Brief regering : Verwervingsvoorbereiding (D-fase) van het project ‘Voertuig 12kN overig en Remote Controlled Weapon Station (RCWS)’
26 396 Vervanging pantservoertuigen M577 en YPR
Nr. 115
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 augustus 2019
Met deze brief informeer ik u over de resultaten van de verwervingsvoorbereiding (D-fase)
van het project «Voertuig 12kN overig en Remote Controlled Weapon Station (RCWS)»
dat onderdeel is van het programma Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen
(DVOW). Dit programma betreft de vervanging van de operationele wielvoertuigen van
Defensie die de basismobiliteit vormen van alle krijgsmachtdelen en nagenoeg alle
eenheden.
Het toekomstige wielvoertuigenbestand zal onder meer gaan bestaan uit een licht, een
middelzwaar en een zwaar type voertuig. De middelzware en zware typen vrachtauto’s
worden ladingdragers. Ze worden naar behoefte voorzien van een laadbak met huif of
containers met de benodigde functionaliteit (bijvoorbeeld commandovoering, verbindingen,
werkplaats, brandstof-transport). Het programma bestaat uit acht projecten.
Overeenkomstig het Defensie Materieel Proces (DMP) is in het programma DVOW, op grond
van de financiële omvang, onderscheid gemaakt tussen gemandateerde en niet-gemandateerde
projecten. De projecten »Voertuig 7,5kN», «Brandstofcontainers», «Containerhefmiddel»
en «Voertuig Quad» zijn gemandateerd.
De overige vier projecten zijn niet gemandateerd:
(1) Voertuigen 50kN, 100kN, 150kN;
(2) Containersystemen en subsystemen;
(3) Voertuig 12kN Air Assault;
(4) Voertuig 12kN Overig en RCWS.
In 2017 bent u met een D-brief geïnformeerd over de verwerving van de voertuigen 50kN,
100kN, 150kN (Kamerstuk 27 830, nr. 201 van 9 juni 2017).
In 2018 bent u geïnformeerd over de projecten Containersystemen en subsystemen (Kamerstuk
26 396, nr. 112 van 12 oktober 2018) en Voertuig 12kN Air Assault (Kamerstuk 26 396, nr. 114 van 23 oktober 2018).
Aanbesteding en realisatie
Het project «Voertuig 12kN overig en RCWS» behelst de levering van en het onderhoud
aan 918 voertuigen. Alle voertuigen zijn als tactisch transportmiddel benodigd voor
het operationeel optreden. De voertuigen worden in vijf hoofdvarianten aangeschaft,
te weten twee gevechtsvarianten (hardtop en softtop), een logistieke variant (pick-up),
een gewondentransportvariant en een militaire politie variant. Naast voertuigen behelst
dit project de levering van 120 RCWS-en die op de 12 kN hardtop voertuigen geplaatst
kunnen worden en op de vrachtauto’s uit het project voertuigen 50kN, 100kN en 150kN.
Tevens bevat het contract van de voertuigen opties voor additionele voertuigen en
RCWS-en. Een deel van deze opties, namelijk 357 voertuigen en 10 RCWS-en, wordt al
direct met de ondertekening van het contract besteld. Het voornemen om extra voertuigen
af te roepen op basis van dit contract is reeds gemeld in de brief «Herijking Programma
DVOW» (Kamerstuk 26 396, nr. 113 van 12 oktober 2018). Het totaal aantal direct bestelde voertuigen komt daarmee op
1275 en het aantal RCWS-en op 130. Bestelling van het resterend deel en de overige
opties kan tot 5 jaar na acceptatie van het laatste voertuig uit de initiële levering.
De levering en het onderhoud van de voertuigen zijn als één geheel aanbesteed voor
minimaal tien jaar overeenkomstig de Aanbestedingswet op Defensie & Veiligheidsgebied
(ADV). Over de verwervingsstrategie van dit deelproject is de Kamer geïnformeerd met
de C-brief van 3 juli 2015 (Kamerstuk 26 396, nr. 105). In de selectiefase hebben tien partijen zich aangemeld. Tijdens het vervolg van
de aanbesteding zijn meerdere partijen om verschillende redenen afgevallen. Uiteindelijk
hebben twee partijen een offerte ingediend.
Op grond van vooraf bekend gestelde gunningscriteria is de leverancier bepaald. De
gunningscriteria hebben betrekking op de kwaliteit en op prijzen (levensduurkosten).
De levensduurkosten bestaan uit investeringskosten en onderhoudskosten. De kwalitatieve
criteria zijn laadvermogen, aanwezigheid van een CBRN-overdruk installatie en netwerkdekking
van de onderhoudsvestigingen. Dit betekent dat zowel de kwaliteit als de prijs van
belang is geweest bij de keuze van de leverancier.
Onderhoud
De leverancier draagt, behalve tijdens missies, het financiële risico voor de beschikbaarheid
van de voertuigen in Nederland als in oefengebieden en geselecteerde landen (meeste
Europese landen). In missiegebieden waar de krijgsmacht operationeel moet optreden
en de leverancier om veiligheidsredenen niet aanwezig kan zijn, zorgt Defensie met
ondersteuning door de leverancier zelf voor het onderhoud.
Het onderhoud aan de voertuigen wordt in Nederland uitgevoerd onder verantwoordelijkheid
van de leverancier, door civiele monteurs dan wel door militaire monteurs onder toezicht
van de leverancier. Het onderhoud aan de RCWS wordt in Nederland in beginsel door
militaire monteurs op Defensielocaties uitgevoerd. Er is wel een mogelijkheid dit
onderhoud uit te besteden aan de leverancier indien Defensie dat alsnog wenst. De
contracten bevatten een optie om het onderhoud twee maal met vijf jaar te verlengen.
Overige aspecten
Industriële participatie
Het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat (EZK) bepaalt bij de start van een
aanbesteding door Defensie voor een militair systeem in hoeverre industriële participatie
(IP) wordt gevraagd. Voor het voertuig 12kN heeft daarover consultatie plaatsgevonden
tussen het Ministerie van Defensie, de Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie
en Veiligheid (NIDV) en het Ministerie van EZK. Op basis daarvan is vervolgens bepaald
dat voor het project «Voertuig 12kN overig en RCWS» IP zal worden gevraagd.
De verwachting is dat een substantieel deel van de productie- en onderhoudswerkzaamheden
van de 12kN voertuigen voor de Nederlandse krijgsmacht in samenwerking met Nederlandse
bedrijven zal worden uitgevoerd. De verdere ontwikkeling en uitvoering van de IP-plannen
gebeurt in overleg tussen EZK en de door Defensie gekozen leverancier. De resultaten
van het IP-beleid van EZK worden tweejaarlijks aan de Tweede Kamer gerapporteerd.
Internationale samenwerking
Zoals in de C-brief van 3 juli 2015 (Kamerstuk 26 396, nr. 105) reeds is gemeld, hebben pogingen om tot internationale samenwerking te komen niet
tot een positief resultaat geleid.
Risico’s
Met de C-brief bent u geïnformeerd over de risico’s binnen het project «Voertuig 12kN
Overig en RCWS» die toentertijd waren geïdentificeerd. Het betrof de risico’s haalbaarheid
van eisen, kennisverlies binnen de projectorganisatie en prijsverhogingen door industriële
participatie. Deze risico’s hebben zich niet voorgedaan. Voor de komende fase zijn
risico’s geïdentificeerd en afgedekt op het gebied van mogelijke noodzakelijke aanpassingen
van de voertuigen.
Financiële aspecten
Investering
Met het deelproject «Voertuig 12kN overig & RCWS» is een investering gemoeid tussen
de € 250 miljoen en € 1.000 miljoen. Hierbij heeft zich een financiële meevaller voorgedaan
als gevolg van een positief aanbestedingsresultaat. De investering komt in de jaren
2020 tot en met 2027 ten laste van het investeringsbudget van Defensie. Het bedrag
wordt gefinancierd uit het programmabudget DVOW. In de commercieel vertrouwelijke
bijlage bij deze brief is een overzicht opgenomen van de investeringsuitgaven.
Exploitatie
De exploitatiekosten zijn aan de hand van een analyse van de levensduurkosten vastgesteld.
Alle onderhouds- en herstelwerkzaamheden, inclusief de reservedelen, vallen onder
de geraamde exploitatiekosten. In de commercieel vertrouwelijke bijlage bij deze brief
is het geraamde bedrag opgenomen1.
Vooruitblik
Ik wil het contract met de leverancier die als beste scoorde op de eerder genoemde
aspecten, Iveco Defence Vehicles SpA, voor het einde van 2019 ondertekenen. Daarmee
komt ook het laatste van de vier niet-gemandateerde deelprojecten van DVOW in uitvoering,
na vertraging door juridische procedures en een aanbesteding die langer duurde dan
gedacht. Vervolgens kunnen de eerste voertuigen in 2022 worden geleverd. Defensie
ontvangt de laatste voertuigen in 2027. De levering van de RCWS-en is afgestemd op
de instroom van de eerste hardtop varianten. Voor de voortgang van het project verzoek
ik de Kamer deze brief spoedig te behandelen.
Met de invoer van deze 12kN voertuigen en RCWS-en zet Defensie een flinke stap naar
een verbeterde operationele basismobiliteit voor de toekomst.
De Staatssecretaris van Defensie,
B. Visser
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Visser, staatssecretaris van Defensie