Brief regering : Reactie op enkele moties en toezeggingen over de voortgang passend onderwijs en studeren met een ondersteuningsbehoefte in het middelbaar onderwijs (mbo) en hoger onderwijs (ho)
31 497 Passend onderwijs
Nr. 335 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 december 2019
In mijn brief over passend onderwijs en studeren met een ondersteuningsbehoefte in
                     het mbo en ho heb ik toegezegd uw Kamer eind dit jaar over een aantal moties en toezeggingen
                     te informeren1. In deze brief bespreek ik de voortgang van:
                  
1) Landelijk informatiepunt studeren met een ondersteuningsbehoefte mbo, mede naar aanleiding
                           van de motie van het lid Van den Hul (PvdA)2, de motie van het lid Van Meenen (D66)3 en de aangehouden motie van de leden Westerveld (GroenLinks) en El Yassini (VVD)4;
                        
2) Motie van de leden Van den Hul (PvdA) en Westerveld (GroenLinks) over één aanspreekpunt
                           voor de mbo-student5;
                        
3) Motie van het lid Westerveld (GroenLinks) om alternatieve toetsvormen beschikbaar
                           te stellen6;
                        
4) Motie van de leden Kuik (CDA) en Westerveld (GroenLinks) over verkenning van aanpassing
                           van de WHW en WEB7;
                        
5) Motie van de leden El Yassini (VVD) en Westerveld (GroenLinks) over voorbereiding
                           van studenten en begeleiding naar de arbeidsmarkt8.
                        
Voor de zomer van 2020 volgt een beleidsreactie op de laatste evaluatierapportage
                     Passend onderwijs mbo. De voortgang op deze moties en toezeggingen zal ik waar relevant
                     ook betrekken in deze beleidsreactie.
                  
1. Voortgang landelijk informatiepunt studeren met een ondersteuningsbehoefte mbo
               
In mijn brief van 30 augustus jl. over Passend onderwijs mbo en studeren met een ondersteuningsbehoefte
                     in het mbo en ho9 heb ik de komst van een landelijk informatiepunt voor zowel de studenten als voor
                     de scholen aangekondigd. De stand van zaken is als volgt:
                  
– Het landelijk informatiepunt voor scholen is gelanceerd op 14 november. U kunt dit
                           informatiepunt vinden op www.passendonderwijsmbo.nl.
                        
– Het informatiepunt voor de studenten wordt ontwikkeld samen met jongeren, onder andere
                           met JOB en het Jongerenpanel Zorg én Perspectief. De verwachte lancering hiervan is
                           april 2020.
                        
2. Eén aanspreekpunt voor de mbo-student (motie Van den Hul en Westerveld)
               
In mijn brief van 30 augustus jl.10 heb ik aangekondigd met JOB, de MBO Raad en het Jongerenpanel Zorg én Perspectief
                  in gesprek te gaan over de vindbaarheid van een aanspreekpunt voor studenten met een
                  ondersteuningsbehoefte en hoe we dit kunnen verbeteren. Het gaat hierbij zowel om de informatievoorziening
                  (wat kan de school bieden aan ondersteuning) als de «fysieke» aanwezigheid van een
                  aanspreekpunt op scholen (wanneer kan je als student waar terecht of bij wie).
               
Met JOB, MBO Raad en Jongerenpanel Zorg en Perspectief heb ik het volgende afgesproken.
                  Voor zowel een succesvolle website van het Kennispunt Passend Onderwijs mbo als de
                  nog voorjaar 2020 te lanceren website voor studenten met ondersteuningsbehoefte mbo
                  is het belangrijk dat beide websites kunnen doorverwijzen naar het aanspreekpunt per mbo-school. Een voorwaarde is dan ook dat informatie die scholen hebben over
                  de ondersteuning die zij kunnen bieden, op hun eigen website staat. Het Kennispunt
                  Passend onderwijs mbo gaat daarom in samenwerking met andere partijen aanjagen bij
                  de scholen dat zij dit op hun website gaan plaatsen en/of bekijken hoe scholen dit
                  nu al op de website hebben staan en of hier nog verbetering in aangebracht kan worden.Om
                  scholen te ondersteunen bij het aanbieden van de informatie op de website, gaat het
                  Kennispunt een servicedocument ontwikkelen dat de scholen kunnen gebruiken om deze
                  informatie duidelijk op hun website te kunnen zetten. Het gaat hierbij niet om een
                  limitatieve lijst met maatregelen, maar om wie studenten kunnen benaderen en/of waar
                  ze terecht kunnen en daarnaast een indicatie wat de school kan bieden. Uitgangspunt
                  blijft dat ondersteuning aan de student altijd maatwerk is. De MBO Raad zal in gesprekken
                  met bestuurders het aanspreekpunt voor studenten met een ondersteuningsbehoefte agenderen.
               
3. Motie Westerveld om alternatieve toetsvormen beschikbaar te stellen
               
De motie van het lid Westerveld11 vraagt dat opleidingen altijd alternatieve toetsvormen beschikbaar stellen en het
                  bestaan hiervan breed onder de aandacht brengen bij studenten. De Wet gelijke behandeling
                  op grond van een handicap of chronische ziekte verplicht instellingen doeltreffende
                  aanpassingen door te voeren voor studenten met een functiebeperking, tenzij dit een
                  onevenredige belasting vormt voor de instelling.
               
De wet- en regelgeving voor het mbo biedt voldoende ruimte om alle studenten een examen
                  te aan te bieden waarmee ze kunnen laten zien over de relevante eisen te voldoen voor
                  het behalen van een diploma of certificaat. Voor examinering geldt, net als voor passend
                  onderwijs, dat dit ook maatwerk kan zijn en dit vergt dan ook goede afspraken tussen
                  de student en de school. Voor wat betreft de centrale examens zorgt het College voor
                  Toetsen en Examens hiervoor, bijvoorbeeld door aangepaste examens te leveren of door
                  aanpassingen te doen in bestaande examens. Voor het mbo is hiervoor onder andere beschikbaar
                  het servicedocument «Passende examinering van beroepsspecifieke onderdelen in het
                  mbo voor studenten met een ondersteuningsbehoefte». Daarnaast is er het servicedocument
                  «Passende examinering van de beroepsspecifieke onderdelen in het mbo voor studenten
                  met een ondersteuningsbehoefte», waarmee scholen worden ondersteund in het aanpassen
                  en toch gelijkwaardig houden van de examens voor de overige onderdelen.
               
Begin 2020 zal ik in gesprek gaan met de VH, VSNU, MBO Raad en VO Raad over passende
                  examinering in zowel mbo als hoger onderwijs. Ik verwacht u hierover rond de zomer
                  van 2020 verder te kunnen informeren en daarmee de motie ook af te kunnen doen.
               
4. Motie Kuik en Westerveld over verkenning van aanpassing van de WHW en WEB
               
De motie Kuik en Westerveld12 verzoekt de regering, om te verkennen hoe de WEB en de WHW aangepast kunnen worden
                  zodat studenten met een functiebeperking, een chronische ziekte of een mantelzorgtaak
                  via de OER geïnformeerd moeten worden over aangepaste mogelijkheden voor zowel het
                  onderwijsprogramma, de examens als het ondersteuningsaanbod. Een onderzoeksbureau
                  zal inventariseren wat de consequenties zijn voor onder andere instellingen en studenten
                  als we op dit punt de wetten zouden aanpassen. De uitkomsten van dit onderzoek en
                  mijn reactie daarop zal ik rond de zomer 2020 aan uw Kamer doen toekomen.
               
5. Motie Yassini Westerveld over voorbereiding van studenten en begeleiding naar de
                  arbeidsmarkt
               
De motie van de leden El Yassini en Westerveld13 vraagt om in gesprek te gaan met onderwijsinstellingen over hoe zij hun verantwoordelijkheden
                  vormgeven om studenten met een beperking in het hoger onderwijs te begeleiden, zodat
                  de studenten gereed zijn om de arbeidsmarkt te betreden. In de strategische agenda
                  hoger onderwijs14 heb ik aangegeven dat er blijvende aandacht nodig is voor studenten met een (arbeids)beperking.
                  Instellingen doen er goed aan het gesprek over het welzijn van de student met alle
                  betrokken studenten te (blijven) voeren. Aandacht voor de (uiteenlopende) begeleidingsbehoeften
                  van studenten is daarbij essentieel.
               
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
                  I.K. van Engelshoven
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
