Brief regering : Voortgang digitale inclusie
26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Nr. 644 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 oktober 2019
Iedereen in onze samenleving moet digitaal mee kunnen doen. Eenvoudige digitale processen
en begrijpelijke teksten moeten de standaard worden bij de overheid.
Het regelen van belangrijke zaken gaat steeds vaker digitaal. Via de computer, tablet
of mobiel. In december 2018 informeerde ik u dat dit voor ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders
een probleem is (Kamerstuk 26 643, nr. 583). Deze groep kan niet of nauwelijks met digitale apparatuur overweg of begrijpt de
teksten van de overheid niet. Of het nu gaat om het vinden van een baan, contact met
vrienden en familie of communicatie met de overheid: digitale vaardigheden maken het
leven makkelijker. We laten niemand achter.
Dit kunnen we als overheid niet alleen. In de Alliantie Digitaal Samenleven werken
ruim 30 bedrijven, onderzoekers en andere organisaties samen. Ze ontwikkelen creatieve
oplossingen om mensen, waaronder ouderen en gezinnen, te helpen bij digitalisering.
Graag vertel ik u wat we dit jaar met alle partners hebben gedaan aan het verbeteren
van digitale inclusie op de vier hoofddoelen:
1. Digitale diensten voor iedereen makkelijker maken
2. Mensen helpen om met digitalisering om te gaan
3. Uitleggen wat de gevolgen van digitalisering zijn
4. Samenwerken met bedrijven en andere organisaties.
We zijn er nog niet. In deze brief leest u wat we vanaf nu nog extra gaan doen. Zodat
ook u in 2020 het effect van onze acties dagelijks merkt.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.W. Knops
Doel 1 Digitale diensten voor iedereen makkelijker maken
De Direct Duidelijk Brigade gaat overheidsorganisaties extra helpen
Nog te vaak vinden veel mensen1 het moeilijk om brieven en andere teksten van de overheid goed te begrijpen. Daarom
startte ik met de Nederlandse Taalunie op 31 oktober 2018 de campagne Direct Duidelijk.
Deze campagne moet zorgen dat overheidsorganisaties duidelijk communiceren. De campagne
heeft effect: steeds meer organisaties doen mee (zie overzicht op www.directduidelijk.nl). Wel vertellen veel overheidsorganisaties dat zij meer hulp nodig hebben. Aan die
wens kom ik graag tegemoet. Ik start vandaag met de Direct Duidelijk Brigade. Deze groep van 50 ervaren deskundigen (taalcoaches en trainers) gaat in het hele
land helpen met het (blijven) communiceren in begrijpelijke (beeld)taal. Er komt een
hulppakket met vouchers voor het inkopen van ondersteuning op maat, voorbeeldbrieven,
een woordenlijst met alternatieven voor ambtelijk jargon en een checklist voor het
schrijven in heldere taal.
We verbeteren de gebruikersvriendelijkheid
De brigade gaat overheidsorganisaties ook helpen met het verbeteren van de gebruikersvriendelijkheid
van overheidswebsites, apps en digitale formulieren.
Dat doet de brigade met hulpmiddelen die Gebruiker Centraal2 en Mens Centraal3 bieden. Bij deze aanpak werken we vooral vanuit levensgebeurtenissen, zoals «Er is
iemand in mijn omgeving overleden» en «Ik ga een huis kopen». De dienstverlening van
de overheid moet beter aansluiten bij gebeurtenissen uit het dagelijks leven, waardoor
het voor de burger gemakkelijk wordt om zaken met de overheid, eenvoudig en snel te
regelen.
Websites en apps voor iedereen toegankelijk
Een op de drie overheidswebsites is al redelijk tot goed toegankelijk. Dit blijkt
uit een nulmeting4 over de toegankelijkheid van websites en apps van de overheid. Dit is goed en zeker
een verbetering ten opzichte van voorgaande jaren, maar er is nog veel werk te verrichten.
Overheden moeten informatie gaan geven over hoe toegankelijk hun websites en apps
voor iedereen zijn. Daarover zijn Europese afspraken gemaakt.
We helpen de overheidsorganisaties op twee manieren:
1. Ik heb een online invulhulp laten maken waarmee overheidsorganisaties de informatie
makkelijk kunnen opstellen.
2. We hebben in het hele land bijeenkomsten georganiseerd voor medewerkers van overheidsorganisaties
die nog geen toegankelijke website en apps hebben. Voor de dagelijkse hulp heb ik
de website www.DigiToegankelijk.nl laten maken.
Ik heb deze zomer alle besturen van overheidsorganisaties hierover geïnformeerd.5
De inrichting van het toezicht en de handhaving en monitoring van de toegankelijkheid
van websites en apps is onderdeel van het wetsvoorstel Digitale Overheid.
Fout ingevuld? We lossen het samen op!
We vragen onze inwoners om onze diensten digitaal aan te vragen. We merkten dat mensen
daarmee soms fouten maken (bijvoorbeeld een verkeerd bedrag invullen). We willen voorkomen
dat ze daardoor boetes krijgen of toeslagen, zoals de zorgtoeslag, mislopen. Daarom
heb ik een toolbox laten ontwikkelen waarmee ambtenaren de fouten samen met de inwoners
kunnen herstellen.6
Op basis van onderzoek werken aan verbeteringen
Uit onderzoek7 onder ruim 3700 burgers en ondernemers komen verschillende verbeterpunten voor de
dienstverlening van de overheid naar voren:
1. Mensen willen vooral makkelijke en persoonlijke dienstverlening.
2. Het indienen van klachten en bezwaren wordt slecht beoordeeld. Hier ligt een kans
om in het voortraject klachten en bezwaren te voorkomen. Voor een verbetering van
klacht- en bezwaarprocedures, verstuur ik dit najaar een nieuwe handleiding.
3. Ruim 80% vindt het een goed idee dat overheidsorganisaties gegevens delen. En dat
zij inzicht hebben in die gegevens. Het maakt de dienstverlening makkelijker en mensen
hoeven minder vaak hun gegevens aan te leveren. Delen van gegevens is een nieuwe ontwikkeling
die meer onderzoek en praktijkervaringen vraagt.
4. Als men alle gegevens die de overheid over hen heeft zou kunnen inzien op één plek,
vindt 86% MijnOverheid, de persoonlijke website voor overheidszaken, daarvoor de meest
logische plaats.
Met ons huidige onderzoek hebben we een nulmeting gedaan. Ik herhaal het onderzoek
volgend jaar. De uitkomsten bied ik u begin 2021 aan.
Doel 2 Mensen helpen om met digitalisering om te gaan
Extra lessen in programma Tel mee met Taal
We vullen het programma Tel mee met Taal8 aan met lessen over hoe je gebruik maakt van websites en apps van de overheid. Uit
gesprekken en onderzoeken leerden we dat deze vaardigheden vaak de eerste stap zijn
voor mensen om aan de slag te gaan met hun andere basisvaardigheden; lezen, schrijven en rekenen. Daarnaast maken mensen eerder gebruik van het aanbod
van een cursus digitale vaardigheden dan een cursus taal of rekenen. Leren omgaan
met websites en apps verlaagt zo de drempel voor mensen om te leren.9
Uitleg in de buurt over websites en apps
Ik heb ervoor gezorgd dat sinds 1 juli mensen in 15 bibliotheken in Nederland terecht
kunnen met vragen over websites en apps van uitvoerende overheden (UWV, CIZ, DUO,
Belastingdienst, CBR, SVB, CJIB en CAK). We willen dat er in 2021 in alle 800 bibliotheeklocaties
van deze informatiepunten zijn en dat andere overheden ook aansluiten.
De bibliotheken geven al cursussen aan mensen die moeite hebben om met computers te
werken. Zij vullen deze cursussen aan met informatie over de digitale dienstverlening
van deze overheden.10
Onderzoeken wat mensen nodig hebben
We blijven onderzoeken wat mensen nodig hebben:
– De Rijksuniversiteit en de gemeente Groningen experimenteren in samenwerking met partners
met een wijkgerichte aanpak.
– De Vrije Universiteit kijkt in Amsterdam met partners hoe mensen met de grootste afstand
tot de digitale wereld geholpen kunnen worden.
– Uit het onderzoek van De Raad van Kinderen bleek dat leeftijd niets zegt over hoe
digitaal je bent en dat de verschillende generaties van elkaar kunnen leren.
Doel 3 Uitleggen wat de gevolgen van digitalisering zijn
Digitalisering staat niet stil
We willen dat mensen digitaal vaardig worden. Zo kunnen ze voor hun rechten blijven
opkomen en mee blijven doen.
We hebben verschillende acties:
– Voor basisscholen: tijdschrift «Donald Duck duikt in de digitale wereld» met bijbehorende
lespakket over kunstmatige intelligentie.
– Voor middelbare scholen: een lespakket over grondrechten en kunstmatige intelligentie.
Digitalisering heeft ook gevolgen voor onze democratie. In een aparte brief informeert
de Minister van BZK u wat we gaan doen om de democratie te beschermen tegen desinformatie11.
Doel 4 Samenwerken met bedrijven en andere organisaties
De alliantie Digitaal Samenleven voert in het hele land gesprekken om de persoonlijke
verhalen van mensen te horen over problemen die ze hebben met websites en apps. In
2020 maakt de alliantie op basis hiervan een jaarprogramma met daarin onder andere
aandacht voor:
• het bereiken van mensen die nog niet online zijn
• het koppelen van jongeren aan ouderen
• het bereiken van een balans tussen on- en offline.
Mediawijzer, VodafoneZiggo, Samsung, Ouderenfonds, Seniorweb, Digisterker en de Koninklijke
Bibliotheek bieden samen vanaf oktober ouderen extra hulp met digitale vaardigheden.
Tot slot
Aandacht voor digitalisering kan altijd beter. En dat moet ook. Samen werken we aan
een Nederland waarin iedereen (digitaal) mee kan doen. In 2020 informeer ik u over
onze resultaten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties