Brief regering : Uitvoering van de motie van het lid Van den Bosch c.s. over verkenning van een grenscorrectie voor Spaarndam
34 827 Samenvoeging van de gemeenten Haarlemmerliede en Spaarnwoude en Haarlemmermeer
Nr. 8 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 augustus 2019
Op 18 april 2018 verzocht uw Kamer mij bij motie van het lid Van den Bosch c.s.1 om – na de herindeling van Haarlemmermeer en Haarlemmerliede en Spaarnwoude – de
provincie Noord-Holland te verzoeken om met de nieuwe gemeente Haarlemmermeer, de
gemeente Haarlem en met de inwoners van Spaarndam te verkennen of voor het dorp Spaarndam
een grenscorrectie een duurzame oplossing is en of dit kan rekenen op draagvlak van
de inwoners van Spaarndam.
Ter uitvoering van uw motie heb ik bij brief van 5 maart jl. Gedeputeerde staten van
Noord-Holland verzocht een dergelijke verkenning te faciliteren. Op 26 juni jl. hebben
gedeputeerde staten van Noord-Holland mij per brief geïnformeerd over de uitkomsten
van de door uw Kamer gevraagde verkenning. Deze brief heb ik toegevoegd als bijlage2.
Ik wil mijn dank uitspreken voor de wijze waarop gedeputeerde staten van Noord-Holland
de verkenning hebben uitgevoerd. Op een degelijke wijze is aanvullende informatie
vergaard en is vervolgens beargumenteerd waarom er voor de provincie onvoldoende grond
is om het initiatief te nemen een grenscorrectie in gang te zetten. Gedeputeerde staten
concluderen dat er onvoldoende draagvlak is voor een grenscorrectie en dat er geen
urgent maatschappelijk probleem is waarvoor een oplossing noodzakelijk is.
Uitkomsten verkenning gedeputeerde staten
Op grond van de Wet Algemene regels herindeling (Wet arhi) vindt een grenscorrectie
plaats als de betrokken gemeenteraden een gelijkluidend besluit daartoe nemen. Overeenstemming
tussen de gemeenten is dus vereist.
Gedeputeerde staten stellen vast dat er in dit geval onvoldoende draagvlak bestaat
bij de gemeente Haarlemmermeer om zo’n besluitvormingsproces te starten. Het college
van de gemeente Haarlemmermeer geeft aan dat het herindelingsproces net is afgerond,
waarin de belangen van het dubbeldorp Spaarndam expliciet zijn gewogen. Het in stand
houden van een groene buffer was een belangrijke reden voor de voormalige gemeente
Haarlemmerliede en Spaarnwoude om voor een ongedeelde samenvoeging met de gemeente
Haarlemmermeer te kiezen. Nu een grenscorrectie toepassen zou afbreuk doen aan het
(nog relatief recent doorlopen) zorgvuldige en democratische herindelingsproces. Daar
komt bij dat niet bij alle inwoners van Spaarndam draagvlak is voor het plan van een
mogelijke grenscorrectie. Zowel voor- als tegenstanders hebben zich in deze verkenning
gemeld.
Ook is er geen urgent maatschappelijk probleem dat met een grenscorrectie wordt verholpen.
De gemeente Haarlemmermeer kent meerdere dubbeldorpen die goed functioneren.
Gemeentelijke betrokkenheid cruciaal bij inwonersconsultatie
Bij de verkenning zijn gesprekken gevoerd met de in de motie genoemde partijen: de
colleges van burgemeester en wethouders van Haarlem en Haarlemmermeer en met de Dorpsraad
van Spaarndam als vertegenwoordiging van de inwoners van het dorp Spaarndam. Ook andere
belanghebbenden hebben de gelegenheid gekregen hun reactie te geven. Hiermee is ruimte
geboden aan een ieder om haar of zijn standpunt kenbaar te maken.
De Dorpsraad Spaarndam heeft verzocht een draagvlakonderzoek uit te voeren onder de
inwoners van Spaarndam. De organisatie van een inwonersconsultatie in de vorm van
een peiling, referendum of enquête, acht ik aan de gemeenten. Het past niet bij de
rol van de provincie dit voor of namens de gemeenten te doen. De gemeente Haarlemmermeer
ziet echter geen maatschappelijk probleem dat moet worden opgelost en derhalve ook
geen reden een dergelijke peiling uit te voeren. Haarlemmermeer kent meerdere dubbeldorpen,
waarmee geen problemen bestaan. Er zijn geen aanwijzingen dat die er in het geval
van Spaarndam wel zijn. Ik wil daarbij ook opmerken dat Spaarndam al een dubbeldorp
was ver voor de samenvoeging van Haarlemmerliede en Spaarnwoude met Haarlemmermeer,
en dat de herindeling daarin geen verandering heeft gebracht.
Zoals gezegd hebben de voormalige gemeenteraden van Haarlemmerliede en Spaarnwoude
en van Haarlemmermeer de situatie rondom Spaarndam steeds meegewogen en hebben inwoners,
ondernemers en maatschappelijke instellingen actief betrokken in het traject. Bij
de behandeling van de herindelingswet voor Haarlemmerliede en Spaarnwoude en Haarlemmermeer
hebben uw Kamer en ik geconcludeerd dat dit proces zorgvuldig is doorlopen. In dat
proces is door betrokken gemeenten gekozen voor een ongedeelde overgang, omdat zo
het waardenprofiel van Haarlemmerliede en Spaarnwoude het beste tot zijn recht zou
komen. Belangrijk onderdeel van dat profiel is de wens om de groene buffer tussen
Haarlem en Amsterdam te behouden.
Weging op basis van het Beleidskader gemeentelijke herindeling
De provincie heeft in de uitgevoerde verkenning een eventuele grenscorrectie getoetst
aan de beoordelingscriteria in het Beleidskader gemeentelijke herindeling 2018 (verder:
Beleidskader). Draagvlak is daarin een zwaarwegend criterium, wat door uw Kamer op
27 juni jl. breed is onderschreven in het Algemeen Overleg over het Beleidskader(Kamerstuk
35 000 VII, nr. 107). De provincie heeft geconstateerd dat dit bij een van de gemeenten niet aanwezig
is.
Ook is de eventuele rol van de provincie door gedeputeerde staten afgewogen. Gedeputeerde
staten zijn op grond van de Wet arhi bevoegd een grenscorrectieprocedure te starten.
Onder verwijzing naar het Beleidskader hebben zij evenwel besloten dit niet te doen.
Een herindeling kan conform het Beleidskader alleen door de provincie worden geïnitieerd
bij evidente bestuurskrachtproblematiek waarvoor gemeenten zelf geen oplossing kunnen
vinden. De provincie trekt dat principe door naar grenscorrecties (formeel ook een
vorm van gemeentelijke herindeling) en stelt dat er van evidente bestuurskrachtproblematiek
geen sprake is.
Concluderend
Zonder steun van de gemeente Haarlemmermeer is het niet mogelijk een vrijwillig traject
voor een grenscorrectie te starten. Het draagvlak ontbreekt en onduidelijk blijft
welk maatschappelijk probleem moet worden opgelost. Indachtig het beleidskader gemeentelijke
herindeling en de brief van gedeputeerde staten van Noord-Holland, is een provinciaal
initiatief niet opportuun. Omdat ik de argumentatie van de provincie deel, is wat
mij betreft een grenscorrectie niet aan de orde.
Blik vooruit
Tenslotte heb ik gemerkt dat de gemoederen in het dorp hoog oplopen, omdat de voortdurende
onduidelijkheid over een eventuele grenscorrectie zowel voor- als tegenstanders stimuleert
om actief hun visie uit te dragen. Ik hoop dat wij gezamenlijk een streep onder de
discussie kunnen zetten en daarmee duidelijkheid kunnen geven aan de inwoners van
Spaarndam. Daarmee kunnen zij, samen met de beide gemeenten, hun blik gaan richten
op hun gezamenlijke toekomst en wat hen daarin bindt in plaats van scheidt.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Ik zie uit naar uw inbreng
voor een schriftelijk overleg halverwege september en stel u voor met deze brief de
motie van lid Van den Bosch c.s. (Kamerstuk 34 827, nr. 6) als afgedaan te beschouwen.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren
Indieners
-
Indiener
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.