Brief regering : Tweejaarlijkse evaluatie Europese Commissie (EC) tenuitvoerlegging van milieubeleid (EIR)
33 576 Natuurbeleid
Nr. 164 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 juli 2019
Met deze brief geef ik, mede namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en
                  de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, een reactie op de belangrijkste
                  bevindingen zoals gepubliceerd in het landenrapport dat de Europese Commissie (EC)
                  op 5 april 2019 heeft gepubliceerd in het kader van de Environmental Implementation Review (EIR).
               
De EIR is een tweejarige cyclus van analyse, dialoog en samenwerking om de uitvoering
                  van EU-beleid en regelgeving op het terrein van milieu te verbeteren. Het voorliggende
                  rapport volgt op het eerste EIR-rapport van 2017. Het kabinet steunt de doelstelling
                  van de EIR. Betere implementatie van milieuregels binnen de EU is niet alleen cruciaal
                  voor een gezonder milieu, maar ook voor het creëren van een eerlijk speelveld. Dit
                  biedt economische kansen, stimuleert innovatie en draagt zo bij aan duurzame economische
                  groei.
               
Algemene bevindingen
De EC is positief over de implementatie van milieuwetgeving in Nederland. Nederland
                  heeft volgens de EC een gedegen langetermijnplanning, de wil om nieuwe benaderingen
                  te onderzoeken en over het algemeen een goede reputatie wat betreft het implementeren
                  van EU-milieuwetgeving, ondersteund door een innovatief beleid op meerdere niveaus.
                  Met name de koppositie op het gebied van circulaire economie en duurzaam inkopen door
                  de overheid, springen in het oog. De EC is voorts positief over het Nederlands gebruik
                  van EU-financierings- en kredietmogelijkheden en de inzet van «Green Deals» door de
                  Nederlandse overheid, waarmee de Commissie Nederland ziet als voorbeeld op het gebied
                  van nationale groene financiering. Ook maakt Nederland volgens de Commissie goed gebruik
                  van groene belastingen om klimaat- en milieuproblemen aan te pakken.
               
Speciale vermelding als goede praktijk krijgt het Make it Work-project, een door Nederland
                  geïnitieerde samenwerking met andere lidstaten, gericht op het verbeteren van Europese
                  milieuregels en de uitvoering daarvan. Recent is in het kader van dit project een
                  handreiking opgesteld, die overheden in de lidstaten handvaten geeft om bij vergunningverlening
                  en handhaving beter in te spelen op circulaire innovaties bij bedrijven. Volgens de
                  EC blinkt Nederland uit in watergerelateerde projecten (genoemd worden o.a. de Zandmotor
                  en de Marker Wadden) en natuurherstelprogramma’s op voormalige landbouwgrond.
               
De grootste uitdagingen voor Nederland liggen volgens de EC op het gebied van lucht-
                  en waterkwaliteit en biodiversiteit. Hoewel op de grootste aandachtsgebieden (lucht-
                  en waterkwaliteit en biodiversiteit) vooruitgang is geboekt in vergelijking met de
                  EIR 2017, constateert de EC dat er ruimte blijft voor verbetering. Hieronder ga ik
                  in op een aantal prioritaire acties die de Commissie benoemt voor Nederland.
               
Circulaire Economie/Afval
De EC ziet Nederland als goed voorbeeld in Europa voor het behalen van een meer circulaire
                  economie. De EC roemt o.a. het circulaire economieprogramma van Nederland en de follow-up
                  daarvan, de link die wordt gemaakt met de actieplannen voor klimaat, de inspanningen
                  op het terrein van monitoring, de green deals voor circulair inkopen en de prestaties op het gebied van hulpbronnenproductiviteit,
                  waar Nederland in de EU als hoogste scoort. De EC benoemt ook een aantal prioritaire
                  acties voor Nederland op het gebied van circulaire economie. Zo wordt aanbevolen af
                  te stappen van de verbranding van herbruikbaar en recyclebaar afval. Zoals aangekondigd
                  in het Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie 2019–20231 wordt er gewerkt aan een verkenning van een verbrandingsverbod voor recyclebaar afval.
                  Deze verkenning zal in 2020 gereed zijn. Daarnaast wordt aanbevolen nieuw beleid in
                  te voeren om afvalpreventie te bevorderen en zowel hergebruik als recycling economisch
                  aantrekkelijker te maken. In het kader van afvalpreventie wordt er o.a. gewerkt aan
                  het uitbreiden van producentenverantwoordelijkheid naar meerdere relevante productgroepen;
                  ook is de afvalstoffenbelasting verhoogd per 1 januari 2019. Voor verdere maatregelen
                  in het kader van afvalpreventie verwijs ik naar het Uitvoeringsprogramma Circulaire
                  Economie 2019–2023.
               
Luchtkwaliteit
De EC stelt vast dat er op het gebied van luchtkwaliteit een positieve trend is voortgezet.
                  De in de vorige EIR genoemde emissiereducties tussen 1990 en 2014 zijn tussen 2014
                  en de laatste in de voorliggende EIR opgenomen meting in 2016 voortgezet. Ondanks
                  dit resultaat concludeert de EC dat er meer moet worden gedaan om te voldoen aan de
                  nieuwe richtlijn «Nationale Emissieplafonds» (2016/2284/EU) voor 2020–2029 en voor
                  elk jaar vanaf 2030. De relatief hoge dichtheid van industrie en verkeer in Nederland
                  heeft ertoe geleid dat de EU-luchtkwaliteitsnormen voor stikstofdioxide werd overschreden
                  in Amsterdam en Rotterdam in 2017. Om deze zaken aan te pakken is het aangepaste Nationaal
                  Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL)2 op 28 september 2018 naar uw Kamer gestuurd. Mijn ministerie houdt de concentraties
                  van deze schadelijke stoffen nauw in de gaten. Ook wanneer de EU-grenswaarden overal
                  gehaald zijn, is verdere verbetering van de luchtkwaliteit van belang om risico’s
                  voor de volksgezondheid verder te verlagen. Met het Schone Lucht Akkoord zet ik mij
                  in voor een permanente verbetering van de luchtkwaliteit om zo te komen tot een vermindering
                  van gezondheidsrisico’s door luchtverontreiniging, waarbij het kabinet – conform het
                  advies van de Gezondheidsraad3 – toewerkt naar de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie.
               
Waterkwaliteit
Het beleid van de EU omtrent waterkwaliteit en -beheer ziet erop toe dat waterlichamen
                  in goede toestand gebracht worden, zoals omschreven in de kaderrichtlijn water (KRW).
                  De EC merkt op dat de tweede generatie stroomgebiedsbeheersplannen (2016–2021) tijdig
                  zijn gerapporteerd. De EC benoemt het verbeteren van de waterkwaliteit, in het bijzonder
                  met betrekking tot nutriënten, als één van de belangrijkste uitdagingen. In het kader
                  van de Delta-aanpak waterkwaliteit wordt een nationale analyse uitgevoerd door het
                  Planbureau voor de Leefomgeving waarin de invloed van verschillende bronnen van nutriënten,
                  waaronder de land- en tuinbouw en rioolwaterzuiveringsinstallaties, voor waterkwaliteit
                  in beeld worden gebracht. De resultaten komen eind 2019 beschikbaar4.
               
Het huidige Nederlandse mestbeleid is vastgelegd in het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn
                  (2018–2021). Daarnaast loopt een interactieve herbezinning van het mestbeleid5 waarin o.a. de ambitie van de LNV-visie «Waardevol en Verbonden»6 wordt meegenomen. De uitkomst van dit traject is de basis voor het zevende actieprogramma
                  Nitraatrichtlijn (2022–2025). Dit zevende actieprogramma wordt in samenhang met de
                  derde stroomgebiedbeheerplannen (2022–2027) eind 2021 vastgesteld. Daarnaast is het
                  Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) in uitvoering. Hierin richten agrarische ondernemers
                  en waterbeheerders zich met vrijwillig overeen te komen maatwerk op het verbeteren
                  van waterkwaliteit en het voorkomen van schade door droogte en wateroverlast.
               
Mariene bescherming
Nederland is blij met de algemene conclusie van de EC in haar specifiekere beoordeling7 dat de lidstaten aanzienlijke inspanningen hebben verricht om hun programma’s van
                  maatregelen te ontwikkelen. Voorts is Nederland blij met de constatering van de EC
                  dat de door Nederland voorgenomen maatregelen voor het overgrote deel geschikt zijn
                  om de druk op het mariene ecosysteem te verlichten. Zo stelt de EC dat in het Nederlandse
                  programma van maatregelen8 de relevantste belastende factoren en doelen voor de meeste aspecten van het mariene
                  milieu aan de orde komen. Ook merkt zij op dat Nederland als een van de weinige lidstaten
                  tijdig de geactualiseerde beoordelingen, de vaststelling van een goede milieutoestand
                  en doelen heeft gerapporteerd.9
Een van de prioritaire acties die door de EC wordt genoemd voor 2019 is «meer informatie
                  verstrekken over de maatregelen voor de bescherming van het mariene milieu, meer maatregelen
                  treffen die de relevante belastende factoren direct beïnvloeden en aangeven hoeveel
                  de belasting naar verwachting wordt verlaagd als gevolg van deze maatregelen.» Om
                  het mariene milieu te beschermen zal Nederland gebiedsbeschermende maatregelen op
                  de Noordzee nemen. Nederland is het eens geworden met de andere lidstaten met een
                  visserijbelang op de Noordzee om een gezamenlijke aanbeveling aan de EC in te dienen
                  om concrete maatregelen te treffen ter beperking van de bodemberoerende visserij in
                  een aantal gebieden op de Noordzee waaronder het deel van Nederland. In 2019 is begonnen
                  met de formele procedure voor het vastleggen van de gebiedsbeschermende visserijmaatregelen
                  door de lidstaten, zoals medegedeeld door de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
                  mede namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.10 Nederland heeft op 19 juni jl. de gezamenlijke aanbeveling namens de andere landen
                  ingediend bij de EC.
               
Biodiversiteit
Ten aanzien van natuurbehoud constateert de EC dat er sprake is van «enige vooruitgang»
                  maar dat er tegelijkertijd «veel ruimte voor verbetering» is. De meest recente evaluatie
                  van het Natura 2000-netwerk toont dat Nederland dit netwerk op land en op zee grotendeels
                  heeft voltooid. De EC merkt echter ook op dat vogelpopulaties in landbouwgebieden
                  ondanks beschermingsmaatregelen aanzienlijk slinken. Voorts wordt in de EIR aangekaart
                  dat het Natura 2000-netwerk in % landoppervlak nog steeds kleiner is dan het EU-gemiddelde.
                  Dat is inderdaad juist en de ECis daarmee akkoord gegaan gezien de Nederlandse situatie.
                  De EC heeft niet aangedrongen om de oppervlakte van Natura 2000-gebieden te vergroten.
                  Dat Nederland onder het gemiddelde zit, heeft vooral te maken met het feit dat Nederland
                  dichtbevolkt is (498 personen per vierkante km in 2016) en een grote agrarische sector
                  kent. Wel bevat ons land relatief veel grote wateren (meren, getijdenwateren en zee),
                  waarvan een substantieel deel onderdeel uitmaakt van Natura 2000. De ambities van
                  Nederland voor het herstel van ecosystemen zijn of worden vastgelegd in het Natuurpact
                  (realisatie Natuurnetwerk Nederland), de Programmatische aanpak ecologie grote wateren
                  (PAEGW) en het Europese prioritaire actiekader (PAF) voor Natura 2000.
               
Het kabinet onderneemt diverse acties om de biodiversiteit in Nederland te versterken
                  in samenspraak met provincies en maatschappelijke organisaties. Daarbij wordt onder
                  andere gebruik gemaakt van de voorstellen van een brede maatschappelijke coalitie,
                  vertaald in het Deltaplan Biodiversiteitsherstel11. Ook de Nederlandse inzet bij de totstandkoming van een nieuw Gemeenschappelijk Landbouwbeleid
                  (GLB) en de uitvoering van de visie «Landbouw, Natuur en Voedsel: waardevol en verbonden»
                  van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), gericht op de omslag
                  naar een kringlooplandbouw, dragen hieraan bij. Van de beoogde omvorming van de landbouw
                  zal de natuur aanzienlijk profiteren. Het zal onder andere een positief effect hebben
                  op de vogelpopulaties in landbouwgebieden.
               
Ook in internationaal verband streeft het kabinet naar verbetering van de biodiversiteit.
                  In dat kader werken we aan ambitieuze nieuwe afspraken in VN-verband op de conferentie
                  van het Biodiversiteitsverdrag, eind volgend jaar in China. De recente studie van
                  het Intergouvernementele Platform voor Biodiversiteit en Ecosysteemdiensten (IPBES)
                  levert hiervoor mede de wetenschappelijke onderbouwing en de maatschappelijke urgentie.
                  Na de zomer wordt de Kamer geïnformeerd over vervolgacties naar aanleiding van het
                  IPBES-rapport.
               
Milieugovernance
In de EIR benoemt de EC een aantal prioritaire acties omtrent toegang tot milieu-informatie.
                  Voor de toegang tot informatie is het «Compendium voor de Leefomgeving» (CLO) het
                  belangrijkste portal. De EC merkt op dat EU-milieuvoorschriften moeilijk te vinden
                  zijn. Nederland presteert volgens de EC wel goed wat betreft de uitvoering van de
                  Inspire-richtlijn, op basis van monitoringsgegevens uit 2017. Het is volgens de EC
                  belangrijk om milieudatasets te prioriteren om tot effectieve uitvoering van milieuwetgeving
                  te komen. De EC is positief over de mogelijkheden in Nederland voor inspraak. Zo concludeert
                  de EC dat er door het bevoegd gezag veel wordt geïnvesteerd in interactieve processen
                  voor beleidsontwikkeling en het meenemen van belanghebbenden in het proces. Inspraak
                  in milieuwetgeving is belangrijk, en uit onderzoek door Eurobarometer blijkt dat 97%
                  van de Nederlanders denken dat individuen een rol kunnen spelen bij de bescherming
                  van het milieu. Voorts vindt de EC dat de informatievoorziening aan burgers over beroepsmogelijkheden
                  verbeterd kan worden, zeker waar het gaat over luchtvervuiling en natuur. Nederland
                  doet al veel om burgers te informeren over rechtsbescherming, o.a. via de websites
                  van rechtspraak.nl, rechtsbijstand.nl en juridischloket.nl. Deze informatie betreft rechtsbescherming in het algemeen en is
                  ook van toepassing in geval van zaken die luchtvervuiling of natuurbescherming betreffen.
               
Daarnaast presenteert de EC bevindingen op het terrein van naleving, toezicht en handhaving.
                  De EC is positief over de specifieke benaderingen en instrumenten die worden ontwikkeld
                  om marktdeelnemers te helpen begrijpen hoe ze moeten omgaan met milieuwetgeving. Tegelijkertijd
                  is de EC van mening dat inspectieplannen- en verslagen online beschikbaar moeten zijn.
                  De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) brengt ieder jaar een update van haar
                  inspectieprogramma’s uit in meerjarenplannen (MJP). De verantwoording daarover vindt
                  plaats in de jaarverslagen. MJP en jaarverslag zijn te vinden op de website en worden
                  actief naar het publiek verspreid via (social) media. Publicatie van tussentijdse
                  onderzoeken, inspecties en thema-acties vindt plaats via toezichtproducten, zoals
                  onderzoeks- en inspectierapporten, signaalrapportages aan de Minister, factsheets
                  en infographics. Deze zijn online te vinden op de website van de ILT. Deze toezichtproducten
                  gaan doorgaans vergezeld van pers- en nieuwsberichten en of twitterberichten. De Tweede
                  Kamer krijgt iedere maand een overzicht van de online publicaties van rapporten en
                  signaalrapportages. Er vindt regelmatig onderzoek plaats naar de informatiebehoefte
                  en het zoekgedrag op de website van de ILT. Daarop wordt de website aangepast. Voor
                  SEVESO-inrichtingen12 worden samenvattingen van Brzo-inspecties online gepubliceerd. Over naleving bij
                  Brzo-bedrijven en follow-up handhaving wordt jaarlijks gerapporteerd in de Staat van
                  de Veiligheid Brzo-bedrijven. Er is een risicokaart (beheerd vanuit de provincie)
                  die de burger inzicht geeft in bredere risico’s van gevaarlijke stoffen in de omgeving
                  (https://www.infomil.nl/onderwerpen/veiligheid/register-en/).
               
Tot slot is de EC van mening dat Nederland meer financiële zekerheid kan bieden met
                  betrekking tot aansprakelijkheid. Voor majeure risicobedrijven wordt een regeling
                  voor financiële zekerheidstelling voor milieuschade voorzien, evenals voor activiteiten
                  met betrekking tot afvalverwerking.
               
Conclusie
De EIR 2019 is al met al een interessant rapport met een gewogen oordeel. De door
                  de EC genoemde verbeterpunten zijn veelal bekend en verdienen aandacht. Verder ben
                  ik blij met de waardering van best practices, zoals de Nederlandse inzet op circulaire
                  economie en duurzame inkopen door de overheid. Met de focus op het aanpakken wat beter
                  kan en het blijven doen wat we goed doen, zie ik de EIR 2021 met vertrouwen tegemoet.
               
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat