Brief regering : Handhavingsrapportage Schiphol over de eerste helft van het gebruiksjaar 2019
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 376
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 oktober 2019
Voor de luchthaven Schiphol gelden op basis van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol
(LVB) normen en regels op het gebied van milieu en de veiligheid voor de omgeving.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet erop toe dat Schiphol, Luchtverkeersleiding
Nederland (LVNL) en de luchtvaartmaatschappijen die gebruik maken van Schiphol, deze
normen en regels naleven.
De inspecteur-generaal Leefomgeving en Transport stelt 2 keer per gebruiksjaar een
handhavingsrapportage op met de resultaten van het toezicht. In bijgevoegde rapportage
vindt u deze informatie over de 1e helft van het gebruiksjaar 2019, de periode 1 november
2018 tot 1 mei 20191. De rapportage over het gehele gebruiksjaar 2019 kunt u begin februari 2020 verwachten.
Belangrijkste bevindingen en acties
• De normen voor de geluidbelasting in handhavingspunten, het totale volume geluid,
het externe veiligheidsrisico, het aantal nachtvluchten en de uitstoot van stoffen
die plaatselijk luchtverontreiniging veroorzaken zijn niet overschreden.
• Bij 4 handhavingspunten voor de geluidbelasting, die voor het etmaal gelden, is halverwege
het gebruiksjaar al meer dan 50% van de geluidsruimte verbruikt. Hierdoor is de kans
groot dat de geluidsnormen in deze handhavingspunten in de loop van het gebruiksjaar
overschreden worden. Na afloop van het gebruiksjaar wordt door de ILT vastgesteld
of sprake is van feitelijke overschrijdingen.
• Vanaf 1 november 2018 geldt er een norm van maximaal 32.000 nachtvluchten handelsverkeer
per gebruiksjaar. De verwachting is dat de luchthaven daar aan het einde van het gebruiksjaar
binnen blijft.
• De Kaagbaan en Polderbaan hebben vertrekroutes voor de nacht. 2 luchtvaartmaatschappijen
hebben van de ILT een waarschuwingsbrief ontvangen omdat zij zonder een geldige reden
van de vertrekroute voor de nacht zijn afgeweken.
• Er zijn geen overtredingen van de regels voor het baangebruik.
• In het gebruiksjaar 2018 heeft LVNL een onrechtmatige nachtlanding op de Kaagbaan
vanuit noordoostelijke richting laten plaatsvinden. In verband hiermee is de ILT een
procedure gestart om aan LVNL een bestuurlijke boete op te leggen.
• Met 5 van de 6 luchtvaartmaatschappijen die al in 2018 wegens slotmisbruik door de
ILT waren benaderd, zijn, met positief resultaat, corrigerende gesprekken gevoerd
om de naleving te verbeteren. De 6e luchtvaartmaatschappij, die van de ILT een waarschuwing
heeft gekregen, is niet meer actief op Schiphol. Daarnaast hebben nog 2 andere luchtvaartmaatschappijen
van de ILT een waarschuwing gekregen. Bij deze luchtvaartmaatschappijen lopen de verbeteracties
naar aanleiding van de waarschuwing nog.
• Op basis van een oorzaakanalyse heeft de ILT geoordeeld dat de overschrijdingen van
geluidsnormen in het gebruiksjaar 2018 het gevolg zijn van het vliegen volgens de
regels voor strikt geluidpreferentieel baangebruik van het Nieuwe Normen- en Handhavingstelsel
Schiphol (NNHS).
Toelichting
Overschrijding geluidsnormen in het gebruiksjaar 2018
In de voorgaande rapportage heeft u kunnen lezen dat in het gebruiksjaar 2018 in 4
handhavingspunten de geluidsnormen voor het gehele etmaal (de geluidsnormen Lden) zijn overschreden. De geluidsnormen voor de nacht (Lnight) zijn niet overschreden. De ILT heeft in de tussentijd een analyse uitgevoerd om
vast te stellen wat de oorzaken zijn. In deze rapportage leest u de uitkomst dat alle
overschrijdingen het gevolg zijn van het vliegen volgens de regels van het NNHS. Op
basis daarvan heeft de inspecteur-generaal geen maatregel aan de luchtvaartsector
opgelegd. Op 25 september 2015 heeft de Staatssecretaris aan de Tweede Kamer namelijk
gemeld dat er anticiperend zal worden gehandhaafd wanneer een overschrijding het gevolg
is van het vliegen volgens de regels van het NNHS (zie Kamerstuk 31 936, nr. 296).
Handhaving regels NNHS
Met de komende wijziging van het LVB zal er een einde komen aan anticiperend handhaven.
Ik hecht daarbij aan strikte handhavingsmogelijkheden bij het NNHS, waaronder de vierde
baan regel. Vooruitlopend hierop worden maatregelen van de sector gemonitord en is
de ILT op basis hiervan in combinatie met de ontvangen informatie over het vierde
baan gebruik in gesprek met LVNL en de andere sectorpartijen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat