Brief regering : Renovatie Binnenhof
34 293 Renovatie Binnenhof
Nr. 93
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 december 2019
In het AO van 17 oktober jl. (Kamerstuk 34 293, nr. 91) en daaropvolgend het VAO van 21 november jl. over de renovatie van het Binnenhof
(Handelingen II 2019/20, nr. 27, VAO Renovatie Binnenhof) heb ik u toegezegd om u
in december te informeren over het contracteren van de architecten en het nieuwe uitgangspunt
«openbaar tenzij» met betrekking tot de informatie over de renovatie van het Binnenhof.
Met deze brief kom ik daar op terug. Tevens ga ik in deze brief in op de governance
en de alternatieven voor uitstel van de verhuizing naar aanleiding van de aangenomen
motie van het lid Middendorp (Kamerstuk 34 293, nr. 88).
Contracten architecten complexdeel 2 Tweede Kamer
Op 8 november (Kamerstuk 34 293, nr. 86) heb ik u geïnformeerd dat op 5 november met Pi de Bruijn/ de Architekten Cie de
werkzaamheden contractueel zijn vastgelegd en dat de Tweede Kamer zich kon vinden
in de voordracht van de zes overige architecten die het Voorontwerp gaan afronden.
In voornoemde Kamerbrief van 8 november vermelde zes architecten zijn inmiddels gecontracteerd.
Openbaarmaking stukken
In de derde voortgangsrapportage van 7 oktober jl. (Kamerstuk 34 293, nr. 84) heb ik u gemeld dat ik het beleid inzake de geheimhouding binnen het programma renovatie
Binnenhof wil aanpassen naar de lijn van «openbaar tenzij».
Dit betekent dat alle belangrijke documenten publiek worden, tenzij dit betreft:
a) informatie over veiligheid;
b) commercieel vertrouwelijke informatie;
c) persoonsvertrouwelijke informatie.
Uiteraard geldt ook zoals eerder gemeld (Kamerstuk 28 362, nr. 23) het belang van de Staat als uitzonderingsgrond, zoals persoonlijke beleidsopvattingen.
In het proces van openbaarmaking van belangrijke vastgestelde documenten worden de
volgende stappen doorlopen:
– Voor de informatie over veiligheid zijn de inmiddels door de gebruikers vastgestelde
rubriceringsaanduidingslijsten (RAL) leidend. Daarmee wordt geborgd dat gerubriceerde
informatie, geheel volgens wet- en regelgeving, niet publiek wordt gedeeld.
– In lijn met artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht worden auteurs van documenten
in de gelegenheid gesteld hun zienswijze aan te geven op het genomen besluit voor
de openbaarmaking van informatie.
– Het publiceren van de belangrijke documenten in eigendom van het Rijksvastgoedbedrijf
gebeurt op de website van het Rijksvastgoedbedrijf (te vinden op www.rijksvastgoedbedrijf.nl/binnenhof). Indien de gebruikers zelf eigenaar zijn van stukken publiceren zij de documenten
via hun websites.
– Om een goede uitvoering te geven aan de openbaarmaking is besloten om dit in een aantal
tranches te laten verlopen in de periode eind december 2019 tot en met het eerste
kwartaal van 2020. In december 2019 worden de bouwhistorische onderzoeken en verslagen
van informatiebijeenkomsten openbaar gemaakt. In januari 2020 volgen de verschillende
belangrijke tussenproducten van het ontwerpproces. Na januari 2020 worden de resterende
documenten gepubliceerd.
– De openbaar te maken belangrijke documenten vormen een vast onderdeel van de agenda
van de stuurgroep Binnenhof.
Governancestructuur
Ik heb u toegezegd om terug te komen op de kwaliteit van de governance. De afgelopen
maanden hebben mede op initiatief van de heer Pechtold als voorzitter van de stuurgroep
Binnenhof gesprekken plaatsgevonden over de governance. Hierbij is het doel om de
governancestructuur te verbeteren en aan te scherpen, zodat zowel de Tweede Kamer
als controlerend orgaan alsmede het Rijksvastgoedbedrijf in control zijn, zoals ook
gevraagd in de motie van het lid Van Eijs (Kamerstuk 34 293, nr. 69).
Ik kan u meedelen dat, specifiek met de Tweede Kamer als gebruiker, inmiddels een
nieuwe governancestructuur is afgestemd en overeenkomstig wordt gewerkt.
Het presidium als vertegenwoordiger van de Tweede Kamer als gebruiker besluit en geleidt
deze besluiten door naar het Rijksvastgoedbedrijf als gebouweigenaar en opdrachtgever
voor de renovatie. Het presidium heeft de architectenkeuze inmiddels bevestigd, heeft
het Programma van Eisen vastgesteld en moet nog besluiten over de uitgangspunten/ontwerpvoorstellen
na advisering door de Bouwbegeleidingscommissie (BBC). De voorbereiding van besluitvorming
geschiedt onder andere via het Directeurenoverleg waarin de gebruiker Tweede Kamer
en het Rijksvastgoedbedrijf zitting hebben. In het Directeurenoverleg wordt de voortgang
van het project gemonitord en worden onder meer adviezen van het ontwerpatelier en
van het onafhankelijke Kwaliteitsteam behandeld. Tevens zijn er betere afspraken gemaakt
over de aansluiting tussen de verschillende overleggen voor de gebruiker Tweede Kamer,
zoals bijvoorbeeld de renovatiecommissie, het directeurenoverleg en de werkgroepen
en toetsteams.
Voor de andere gebruikers was er geen aanleiding de specifieke governance aan te passen.
Wel is besloten dat op het niveau van het gehele programma de stuurgroep Binnenhof
frequenter bij elkaar komt om zodoende nauwere afstemming tussen de vier gebruikers
te borgen. Voor alle gebruikers geldt dat de besluitvorming plaatsvindt binnen de
gestelde kaders van sober, doelmatig, tijd en budget.
Alternatieven uitstel verhuizing.
De Kamer heeft de motie van het lid Middendorp aangenomen (Kamerstuk 34 293, nr. 88) die de regering verzoekt informatie met betrekking tot de in oktober onderzochte
alternatieven voor uitstel en de randvoorwaarden waartegen dit getoetst is met de
Kamer te delen en aan te geven welke elementen hieruit kunnen helpen als er nieuw
uitstel dreigt.
In het AO van 17 oktober jl. en daaropvolgend het VAO van 21 november jl. over de
renovatie Binnenhof heb ik u uiteengezet hoe de keuze voor het uitstel tot stand is
gekomen en welke twee keuzes er waren, namelijk 1. wachten met het besluit tot er
meer duidelijk was over de stikstofproblematiek en begin 2020 een besluit nemen over
al dan niet verhuizen in de zomer van 2020 met alle gevolgen voor de interne bedrijfsvoering
van de gebruikers en de kosten voor het totale project van dien, of 2. direct besluiten
tot een jaar uitstel, gegeven de randvoorwaarden die door de gebruikers zelf zijn
gesteld, namelijk:
1) Dat maar één keer per jaar verhuisd kan worden.
2) Dat de gebruikers tegelijkertijd uithuizen.
3) Dat het Binnenhof zo kort mogelijk wordt verlaten als gevolg van de renovatie.
Alles afwegende en na consultatie van de gebruikers heb ik toen gekozen om het besluit
tot 1 jaar uitstel te nemen. Dit heb ik vervolgens ook samen met u besproken tijdens
het hierboven genoemde AO en VAO.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.W. Knops
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties