Brief regering : Ontwerp-Structuurvisie A4 Burgerveen-N14
35 380 Structuurvisie A4 Burgerveen–N14
Nr. 1
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Ter griffie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op 23 januari 2020.
De wens dat over de structuurvisie overleg gewenst wordt kan door of namens de Kamer
te kennen worden gegeven uiterlijk op 20 februari 2020.
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 januari 2020
Op dit moment is de MIRT-Verkenning A4 Burgerveen-N14 in de afrondende fase. Doel
van de Verkenning is het verbeteren van de verkeersdoorstroming op de A4 tussen knooppunt
Burgerveen en de N14. In de afgelopen periode is het Voorkeursalternatief uitgewerkt.
Begin juli 2019 heb ik uw Kamer geïnformeerd (Kamerstuk 35 000 A, nr. 129) dat om ruimte te geven aan het onderzoeken van de best mogelijke oplossing de procedure
gewijzigd werd in een Structuurvisieprocedure. Hierbij zend ik u daarom de ontwerp-Structuurvisie
A4 Burgerveen-N14 met het Plan-MER (zie bijlage 11 en 22). De bijlagen en de achtergrondrapporten zullen bij de terinzagelegging beschikbaar
zijn op de website van het Platform participatie (www.platformparticipatie.nl).
Achtergrond MIRT-Verkenning A4 Burgerveen-N14
Na de openstelling van de vernieuwde A4 tussen Burgerveen en Leiden in het voorjaar
van 2015 bleven er problemen met de doorstroming bij Leiden. Het tracé staat elk jaar
op meerdere plekken hoog tot zeer hoog in de file top 100. Ook stond de A4 Burgerveen-N14
recent voor de derde achtereenvolgende keer op de eerste plaats voor wat betreft de
duurste file (fileschade vrachtwagens) van Nederland volgens TLN. In 2019 is het stuk
bij de verdiepte ligging door de Stichting Incidentmanagement Nederland aangemerkt
als gevaarlijkste stuk snelweg. Hier gebeuren regelmatig ongelukken die ook effect
hebben op de doorstroming. De A4 is in het Regeerakkoord opgenomen met als inzet het
aanpakken van de doorstromingsknelpunten. Gezien de problemen met doorstroming en
veiligheid krijgt de A4 ook veel aandacht van de bestuurders in de regio.
In oktober 2017 is daarom de Startbeslissing voor het project A4 Burgerveen-N14 genomen,
waarmee de MIRT-Verkenning gestart is (Kamerstuk 34 775 A, nr. 52).
Voorkeursalternatief en ontwerp-Structuurvisie
In de MIRT-Verkenning is een ontwerp-Structuurvisie uitgewerkt met daarin het Voorkeursalternatief.
Van de onderzochte alternatieven in de Verkenning zorgt het geselecteerde Voorkeursalternatief
ervoor dat zowel de problematiek op het gebied van doorstroming als op verkeersveiligheid
opgelost wordt. Hiermee voldoen deze alternatieven het best aan de doelstellingen
die bij de start van het project gesteld zijn. Alle bestuurlijk betrokken partijen
hebben daarnaast hun voorkeur uitgesproken voor dit Voorkeursalternatief.
Het Voorkeursalternatief bestaat uit:
– De Westvariant van het Ringvaartaquaduct: vervanging van het huidige oudste aquaduct
(in zuidelijke rijrichting) op de huidige locatie door een nieuw aquaduct.
– Alternatief B:
• Uitbreiding van de hoofdrijbaan van de A4 met één rijstrook per rijrichting. Deze
uitbreiding, met uitzondering van het gedeelte tussen de N14 en het nieuw aan te leggen
knooppunt Hofvliet, kan grotendeels in de middenberm (tussen de rijrichtingen) en
de tussenberm (tussen de hoofd- en parallelrijbaan) van de bestaande weg. Tussen de
N14 en knooppunt Hofvliet is geen ruimte in de middenberm. Daarom wordt hier een symmetrische
verbreding naar de buitenzijde voorgesteld.
• Uitbreiding van de A4 tussen Zoeterwoude-Rijndijk en Hoogmade met twee rijstroken
per richting. Hiermee wordt de uitwisseling van verkeer tussen de hoofd- en parallelrijbaan
ter hoogte van de N11 verbeterd.
Begin september 2019 heb ik al een partieel Voorkeursbesluit genomen voor het Ringvaartaquaduct.
Dit aangezien één van de twee onderzochte alternatieven zware impact zou hebben op
de omgeving, met name een naastgelegen bedrijventerrein. Om de betrokken ondernemers
en andere belanghebbende partijen zo snel mogelijk duidelijkheid te geven, heb ik
dit besluit genomen zodra alle beslisinformatie beschikbaar was. Ik heb gekozen voor
de Westvariant, die goedkoper is en daarnaast zorgt dat het eerdergenoemde bedrijventerrein
behouden kan blijven. Deze keuze maakt dus deel uit van de ontwerp-Structuurvisie
en het Voorkeursalternatief.
Stikstof
Bij het opstellen van het milieueffectrapport is uitgegaan van het PAS. Na de vernietiging
van het PAS door de Raad van State is voor het Voorkeursalternatief nader onderzoek
verricht. In dit onderzoek is aangetoond dat de verbreding van de A4 per saldo voor
de aanleg- en gebruiksfase niet leidt tot significant negatieve effecten op Natura
2000-gebied.
Financiën
Voor het project A4 Burgerveen-N14 was bij de start van de Verkenning € 50 mln gereserveerd.
Eind 2018 heb ik besloten de vernieuwing van het Ringvaartaquaduct aan de scope van
het project toe te voegen. Hiermee heb ik een aanvullend bedrag van € 80 mln toegevoegd
aan het projectbudget.
Bij de keuze voor de Westvariant van het Ringvaartaquaduct heb ik een aanvullend budget
van € 40 mln gereserveerd voor dit onderdeel van het Voorkeursalternatief. Bij de
start werd uitgegaan van de aanlegkosten van het huidige nieuwe Ringvaartaquaduct (in noordelijke rijrichting). Er treden echter meerkosten
op als gevolg van de combinatie slopen en bouwen. Daarnaast zorgt de nabijheid van
het HSL-aquaduct voor meerkosten door strenge eisen aan bouwmethode en monitoring.
De keuze voor alternatief B zorgt ervoor dat er nogmaals een aanvullend budget benodigd
is, namelijk € 53 mln. Dit komt onder andere doordat verbreding in de middenberm niet
op het hele tracé mogelijk is en er kunstwerken aangepast moeten worden om de verbreding
mogelijk te maken. Ook was er nog geen budget gereserveerd voor hinderbeperkende maatregelen
tijdens de realisatiefase (Minder Hinder). Aangezien de A4 een drukke en belangrijke
verkeersader is, is het noodzakelijk hindermaatregelen te treffen voor de realisatiefase
om overlast te beperken.
De totale investeringskosten voor het voorgestelde Voorkeursalternatief bedragen hiermee
€ 226 mln. (met prijsbijstelling, prijspeil 2019).
Procedure Structuurvisie en vervolg
Bewoners en geïnteresseerden hebben op verschillende manieren input kunnen leveren
gedurende de Verkenning. Zo zijn er op verschillende momenten informatieavonden geweest
en is er een participatieplatform dat diverse keren bijeen is gekomen. Daarnaast heeft
maandelijks overleg plaatsgevonden met de ambtelijke contactpersonen van de betrokken
overheden en heeft vijf keer een bestuurlijk overleg plaatsgevonden. Het Voorkeursbesluit
is mede tot stand gekomen naar aanleiding van inbreng van gebruikers van en bewoners
langs de A4 en de regionale bestuurders. Van alle participatieactiviteiten is, mede
met het oog op de Omgevingswet, een Participatieverslag gemaakt dat als bijlage van de ontwerp-Structuurvisie
ter inzage wordt gelegd.
Ik ben voornemens de ontwerp-Structuurvisie op 24 januari 2020 ter inzage te leggen.
Eenieder heeft dan zes weken de tijd een zienswijze in te dienen. Parallel aan de
zienswijzenprocedure wordt de Commissie m.e.r. een advies over de plan-MER gevraagd.
Na afronding van de zienswijzenprocedure en het daaropvolgende besluitvormingsproces
zal ik de definitieve Voorkeursbeslissing nemen en de definitieve Structuurvisie vaststellen.
Dit is voorzien voor eind mei 2020.
Voor deze besluitvorming is het noodzakelijk dat een eventuele behandeling van de
ontwerp-Structuurvisie door uw Kamer is afgerond. Indien de behandeling later plaatsvindt
kan dit consequenties hebben voor de planning van het project.
Na vaststelling van de Structuurvisie wordt het Voorkeursalternatief verder uitgewerkt
in een Ontwerp Projectbesluit (gepland in 2022) en een Projectbesluit (gepland in
2023).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Indieners
-
Indiener
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.