Brief regering : Reactie op verzoek commissie over de brief van het Altena College met betrekking tot een regeling voor meermaals gezakte vwo-leerlingen om alsnog een havodiploma te halen
2020D07742
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 februari 2020
Hierbij zend ik u de reactie op het verzoek van de commissie Onderwijs, Cultuur en
                  Wetenschap van 16 januari 2020 inzake de brief van het Altena College met betrekking
                  tot een regeling voor meermaals gezakte vwo-leerlingen om alsnog een havodiploma te
                  halen.
               
De heer de V. van het Altena College speekt in zijn brief over een regeling die is
                  opgehouden te bestaan waarbij een vwo-leerling die examen doet via een reguliere school
                  zich op hetzelfde moment inschrijft voor het afleggen van een extra vak op een lager
                  niveau via de staatsexamens. Zo kan de leerling, mocht deze toch zakken op het hogere
                  niveau in het reguliere onderwijs, alsnog kunnen slagen voor een diploma op een lager
                  niveau met behulp van dat extra behaalde vak.
               
Het beleid en de wet- en regelgeving op dit punt is in het afgelopen jaar niet gewijzigd.
                  Een dergelijke regeling is mij dan ook niet bekend. Daarnaast kan de beschreven werkwijze
                  strijdig zijn met reeds bestaande regelgeving. Het is namelijk niet toegestaan dat
                  een examenkandidaat in het reguliere onderwijs zich in dezelfde examenperiode ook
                  aanmeldt voor het afleggen van een staatsexamen voor één vak uit het eindexamenpakket,
                  al dan niet voor dezelfde examensoort.1 Deze regel moet voorkomen dat in eenzelfde jaar een diploma bij elkaar wordt gesprokkeld
                  met gebruikmaking van verschillende examenvoorzieningen. Het staatsexamen is niet
                  bedoeld voor het verhogen van de slagingskansen van examenkandidaten die eindexamen
                  afleggen in het reguliere onderwijs.
               
Wel heeft een school de mogelijkheid om door middel van een aanpassing aan de afnamecondities
                  van het centraal examen beter aan te sluiten bij de ondersteuningsbehoeften van een
                  specifieke leerling en daarmee de leerling beter te ondersteunen in het toewerken
                  naar een diploma en de kans op vroegtijdig schoolverlaten te verkleinen. Het College
                  voor Toetsen en Examens publiceert (CvTE) jaarlijks een brochure waarin de mogelijke
                  aanpassingen in de afnamecondities worden beschreven. Scholen kunnen binnen de omschreven
                  kaders een aanpassing doen in de afname van het centraal examen. In de gevallen dat
                  de standaardaanpassingen niet toereikend zijn, kan de school advies vragen aan het
                  CvTE om een geschikte aanpassing te vinden.
               
Op de specifieke casus uit de brief kan ik richting uw Kamer niet ingaan omdat dit
                  herleidbaar kan zijn naar de leerling in kwestie. Ik heb daarom mijn ambtenaren gevraagd
                  contact op te nemen met de vraagsteller om het specifieke geval van deze leerling
                  te bespreken en aan de hand daarvan te kijken en of, en zo ja welke mogelijkheden
                  er zijn binnen de wet- en regelgeving.
               
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media