Brief regering : Reactie op verzoek commissie inzake stand van zaken rekenen in het voortgezet onderwijs
31 332 Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen
Nr. 101 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2019
Uw Kamer heeft de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verzocht om u, naar
                  aanleiding van het verslag van een schriftelijk overleg van 5 juli jongstleden over
                  de toekomst van rekenen in het vo en mbo1, te informeren over de stand van zaken van rekenen in het voortgezet onderwijs en
                  het mbo. Middels de brief «Veranderaanpak keuzedelen in het mbo en stand van zaken
                  rekenen» heeft Minister van Engelshoven u geïnformeerd over de stand van zaken van
                  rekenen in het mbo. Hierbij informeer ik u over de stand van zaken in het voortgezet
                  onderwijs.
               
Wet- en regelgeving afschaffen rekentoets en schoolexamen rekenen
Op 6 december jl. is het voorstel van wet tot wijziging van onder andere de Wet op
                  het voortgezet onderwijs in verband met de afschaffing van de rekentoets in het voortgezet
                  onderwijs (afschaffing rekentoets vo)2 bij uw Kamer ingediend. Met dit wetsvoorstel komen de wettelijke bepalingen over
                  de centrale rekentoets in het voortgezet onderwijs te vervallen. Daarnaast bevat het
                  wetsvoorstel een grondslag voor het schoolexamen rekenen voor leerlingen zonder wiskunde.
                  Om zo snel mogelijk duidelijkheid te kunnen scheppen voor scholen en leerlingen ten
                  aanzien van de rekentoets is het van belang dat dit wetsvoorstel op korte termijn
                  in werking kan treden. Ik hoop daarom dat uw Kamer dit wetsvoorstel zo spoedig als
                  mogelijk kan behandelen.
               
Door middel van wijzigingen van algemene maatregelen van bestuur worden nadere voorschriften
                  voor het schoolexamen rekenen uitgewerkt. Scholen, leraren, leerlingen en hun ouders
                  kunnen op het ontwerpbesluit reageren via de openbare internetconsultatie, die tegelijk
                  met het indienen van het wetsvoorstel wordt opengesteld.
               
Handreiking schoolexamen rekenen (voor leerlingen zonder wiskunde)
Om scholen te ondersteunen bij het vormgeven van het schoolexamen rekenen voor leerlingen
                  zonder wiskunde heb ik aan de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) gevraagd een handreiking
                  op te stellen, zoals zij dit ook voor andere schoolexamens doen. De handreiking bevat
                  onder meer informatie over de referentieniveaus, verschillende scenario’s voor het
                  opnemen van rekenen in het Programma van Toetsing en Afsluiting, het samenstellen
                  van een toets en de kwaliteit van een schoolexamen. De handreiking zal begin 2020
                  worden gepubliceerd.
               
Vakvernieuwing vmbo wiskunde in relatie tot de integrale curriculumherziening
In het eerder genoemde schriftelijk overleg van 5 juli jl. vroegen de leden van de
                  fractie van D66 naar de uitwerking van het voorstel «Een nieuw perspectief op rekenen
                  in het voortgezet onderwijs», in het bijzonder het integreren van rekenen in wiskunde
                  en andere vakken. Zoals beschreven in mijn reactie op die vraag is daarvoor voor het
                  vmbo een vakvernieuwingstraject voor het examenprogramma wiskunde nodig. Daar is ook
                  een andere aanleiding voor: de programmatische aansluiting tussen vmbo enerzijds en
                  mbo en havo anderzijds, en tussen de vmbo-leerwegen onderling, blijkt wat betreft
                  wiskunde niet optimaal te zijn. In januari 2020 start daarom een vakvernieuwingscommissie
                  wiskunde vmbo met een vakvernieuwingstraject. Deze commissie bestaat, zoals te doen
                  gebruikelijk bij vakvernieuwingstrajecten, naast vakdidactici en leerplankundig experts
                  uit leraren, in het bijzonder leraren wiskunde en rekenen die lesgeven in de verschillende
                  leerwegen en (beroepsgerichte) profielen van het vmbo, en in mbo en havo. De vakinhoudelijke
                  vereniging voor leraren wiskunde, de NvVW, is betrokken geweest bij het opstellen
                  van de opdracht aan de commissie en bij de samenstelling ervan. De NvVW is ook vertegenwoordigd
                  in de commissie. Ook is er voorzien in personele samenhang van de commissie met het
                  curriculum.nu-ontwikkelteam rekenen en wiskunde. De samenhang van de vakvernieuwing
                  wiskunde in het vmbo met de integrale curriculumherziening in het primair en voortgezet
                  onderwijs (curriculum.nu) is verder geborgd doordat naast «Een nieuw perspectief»
                  de reeds ontwikkelde curriculum.nu-bouwstenen voor rekenen en wiskunde in de opdracht
                  expliciet als input worden genoemd voor de door de commissie te ontwikkelen voorstellen.
                  Ook moet de commissie zich nadrukkelijk rekenschap geven van de in het kader van het
                  vervolg van curriculum.nu nog te ontwikkelen bouwstenen voor de bovenbouw van het
                  voortgezet onderwijs. Voor het integreren van rekenen in andere vakken dan wiskunde
                  zijn er reeds via het Platform Rekenbewust Vakonderwijs voorbeelden voor scholen beschikbaar.
               
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.