Brief regering : Reactie op enkele moties en toezeggingen over de voortgang passend onderwijs en studeren met een ondersteuningsbehoefte in het middelbaar onderwijs (mbo) en hoger onderwijs (ho)
31 497 Passend onderwijs
Nr. 335 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 december 2019
In mijn brief over passend onderwijs en studeren met een ondersteuningsbehoefte in
het mbo en ho heb ik toegezegd uw Kamer eind dit jaar over een aantal moties en toezeggingen
te informeren1. In deze brief bespreek ik de voortgang van:
1) Landelijk informatiepunt studeren met een ondersteuningsbehoefte mbo, mede naar aanleiding
van de motie van het lid Van den Hul (PvdA)2, de motie van het lid Van Meenen (D66)3 en de aangehouden motie van de leden Westerveld (GroenLinks) en El Yassini (VVD)4;
2) Motie van de leden Van den Hul (PvdA) en Westerveld (GroenLinks) over één aanspreekpunt
voor de mbo-student5;
3) Motie van het lid Westerveld (GroenLinks) om alternatieve toetsvormen beschikbaar
te stellen6;
4) Motie van de leden Kuik (CDA) en Westerveld (GroenLinks) over verkenning van aanpassing
van de WHW en WEB7;
5) Motie van de leden El Yassini (VVD) en Westerveld (GroenLinks) over voorbereiding
van studenten en begeleiding naar de arbeidsmarkt8.
Voor de zomer van 2020 volgt een beleidsreactie op de laatste evaluatierapportage
Passend onderwijs mbo. De voortgang op deze moties en toezeggingen zal ik waar relevant
ook betrekken in deze beleidsreactie.
1. Voortgang landelijk informatiepunt studeren met een ondersteuningsbehoefte mbo
In mijn brief van 30 augustus jl. over Passend onderwijs mbo en studeren met een ondersteuningsbehoefte
in het mbo en ho9 heb ik de komst van een landelijk informatiepunt voor zowel de studenten als voor
de scholen aangekondigd. De stand van zaken is als volgt:
– Het landelijk informatiepunt voor scholen is gelanceerd op 14 november. U kunt dit
informatiepunt vinden op www.passendonderwijsmbo.nl.
– Het informatiepunt voor de studenten wordt ontwikkeld samen met jongeren, onder andere
met JOB en het Jongerenpanel Zorg én Perspectief. De verwachte lancering hiervan is
april 2020.
2. Eén aanspreekpunt voor de mbo-student (motie Van den Hul en Westerveld)
In mijn brief van 30 augustus jl.10 heb ik aangekondigd met JOB, de MBO Raad en het Jongerenpanel Zorg én Perspectief
in gesprek te gaan over de vindbaarheid van een aanspreekpunt voor studenten met een
ondersteuningsbehoefte en hoe we dit kunnen verbeteren. Het gaat hierbij zowel om de informatievoorziening
(wat kan de school bieden aan ondersteuning) als de «fysieke» aanwezigheid van een
aanspreekpunt op scholen (wanneer kan je als student waar terecht of bij wie).
Met JOB, MBO Raad en Jongerenpanel Zorg en Perspectief heb ik het volgende afgesproken.
Voor zowel een succesvolle website van het Kennispunt Passend Onderwijs mbo als de
nog voorjaar 2020 te lanceren website voor studenten met ondersteuningsbehoefte mbo
is het belangrijk dat beide websites kunnen doorverwijzen naar het aanspreekpunt per mbo-school. Een voorwaarde is dan ook dat informatie die scholen hebben over
de ondersteuning die zij kunnen bieden, op hun eigen website staat. Het Kennispunt
Passend onderwijs mbo gaat daarom in samenwerking met andere partijen aanjagen bij
de scholen dat zij dit op hun website gaan plaatsen en/of bekijken hoe scholen dit
nu al op de website hebben staan en of hier nog verbetering in aangebracht kan worden.Om
scholen te ondersteunen bij het aanbieden van de informatie op de website, gaat het
Kennispunt een servicedocument ontwikkelen dat de scholen kunnen gebruiken om deze
informatie duidelijk op hun website te kunnen zetten. Het gaat hierbij niet om een
limitatieve lijst met maatregelen, maar om wie studenten kunnen benaderen en/of waar
ze terecht kunnen en daarnaast een indicatie wat de school kan bieden. Uitgangspunt
blijft dat ondersteuning aan de student altijd maatwerk is. De MBO Raad zal in gesprekken
met bestuurders het aanspreekpunt voor studenten met een ondersteuningsbehoefte agenderen.
3. Motie Westerveld om alternatieve toetsvormen beschikbaar te stellen
De motie van het lid Westerveld11 vraagt dat opleidingen altijd alternatieve toetsvormen beschikbaar stellen en het
bestaan hiervan breed onder de aandacht brengen bij studenten. De Wet gelijke behandeling
op grond van een handicap of chronische ziekte verplicht instellingen doeltreffende
aanpassingen door te voeren voor studenten met een functiebeperking, tenzij dit een
onevenredige belasting vormt voor de instelling.
De wet- en regelgeving voor het mbo biedt voldoende ruimte om alle studenten een examen
te aan te bieden waarmee ze kunnen laten zien over de relevante eisen te voldoen voor
het behalen van een diploma of certificaat. Voor examinering geldt, net als voor passend
onderwijs, dat dit ook maatwerk kan zijn en dit vergt dan ook goede afspraken tussen
de student en de school. Voor wat betreft de centrale examens zorgt het College voor
Toetsen en Examens hiervoor, bijvoorbeeld door aangepaste examens te leveren of door
aanpassingen te doen in bestaande examens. Voor het mbo is hiervoor onder andere beschikbaar
het servicedocument «Passende examinering van beroepsspecifieke onderdelen in het
mbo voor studenten met een ondersteuningsbehoefte». Daarnaast is er het servicedocument
«Passende examinering van de beroepsspecifieke onderdelen in het mbo voor studenten
met een ondersteuningsbehoefte», waarmee scholen worden ondersteund in het aanpassen
en toch gelijkwaardig houden van de examens voor de overige onderdelen.
Begin 2020 zal ik in gesprek gaan met de VH, VSNU, MBO Raad en VO Raad over passende
examinering in zowel mbo als hoger onderwijs. Ik verwacht u hierover rond de zomer
van 2020 verder te kunnen informeren en daarmee de motie ook af te kunnen doen.
4. Motie Kuik en Westerveld over verkenning van aanpassing van de WHW en WEB
De motie Kuik en Westerveld12 verzoekt de regering, om te verkennen hoe de WEB en de WHW aangepast kunnen worden
zodat studenten met een functiebeperking, een chronische ziekte of een mantelzorgtaak
via de OER geïnformeerd moeten worden over aangepaste mogelijkheden voor zowel het
onderwijsprogramma, de examens als het ondersteuningsaanbod. Een onderzoeksbureau
zal inventariseren wat de consequenties zijn voor onder andere instellingen en studenten
als we op dit punt de wetten zouden aanpassen. De uitkomsten van dit onderzoek en
mijn reactie daarop zal ik rond de zomer 2020 aan uw Kamer doen toekomen.
5. Motie Yassini Westerveld over voorbereiding van studenten en begeleiding naar de
arbeidsmarkt
De motie van de leden El Yassini en Westerveld13 vraagt om in gesprek te gaan met onderwijsinstellingen over hoe zij hun verantwoordelijkheden
vormgeven om studenten met een beperking in het hoger onderwijs te begeleiden, zodat
de studenten gereed zijn om de arbeidsmarkt te betreden. In de strategische agenda
hoger onderwijs14 heb ik aangegeven dat er blijvende aandacht nodig is voor studenten met een (arbeids)beperking.
Instellingen doen er goed aan het gesprek over het welzijn van de student met alle
betrokken studenten te (blijven) voeren. Aandacht voor de (uiteenlopende) begeleidingsbehoeften
van studenten is daarbij essentieel.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
I.K. van Engelshoven
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap