Brief regering : Instructie 40ste ICAO Assembly
31 936 Luchtvaartbeleid
Nr. 663 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 september 2019
Van 24 september tot en met 4 oktober 2019 zal in Montreal de 40ste Algemene Vergadering plaatsvinden van de Burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde
Naties (ICAO). In bijlage 1 bij deze brief treft u de instructie aan voor de delegatie
die namens het Koninkrijk der Nederlanden zal deelnemen1.
In aanvulling op deze instructie stuur ik u gelijktijdig de antwoorden op de Kamervragen
van 16 september van de leden Kröger (GroenLinks), Van Raan (PvdD), Lacin (SP), Van
Dijk (PvdA), Paternotte (D66), Bruins (ChristenUnie), Stoffer (SGP) en Van Brenk (50plus)
over het bericht «L’UE refuse d’abandonner sa souveraineté sur les émissions de CO2 de l’aviation» (Aanhangsel Handelingen II 2019/20, nr. 50).
Voorliggende delegatie instructie is bedoeld als strategisch politieke handleiding
voor de Nederlandse inbreng in deze vergadering. Op de agenda van deze Algemene Vergadering
staat een groot aantal aan de luchtvaart gerelateerde onderwerpen. Voor het Koninkrijk
zijn drie daarvan van grote betekenis:
1. De verkiezing voor een zetel in de Raad (ICAO Council) 2020–2022. Het Koninkrijk der
Nederlanden is dit jaar aan de beurt om zich kandidaat te stellen. Nederland maakt
deel uit van de zogeheten Abis-rotatiegroep. Onze partnerlanden zijn België, Ierland,
Kroatië, Luxemburg, Oostenrijk, Portugal en Zwitserland. Nederland voert de regie
over onze gezamenlijke lobby.
2. De effectieve implementatie van het CORSIA systeem: wereldwijde maatregelen om de
CO2-emissies van de internationale burgerluchtvaart terug te dringen.
3. Luchtvaartbeveiliging: Er zal worden beoordeeld of er voldoende voortgang is geboekt
met de implementatie van het Global Aviation Security Plan (GASeP), waarmee de effectiviteit
van beveiligingsmaatregelen wereldwijd verbeterd wordt.
Ad. 1 Verkiezing Koninkrijk in de ICAO Council 2020–2022
Met de verkiezing van de Koninkrijk kandidaat in de ICAO Council zal het voor Nederland
mogelijk zijn om meer aandacht voor nationale luchtvaartbelangen te vragen in ICAO
verband. Voorop staat daarbij een verdere verduurzaming van de luchtvaart, maar ook
op het terrein van Luchtvaartbeveiliging (security) is het van belang om met verbetervoorstellen
te komen. Tevens zal worden gepleit voor het beter functioneren van de ICAO organisatie
in het algemeen. Tijdens de Assembly zullen er voorstellen worden gepresenteerd ten
behoeve van hervorming van de ICAO tot een efficiënte, transparante en productieve
organisatie, met een meer evenwichtige verdeling van verantwoordelijkheden tussen
(de voorzitter van) de Council en de Secretaris Generaal.
Ad. 2 Adoptie mondiaal systeem voor offset en reductie van CO2-emissies (CORSIA)
In 2017 heeft de wereld in Parijs een historisch klimaatakkoord bereikt. Het akkoord
bevat geen specifieke afspraken voor de internationale luchtvaart, maar onder andere
via ICAO zal deze sector een belangrijke bijdrage moeten leveren aan het bereiken
van de reductiedoelstellingen. In de afgelopen jaren is door ICAO met landen en luchtvaartsector
hard gewerkt aan het ontwerpen van het CORSIA waarmee de luchtvaart alle groei van
zijn CO2-emissies vanaf 2020 moet compenseren. Thans ligt in de komende Algemene Vergadering
een voorstel voor dat ziet op de implementatie van het wereldwijde systeem.
Naast CORSIA en de technische reductiemaatregelen zal een verdere verduurzaming van
luchthavens moeten plaatsvinden en zal ingezet worden op een verdere optimalisering
van het gebruik van het luchtruim, waardoor gevlogen kan worden met een lager energiegebruik
en daarmee lagere CO2-emissies. De ICAO Assembly zal gevraagd worden kennis te nemen van de op dit vlak
behaalde resultaten en mandaat te verlenen om op deze voet verder te gaan.
In de instructie is aangeven dat Nederland het internaliseren van externe kosten van
de luchtvaart en het belasten van brandstof niet ter sprake zal brengen tijdens de
ICAO Assembly. Europees is afgesproken welke doelstellingen we tijdens de Assembly
willen bereiken en daar maakt het internaliseren van de externe kosten van de luchtvaart
op dit moment (nog) geen onderdeel van uit. Eerst moet daar op Europees niveau draagvlak
voor zijn voordat we mondiaal deze discussie kunnen aangaan. Nederland kan dit niet
alleen. Europa wil nu de basis leggen voor een besluit over een ambitieuzer lange
termijn doelstelling binnen CORSIA.
Nederland zal dit onderwerp uiteraard wel in ICAO verband adresseren in de daartoe
geëigende gremia te weten het Comité voor Milieu en Klimaat en ten behoeve van een
eventuele wijziging van het Chicago Verdrag in het Juridische Comité.
Ad. 3 Luchtvaartbeveiliging
De aanhoudende dreiging van terroristische aanslagen op de burgerluchtvaart maakt
dat het thema beveiliging voor ICAO een prioritair onderwerp blijft. Tijdens de Assembly
zal worden beoordeeld of er voldoende voortgang is geboekt met de implementatie van
het Global Aviation Security Plan (GASeP) waarmee de effectiviteit van beveiligingsmaatregelen
wereldwijd verbeterd moet worden. Een ander belangrijk punt is de implementatie van
de maatregelen uit Annex 17 van de ICAO tegen «insider threat». Europa staat een 100%
staff screening voor in combinatie met background checks voor al het personeel op
de luchthavens. Dit belangrijke punt zal tijdens de Assembly benadrukt worden.
Cyber security is een luchtvaart onderwerp dat op dit moment volop in ontwikkeling
is. Een actieve rol van ICAO op dit terrein is belangrijk om de digitale weerbaarheid
van de luchtvaartsector op mondiaal niveau te versterken.
Cyber security heeft betrekking op verschillende safety en security domeinen. Gelet
hierop is het essentieel dat ICAO de governance van cyber security snel en efficiënt
organiseert.
Resultaten ICAO Assembly
De ICAO Assembly is van groot belang om op alle genoemde voorgaande terreinen resultaten
te kunnen boeken. In deze lijn zal ik de Algemene Vergadering toespreken. Daarnaast
heb ik tijdens mijn verblijf ook bilaterale gesprekken met collega’s van grote luchtvaart
landen om onze ambities toe te lichten en nogmaals steun te vragen voor de ICAO Council
kandidaat van het Koninkrijk.
Uiteraard zal ik uw Kamer na afloop van de bijeenkomst over de resultaten berichten.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.