Brief regering : Beleidsmatige mutaties die na de Najaarsnota 2019 en de bijbehorende tweede suppletoire begrotingswet zijn opgetreden op de begroting IX (Financiën en Nationale Schuld)
35 300 IX Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2020
Nr. 14 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 december 2019
Hierbij informeer ik u, conform de Rijksbegrotingsvoorschriften, over de beleidsmatige
mutaties die na de Najaarsnota 2019 en de bijbehorende tweede suppletoire begrotingswet
zijn opgetreden op de begroting IX (Financiën en Nationale Schuld). Deze mutaties
worden in de Slotwet 2019 verwerkt. Hieronder geef ik een toelichting.
Artikel 1 Belastingen
Combiteam Aanpak Facilitators-11 (CAF-11) (+ 5 miljoen euro)
Als reactie op het in november 2019 uitgekomen rapport van de commissie Donner reserveert
het Ministerie van Financiën € 5 miljoen (zowel verplichtingen als kas) voor de compensatie
van gedupeerde ouders, zoals is beschreven in de Kamerbrief van 15 november jl. (Kamerstuk
31 066, nr. 538). De inzet is om deze compensatie in 2019 uit te betalen.
Informatievoorziening over andere relevante wijzigingen
Artikel 1 Belastingen
Belasting- en invorderingsrente (BIR)
Bij de analyse van de uitgaven en ontvangsten van de belasting- en invorderingsrente
is gebleken dat de boekhoudkundige verwerking van een verlaging van vorderingen in
sommige gevallen niet correct verloopt. Het gaat om een technische fout die ten onrechte
leidt tot registratie van eenzelfde uitgave en ontvangst, terwijl er geen daadwerkelijke
kasstroom (betaling of ontvangst) is geweest. Hoewel dit leidt tot een te hoge weergave
van zowel de uitgaven (kas en verplichtingen) als de ontvangsten, is er vanwege het
ontbreken van een feitelijke kasstroom geen relatie met en gevolgen voor de belastingbetaler
en de uiteindelijke ontvangen of betaalde BIR. Door de correctie zal de uiteindelijke
realisatie van zowel de uitgaven (kas en verplichtingen) en ontvangsten naar verwachting
circa € 50 miljoen lager uitvallen, dan bij de tweede suppletoire begroting geraamd.
Het budgettaire effect is per saldo neutraal.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Kapitaaluitkering de Volksbank
De Volksbank heeft met instemming van de toezichthouder (DNB/ECB) een kapitaaluitkering
van € 250 miljoen voorgesteld aan haar aandeelhouder NLFI. Dit betreft een principieel
en zwaarwegend besluit in de zin van de statuten van NLFI, waarvoor mijn instemming
is vereist. NLFI heeft mij positief geadviseerd over de kapitaaluitkering. De kapitaaluitkering
draagt volgens de Volksbank en NLFI bij aan een efficiëntere kapitaalpositie en heeft
een positief effect op het rendement op eigen vermogen. Na uitkering blijft de kapitaalpositie
van de Volksbank onveranderd sterk en bevinden de kapitaalratio’s zich boven de doelstellingen
van de Volksbank voor 2020. Ik kan mij vinden in deze analyse en heb ingestemd met
de kapitaaluitkering. De kapitaaluitkering is relevant voor de EMU-schuld en deels
voor het EMU-saldo1.
Artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
De definitieve storting in de begrotingsreserve is afhankelijk van het saldo van realisatiecijfers
van de premies, schades en recuperaties ultimo 2019. Dit betekent dat de precieze
omvang van de definitieve storting in de begrotingsreserve per 31 december 2019 wordt
vastgesteld en in de Slotwet wordt verwerkt. De in de tweede suppletoire begroting
gemelde stand kan derhalve nog wijzigen op basis van de uiteindelijke realisatiecijfers.
Artikel 11 Financiering staatsschuld
Bij de Slotwet zullen ook mogelijk mutaties plaatsvinden op het gebied van voortijdige
beëindiging van schuld of derivaten (artikel 11 Financiering staatsschuld). Voortijdige
beëindiging van schuld en derivaten zijn twee instrumenten die het Agentschap ter
beschikking heeft bij het financieren van de staatsschuld. Schuld kan voortijdig worden
afgelost uit hoofde van cashmanagement. Beëindiging van derivatencontracten is één
van de manieren om de gemiddelde looptijd van de schuldportefeuille te verlengen.
Beide instrumenten zijn onderdeel van het bestaande financierings- en renterisicobeleid.
Zie hiervoor het risicokader staatsschuld 2016–2019 (Kamerstuk 31 935, nr. 25). Op dit moment is het nog niet mogelijk deze mutaties te ramen. Bij de Slotwet zullen
deze mutaties worden gepresenteerd en toegelicht.
Artikel 12 Kasbeheer
Op artikel 12 Kasbeheer kunnen na de Veegbrief mutaties voorkomen die bij de Slotwet
zullen worden vermeld. De uitgaven en ontvangsten van artikel 12 Kasbeheer zijn onder
andere afhankelijk van de uitgaven en ontvangsten van de deelnemers aan het schatkistbankieren.
Deze uitgaven en ontvangsten zijn voor het resterende deel van het jaar gebaseerd
op ramingen, waar bij de Slotwet de realisaties worden vermeld.
De Minister van Financiën,
W.B. Hoekstra
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën