Brief regering : Jaarplan 2020 Belastingdienst
31 066 Belastingdienst
Nr. 539 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 november 2019
De Belastingdienst heeft, zoals bekend, een nieuwe, gestructureerde wijze van plannen
en rapporteren geïntroduceerd. Op die manier werken we aan een betere verantwoording
van onze activiteiten. Vorig jaar heb ik het eerste jaarplan «nieuwe stijl» naar uw
Kamer gestuurd. Daarmee gaf ik invulling aan mijn brief van 14 juni 2018 over de voorgestelde
manier van rapporteren over de Belastingdienst.1 Inmiddels heb ik u tweemaal via voortgangsrapportages geïnformeerd over de uitvoering
van dit jaarplan. Hierbij stuur ik u het jaarplan voor 2020 toe2.
Bij het opstellen van dit jaarplan kon er nog niet geanticipeerd worden op het deeladvies
van de Adviescommissie uitvoering toeslagen (commissie Donner) over de CAF 11-zaak.
Inmiddels heb ik uw Kamer hierover op 15 november jl. geïnformeerd (Kamerstuk 31 066, nr. 538).
Het jaarplan
Het Jaarplan Belastingdienst 2020 biedt op transparante wijze inzicht in de activiteiten
van de Belastingdienst voor burgers en bedrijven. Die willen dat de belastingregels
minder complex zijn en gemakkelijk na te leven. Hun wens is terecht. Burgers en bedrijven
moeten snel en simpel zaken kunnen doen, weten waar ze aan toe zijn en wat er van
hen wordt verwacht. Het jaarplan biedt hiervoor een duidelijk kader. Daarbij is het
zaak om oog te houden voor de menselijke maat. De uitdaging voor de Belastingdienst
is een digitale dienstverlening te combineren met een persoonlijke benadering: massaal
en digitaal waar het kan, maar kleinschalig en persoonlijk waar het moet.
In het jaarplan staan de belangrijkste activiteiten voor de doelgroepen particulieren,
toeslaggerechtigden, MKB-ondernemers en grote ondernemingen. Ook is er aandacht voor
een aantal specifieke en actuele onderwerpen, zoals schulden, digitale economie en
Brexit. Tenslotte bevat het jaarplan de activiteiten voor de veranderopgave «Beheerst
vernieuwen», te weten personeel, ICT, sturing en beheersing en cultuur. De pijler
cultuur is vanaf dit jaarplan nieuw toegevoegd, waarmee ik tevens invulling geef aan
de motie van het lid Lodders c.s.3
Activiteiten voor burgers en bedrijven in 2020
Ook in 2020 werkt de Belastingdienst eraan om fouten door burgers en bedrijven zo
vroeg mogelijk in het proces te voorkomen. De Belastingdienst maakt al enige jaren
een beweging van het achteraf controleren van individuele aangiften en aanvragen,
naar een aanpak waarin het maken van fouten zoveel mogelijk wordt voorkomen. Onderdeel
van deze aanpak is het leveren van maatwerk.
De Belastingdienst geeft met dit jaarplan meer inzicht in de keuzes die we maken voor
uitvoering en toezicht. Op basis daarvan bepalen we hoe we mensen en middelen zo effectief
mogelijk inzetten. Dit is nu nog op hoofdlijnen beschreven, maar wordt in de komende
jaren verder uitgebouwd. Doel is om uw Kamer via het jaarplan een steeds beter handelingsperspectief
te verschaffen, doordat keuzes en prioriteiten in het jaarplan beter zichtbaar worden
en door hierover zo goed mogelijk het gesprek te voeren.
Afhankelijkheden en onverwachte ontwikkelingen
Het jaarplan is in zekere zin een momentopname. Het is opgesteld op basis van de kennis
van nu. Onverwachte ontwikkelingen kunnen en zullen zich voordoen. De Belastingdienst
moet daarop kunnen inspelen en daarbij helpt het dat de dienst steeds beter inzicht
krijgt in resultaten en risico’s.
Ook zijn er afhankelijkheden die nog van invloed kunnen zijn op de gemaakte keuzes
voor 2020, maar die nog niet tijdig waren afgerond voor dit jaarplan. Zo doorloopt
de Belastingdienst een traject om vraag en aanbod van ICT-capaciteit beter met elkaar
in balans te brengen. De eerste uitwerkingen daarvan, voor de ketens Loonheffing,
Gegevens en Omzetbelasting, zijn tegen het einde van dit jaar binnen de Belastingdienst
gereed.4 Daarnaast zijn de recentelijk getroffen maatregelen naar aanleiding van het deeladvies
van de Adviescommissie uitvoering toeslagen niet opgenomen in dit jaarplan.
Wanneer er, door dergelijke afhankelijkheden of ontwikkelingen, noodzaak is om andere
prioriteiten te stellen die effect hebben op de keuzes in het jaarplan, zal ik hierover
rapporteren in een van de drie voortgangsrapportages gedurende het jaar. We werken
er daarnaast aan om belangrijke afhankelijkheden binnen de interne planning- en controlcyclus
tijdig in beeld te hebben, zodat de gemaakte keuzes in het jaarplan hier nog beter
op kunnen worden afgestemd.
Verdere ontwikkeling jaarplan
Zoals vorig jaar gemeld, zal de nieuwe jaarplancyclus zich nog verder ontwikkelen.
In dit tweede jaarplan «nieuwe stijl» hebben we weer een aantal stappen voorwaarts
gezet. Zo zijn ten opzichte van het vorige plan nu ook de activiteiten voor grote
ondernemingen, buitenlands belastingplichtigen en belastingplichtigen voor de erf-
en schenkbelasting opgenomen, net als een eerste deel van activiteiten van de douane
en FIOD. Verder is voor het eerst een inhoudelijke risicoparagraaf opgenomen, waarbij
de Belastingdienst aangeeft welke risico’s van invloed kunnen zijn op dit jaarplan.
Daarbij geldt dat de Belastingdienst als onderdeel van een meerjarenplan nog werkt
aan een beter risicomanagement en meer risicobewustzijn binnen de organisatie.
Tot slot
In lijn met de motie van het lid Lodders c.s. ben ik met uw Kamer in overleg geweest
over het jaarplan 2019 en de eerste voortgangsrapportages.5 Ook wat betreft het jaarplan 2020 sta ik vanzelfsprekend open voor een dialoog over
proces en inhoud. Het jaarplan wordt, conform mijn toezegging in januari, parallel
naar de Eerste Kamer gestuurd.6
De Staatssecretaris van Financiën, M. Snel
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Snel, staatssecretaris van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.