020
21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie
Nr. 797
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 februari 2020
Hierbij doe ik u toekomen de geannoteerde agenda van de informele EU-bijeenkomst van
transportministers die op 11 maart a.s. in Opatija (Kroatië) plaatsvindt. Mocht de
agenda van de informele bijeenkomst op belangrijke punten veranderen, dan zal ik u
hierover in het kader van het schriftelijk overleg van 27 februari a.s. informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Informele bijeenkomst transportministers, 11 maart 2020
Op 11 maart zal onder Kroatisch voorzitterschap een informele bijeenkomst van de transportministers
plaatsvinden. Vanwege het staatsbezoek naar Indonesië, zal ik voor deze bijeenkomst
ambtelijk vervangen worden. Deze bijeenkomst zal volledig in het teken staan van maritiem
(zeevaart en gedeeltelijk binnenvaart) en dan met name op de onderdelen verduurzaming,
digitalisering, kwaliteit van toekomstige zeevarenden, veiligheid en concurrentiekracht.
Het kabinet steunt de discussies over deze belangrijke thema’s in de informele bijeenkomst,
omdat de uitdagingen binnen deze internationale sector groot zijn. Tijdens de bijeenkomst
zal een ministersverklaring voorliggen die ingaat op de hierboven genoemde thema’s.
Verduurzaming
Op de bijeenkomst zal naar verwachting met name de urgentie voor de ontwikkeling van
CO2-neutrale en emissievrije zeevaart en binnenvaart aan bod komen, inclusief het belang
van de Europese Green Deal en nationale plannen en goede praktijkvoorbeelden om de
reductiedoelen te realiseren. Voor zeevaart zal een oproep worden gedaan om als Europese
Commissie en lidstaten samen te werken in, en een kader te ontwikkelen voor, de transitie
naar een CO2-neutrale scheepvaart. Wat betreft zeevaart zal dat betrekking hebben op de acties
in de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en een mondiaal gelijk speelveld.
Wat betreft binnenvaart zal dat betrekking hebben op de ontwikkelingen in de Centrale
Commissie voor de Rijnvaart (CRR). Samenwerking binnen Europa en het delen van goede
praktijkvoorbeelden is belangrijk om een betekenisvolle rol te spelen op mondiaal
en Europees niveau.
Inzet Nederland
De inzet van Nederland zal in lijn zijn met de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en
Havens waarin met de sector afspraken zijn gemaakt om zowel de schadelijke emissies
naar de lucht (stikstofoxiden, zwaveloxiden en fijnstof) als de emissie van broeikasgassen
terug te dringen. Voor zeevaart zijn de inspanningen in IMO-kader belangrijk voor
het (verder) ontwikkelen van concrete reductiemaatregelen voor de korte, middellange
en lange termijn. Het is belangrijk dat de IMO-strategie voor CO2-reductie wordt uitgevoerd. Nederland zal de samenwerking binnen Europa die daaraan
bijdraagt daarom met kracht steunen. Om het doel van een emissievrije en klimaatneutrale
binnenvaart per 2050 te realiseren, is de inzet op korte termijn gericht op het onderzoek
naar de financiering van vergroening door de CCR en haar lidstaten en de wijze waarop
de Commissie daarbij wordt betrokken. Zie voorts ook het BNC-fiche over de Green Deal
in dit kader (Kamerstuk 35 377, nr. 1).
Indicatie krachtenveld
Alle lidstaten binnen de EU ondersteunen de maatregelen om te komen tot CO2-reductie en terugdringing van emissies. Binnen de EU is er een groep zeevaartlanden
dat snel tot maatregelen wil komen om de CO2 te reduceren. Bij deze groep van ambitieuze landen horen, naast Nederland, ook de
Noord- en West-Europese landen. Daartegenover staat een groep minder ambitieuze lidstaten.
Het is belangrijk om samen uitwerking te geven aan de klimaat- en emissieambities
voor de zeevaart die aansluiten bij het mondiale karakter daarvan.
Digitalisering
Digitalisering voor het gehele maritieme domein biedt veel mogelijkheden om te komen
tot een fundamentele verbeterslag als het gaat om efficiency in de logistieke keten
en realisatie van duurzaamheidsdoelen. Het gaat daarbij zowel om de zeescheepvaart
als binnenvaart. Smart mobility toepassingen en meer interoperabiliteit tussen alle transportmodaliteiten wordt daarmee
mogelijk, evenals modal shift van weg naar binnenvaart, short sea shipping of spoor.
Inzet Nederland
Nederland zet in op naadloos multimodaal goederentransport. De Nederlandse inzet in
EU-kader is om papierloos grensoverschrijdend transport mogelijk te maken, het veilig
delen van data tussen overheden en bedrijven te stimuleren en dit voor overheden en
logistieke bedrijven mogelijk te maken. Deze stip op de horizon dient als richtingaanwijzer
om de implementatie van de EU Verordeningen European Maritime Single Window Environment (EMSWE) en binnenkort de European Freight Transport Information (EFTI) Verordening binnen de komende zes jaar te realiseren. Daarnaast vindt Nederland
het ook belangrijk dat het regelgevende kader de mogelijkheid van autonoom varen in
de EU mogelijk maakt.
Indicatie krachtenveld
Nagenoeg alle EU-Lidstaten onderschrijven de noodzaak om papierloos transport te realiseren,
waarbij sommige landen willen dat de Europese Commissie voor bedrijven verplichtende
wetgeving oplegt. Nederland wil eerst in het overheidsdomein zijn digitale huis op
orde hebben, alvorens bedrijven verplicht worden gesteld volledig digitaal te opereren.
Nederland is met een aantal noordelijke EU-lidstaten en Spanje de meest actieve pleitbezorger
voor een «data delen infrastructuur». Veel EU-lidstaten zijn nog niet zo geavanceerd
in hun beleidsontwikkeling.
Kwaliteit van zeevarenden
Inhoud
Naar verwachting zal de discussie in de bijeenkomst op dit punt gaan over de aandacht
die nodig is voor de aanpassing van training en opleiding van (zee)varenden aan boord
of aan wal om zo tegemoet te komen aan de technologische ontwikkelingen van deze tijd.
Het internationale regelgevende kader voor de zeevaartvereisten, STCW-verdrag (Standards of Training, Certification and Watchkeeping), behoeft hierom gereviseerd te worden. Tevens zal het belang benadrukt worden van
de Europese Sociale Dialoog voor goede arbeidsomstandigheden voor de werknemers in
de sector. Daarnaast is er aandacht voor nauwere samenwerking tussen de industrie-,
opleidings- en trainingsinstituten.
Inzet Nederland
Human Capital is een van thema’s uit de Maritieme Strategie 2015–2025 (Kamerstuk 31 409, nr. 70). Daarin is aangegeven dat er ook in de toekomst voldoende vakbekwaam en gemotiveerd
personeel beschikbaar moet zijn. Hiervoor is het belangrijk om jongeren te blijven
interesseren voor een maritiem beroep en het huidig personeelsbestand van de sector
te behouden. De sector heeft daarin een rol, maar ook de overheid als het gaat om
onderwijs en de eisen die aan de kwalificaties van zeevarenden worden gesteld. Nederland
kan de oproep tot herziening van het STCW-verdrag dan ook ondersteunen en zal dit
in de bijeenkomst ook uitdragen.
Indicatie krachtenveld
Alle EU-lidstaten hechten belang aan goed opgeleid personeel voor de zee- en binnenvaart.
Dit zorgt niet alleen voor werkgelegenheid, maar draagt ook bij aan duurzaamheid en
veiligheid van het transport over water.
Nul ongevallen en concurrentiekracht
Inhoud
Ten slotte zal mogelijk het belang om te komen tot een veiligheidscultuur van nul
ongevallen worden besproken, en de concurrentiekracht van de scheepvaartsector in
de EU. Voor de lidstaten vraagt verdere versterking van de veiligheidscultuur op het
terrein van zeevaart een sterke rol voor de European Maritime Safety Agency (EMSA) en een adequaat regelgevend kader. Op het terrein van de concurrentiekracht
wordt gecoördineerde actie binnen de EU bepleit ten aanzien van vrije markttoegang,
oneerlijke handelspraktijken en het belang van de richtsnoeren staatssteun voor het
zeevervoer.
Inzet Nederland
Met oog op de Maritieme Strategie 2015–2025 waarin Nederland streeft naar een duurzame
maritieme toppositie, kan Nederland zich vinden in een onverminderde inzet om te streven
naar een veilige zeevaart en concurrerende zeevaartsector. Een Europees staatssteunkader
voor zeevaart en gecoördineerde actie voor vrije markttoegang is van groot belang
voor een gelijk speelveld. Nederland zal voor beide onderwerpen pleiten tijdens de
Raad.
Indicatie krachtenveld
De ambitie voor een veilige en concurrerende Europese scheepvaart en de belangrijke
rol die EMSA en het staatssteunkader zeevaart daarin spelen, worden door alle lidstaten
gedeeld.
Indieners
-
Indiener
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.