Brief regering : NL DIGIbeter 2019 (Agenda Digitale Overheid)
26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Nr. 621
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 juli 2019
Hierbij bied ik uw Kamer de geactualiseerde versie van NL DIGIbeter 2019, de Agenda
Digitale Overheid, aan, inclusief een samenvatting die ik heb gemaakt voor de Raad
van Kinderen1. Om burgers en ondernemers beter te kunnen bedienen en beschermen hebben we samen
met andere overheden en andere ministeries deze actualisatie gemaakt. NL DIGIbeter
is een onderdeel van een drieluik over digitalisering, samen met de Nederlandse Digitaliseringsstrategie
en de Nederlandse Cyber Security Agenda.
Principes voor de digitale overheid die als een rode draad door NL DIGIbeter lopen,
zijn onder meer (digitale) inclusie, transparantie en toegankelijkheid. De burger
staat centraal bij de uitwerking van publieke diensten. We houden rekening met ontwikkelingen
in de techniek en publieke waarden en informatieveiligheid. Deze principes sluiten
aan op door uw Kamer aangegeven uitgangspunten in de motie van het lid Verhoeven.2
Bij het realiseren van de ambities uit NL DIGIbeter is het besef alleen maar verder
gegroeid dat er vanuit het perspectief van burgers en ondernemers samengewerkt moet
worden. Daarom zijn innovatieve voorbeeldprojecten opgenomen in de agenda. In die
projecten werken we samen op een manier die past bij deze tijd.
Ik wil merkbare resultaten voor burgers en ondernemers. De Berichtenbox-app is hier een voorbeeld van. Deze heeft een waarderingscijfer van 4,5 op een
schaal van 5 gekregen en heeft inmiddels al meer dan 2,2 miljoen gebruikers. Ook is
de BRP zo aangepast dat de registratie van levenloos geboren kinderen mogelijk werd.
NL DIGIbeter 2019 benoemt vijf pijlers: innovatie, digitale inclusie, identiteit,
regie op gegevens en data.3 De samenhang is verder vergoot. De bijlage bij de Agenda biedt per actielijn inzicht
in de voortgang, concrete resultaten en de te verwachte resultaten voor de komende
twee jaar. Ik licht deze pijlers hieronder nader toe.
Innovatie
Er is innovatiebudget ter beschikking gesteld. Het programma Startup in Residence
BZK is van start gegaan. Eén startup gaat over het bestrijden van laaggeletterdheid.
We gaan daarmee de komende jaren door en doen dat in een samenwerking van de Ministeries
van BZK, EZK, LNV, de provincie Zuid-Holland en de gemeente Den Haag. De Digicampus
start op 3 juli. Overheid, bedrijfsleven en wetenschap werken daarin samen aan vernieuwing,
zodat burgers en ondernemers beter worden bediend door de overheid.
Digitale inclusie
Het kabinet en de medeoverheden staan voor een mensgerichte inclusieve overheid en
samenleving en daarom hebben we geïnvesteerd in een samenhangende aanpak van digitale
inclusie. Overheidsbreed krijgt die aanpak steeds meer handen en voeten. Een voorbeeld
hiervan is de publiek-private samenwerking, de Alliantie Digitaal Samenleven, om mensen
te helpen digitaal vaardiger te worden. Deze is in maart 2019 van start gegaan. Tevens
investeren we in toegankelijke en begrijpelijke overheidsinformatie.
Ik heb uw Kamer toegezegd haar te informeren over hoe bibliotheken worden ingezet
voor digitale inclusie.4 Vanaf 1 juli worden er Informatiepunten Digitale Overheid ingericht. Een Informatiepunt
is een fysiek loket in de bibliotheek waar mensen terecht kunnen met vragen over onder
andere huurtoeslag, WW, AOW, zorg, boetes en kinderbijslag. In 2019 krijgen 15 bibliotheken
een Informatiepunt. In 2020 en 2021 zorgen we voor een landelijke uitrol, zodat uiteindelijk
alle bibliotheekorganisaties een Informatiepunt krijgen. Daarmee komt voor iedereen
op korte afstand hulp beschikbaar. De Informatiepunten zijn in aanvulling op de cursussen
digitale vaardigheid die de bibliotheken al geven. Het cursusaanbod voor minder digitaal
vaardigen bij de bibliotheken wordt uitgebreid.
Identiteit
Het afgelopen jaar zijn op het gebied van digitale identiteit en machtigen flinke
stappen gezet, zowel op het gebied van noodzakelijke wetgeving (wetsvoorstel digitale
overheid (Kamerstuk 34 972)), als op het gebied van te realiseren voorzieningen. Goede inlogmiddelen en machtigingsvoorzieningen
op het juiste betrouwbaarheidsniveau zijn van groot belang. Hierdoor kunnen burgers
en ondernemers veilig zaken met de overheid doen. Tevens investeer ik in een verkenning
op het gebied van virtuele identiteit. Daarnaast zorgen we voor een aanpassing van
de Paspoortwet in verband met de eisen voor de eNIK.
Regie op gegevens
Het kabinet werkt aan het versterken van de autonomie van burgers en bedrijven door
regie op gegevens stapsgewijs te verbeteren. Voor regie op gegevens verwijs ik u graag
naar de beleidsbrief die voor het reces aan uw Kamer wordt gezonden.
Data
NL DIGITAAL, Data Agenda Overheid is dit jaar uitgebracht. Kernthema’s daarin zijn
data op orde, datagedreven werken en het bevorderen van het delen van (open) data.
We werken samen om maatschappelijke opgaven, bijvoorbeeld de aanpak van schuldhulpverlening
en armoedebestrijding, met behulp van data en digitale mogelijkheden op te pakken.
Hierbij hebben we aandacht voor publieke waarden. NL DIGITAAL zal in 2020 worden geactualiseerd.
Digitale basisinfrastructuur en de monitor Digitale Overheid 2019
Naast de hierboven genoemde pijlers geef ik als bijlagen bij deze brief het beleidskader
digitale basisinfrastructuur en de monitor Digitale Overheid 2019, met een toelichting
mee5. In het voorjaar van 2019 hebben overheidspartijen afspraken gemaakt over de ontwikkeling
van de digitale basisinfrastructuur. De basisinfrastructuur is opgebouwd uit functies
die voor de dienstverlening van de overheid van belang zijn, zoals identificatie,
berichtenverkeer, machtigen en (her)gebruik van gegevens. Deze afspraken zorgen ervoor
dat de digitale overheid voor burgers en bedrijven herkenbaar is en efficiënt werkt.
Daarbij zetten we de maatschappelijke vragen voorop, zorgen we voor gebruiksvriendelijkheid
en kijken we naar de ethische aspecten bij het ontwerp van oplossingen.
Informatieveiligheid
Ten slotte is en blijft informatieveiligheid belangrijk voor een goed functionerende
overheid en samenleving. Ik heb uw Kamer in oktober van het afgelopen jaar geïnformeerd
over een reeks acties in dat verband waarmee ik aan de slag ben. In aanvulling daarop
meld ik u dat eind oktober overheidsbreed zal worden geoefend met een ernstig cyberincident.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.W. Knops
Indieners
-
Indiener
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.