Brief regering : Reactie op toezeggingen naar aanleiding van het algemeen overleg Verzekeringen taxichauffeurs van 17 april 2019 (Kamerstuk 31521-113) en reactie op de gewijzigde motie van het lid Lacin c.s. over zich ervoor inspannen dat het aanbod van taxiverzekeringen niet verder verschraalt of onbetaalbaar wordt (Kamerstuk 31521-112)
31 521 Taxibeleid
Nr. 114 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 juli 2019
In het Algemeen Overleg Verzekeringen taxichauffeurs d.d. 17 april 2019 (Kamerstuk
31 521, nr. 113) heb ik toegezegd een brief naar de Kamer te sturen waarin de informatie die is toegezegd
in de brief van 18 maart 20191 (de uitvraag onder de leden van het Verbond van Verzekeraars (het Verbond)) is opgenomen.
In het verlengde daarvan heb ik toegezegd een overzicht op te nemen van de markt van
verzekeraars voor taxichauffeurs en de trend daarbinnen. Ten slotte heb ik toegezegd
de resultaten van de dialoogsessie van het Verbond van Verzekeraars over de problematiek
op de taxiverzekeringsmarkt op te nemen in de brief. Verder is in het VAO Verzekeringen
taxichauffeurs d.d. 24 april 2019 (Handelingen II 2018/19, nr. 79, item 2) een motie aangenomen van de leden Laçin en Gijs van Dijk om mij in overleg met de
taxisector en verzekeraars in te spannen dat de markt voor taxiverzekeringen niet
verder verschraalt of onbetaalbaar wordt en de Tweede Kamer voor het zomerreces van
2019 hierover te informeren.2 In deze brief zal ik ingaan op de informatie over de markt van taxiverzekeringen
en informeer ik u mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
over de dialoogsessie en de vervolgstappen.
Markt voor taxiverzekeringen
In de brief van 18 maart (Kamerstuk 31 521, nr. 107) heb ik aangegeven dat het Verbond een uitvraag heeft gedaan onder haar leden naar
ontwikkelingen in de markt voor taxiverzekeringen. Hieronder wordt ingegaan op de
ontwikkelingen die uit die uitvraag naar voren zijn gekomen. Volgens de cijfers van
het RDW staan 41.698 voertuigen als taxi geregistreerd.3 Het Verbond geeft aan dat uit de gegevens van verzekeraars blijkt dat ongeveer 75%
actief is in contract-taxivervoer en 25% werkzaam als straattaxi.
Aanbod van taxiverzekeringen
Uit informatie die ik van het Verbond heb ontvangen blijkt dat er in 2018 acht Nederlandse
verzekeraars waren die taxi’s verzekerden. Drie daarvan verzekerden alle taxi’s, waaronder
straattaxi’s. In 2019 zijn er nog twee van die verzekeraars voor alle taxi’s actief.
Deze aantallen gelden in het bijzonder voor een aantal grote steden. Daarbuiten kan
sprake zijn van een iets groter aanbod. Als naar de afgelopen jaren wordt gekeken
dan is sprake van een dalende trend in het aanbod. Als naar de afgelopen decennia
wordt gekeken, is de situatie in 2019 niet zonder meer afwijkend. In de jaren ’90
is er langere tijd maar één aanbieder op de markt voor verzekeringen van straattaxi’s
actief geweest.
Voor een goed begrip van het beperkte aanbod voor taxiverzekeringen voor straattaxi’s,
is het beperkte aantal verzekeringsnemers (inschatting is 6.000–7.000) van belang.
Daarnaast is het gegeven relevant dat incidentele ernstige ongevallen een relatief
grote invloed hebben op de totale schadelast. In combinatie met de kleine populatie
maakt dit de schadelast volatiel. Het is weinig aantrekkelijk voor verzekeraars om
als concurrent op die markt toe te treden; meer verzekeraars betekent ook minder verzekerden
per verzekeraar, wat de volatiliteit van de schadelast per verzekeraar doet toenemen.
Die onzekerheid dwingt verzekeraars tot het aanhouden van hogere financiële voorzieningen
wat een premie-verhogend effect zou kunnen hebben. Een groter aantal aanbieders hoeft
dus niet altijd in het voordeel van de verzekeringsnemer te zijn.
Het gebruik van intermediairs kan de toegang tot het aanbod van taxiverzekeringen
vergroten. De praktijk laat zien dat Nederlandse taxiondernemingen vaak gebruik maken
van het intermediair voor het vinden van een verzekeraar. Dit leidt in sommige gevallen
tot de ontsluiting van een breder aanbod, waarbij in een enkel geval het mogelijk
is om het risico door een buitenlandse verzekeraar te laten dekken.
Premie- en schadeontwikkeling
De premies voor taxiverzekeringen zijn meegestegen met de schadelast, maar in mindere
mate. Uit de cijfers over de jaren 2014–2018 van Verbond (zie de grafieken hieronder),
blijkt dat de premies bijna zijn verdubbeld en de schadelast meer dan is verdubbeld.4Daarbij wordt opgemerkt dat de schadelast over de laatste jaren nog zal stijgen, omdat
met name de afhandeling van grotere schades langere tijd kan vergen en daarmee pas
later zichtbaar wordt. Dit betekent naar alle waarschijnlijkheid dat de premie beduidend
minder is gestegen dan de schadelast.
Het algemene beeld dat naar voren komt uit de uitvraag onder verzekeraars is dat verzekeraars
de afgelopen jaren er nog niet in zijn geslaagd de portefeuille taxiverzekeringen
rendabel te maken, terwijl dit vanuit prudentieel oogpunt noodzakelijk is. DNB heeft
verzekeraars opgeroepen hun portefeuille rendabel te maken en een bij het risico passende
premie te rekenen. De hierboven geschetste volatiliteit van de schadelast, heeft ook
effect op de premies. Het is mogelijk dat door een incidenteel hoger of lager aantal
ernstige ongevallen de schadelast in een bepaald jaar afwijkt van de algemene trend.
Het enkele gegeven dat er sprake is van een stijgende schadelast en een beperkt aantal
bieders biedt op zichzelf geen aanknopingspunt voor een oplossing. Hiervoor dienen
de bijzondere kenmerken van de taxibranche en taxiverzekeringen te worden bezien.
In de dialoogsessie zijn die uitgebreid aan de orde gekomen.
Dialoogsessie
Op 9 mei jl. heeft het Verbond een dialoogsessie georganiseerd met diverse partijen
die belang hebben bij of inzicht hebben in de ontwikkelingen in markt voor taxiverzekeringen.
Belangrijke aanwezige partijen waren onder andere verzekeraars, vertegenwoordigers
van de taxibranche, instanties die over verkeerveiligheid gaan en de betrokken ministeries.5 De gezichtspunten die door de verschillende partijen naar voren werden gebracht hebben
een duidelijker licht geworpen op de problematiek.
Ik vind het positief dat het Verbond deze dialoogsessie heeft georganiseerd. Er is
grote bereidheid bij de betrokken partijen om tot een oplossing te komen. In de bijeenkomst
is vrijuit nagedacht over mogelijke oplossingsrichtingen. Het verslag van het Verbond
van de dialoogsessie heb ik bij deze brief gevoegd6. De les die met name uit de dialoogsessie kan worden getrokken is dat de ontwikkeling
van de stijgende premies voor taxiverzekeringen een veelzijdig probleem is, waarvoor
geen eenvoudige oplossingen voorhanden zijn. In de bijeenkomst werd door verschillende
partijen aangegeven dat meer inzicht nodig is in oorzaken van de gestegen schadelast
in de taximarkt. Het Verbond zal met de betrokken partijen verder bilateraal het gesprek
aangaan om tot mogelijke oplossingen te komen. Ik zal met de Staatssecretaris van
Infrastructuur en Waterstaat bij deze gesprekken betrokken blijven en we zullen ieder
vanuit onze eigen verantwoordelijkheid een adviserende en faciliterende rol blijven
vervullen. De sleutel ligt bij het terugdringen van de schadelast en een betere preventie.
Hiertoe zullen maatregelen genomen moeten worden die op initiatief van de betrokken
partijen tot stand moeten komen. Ik zal er met de Staatssecretaris van Infrastructuur
en Waterstaat voor zorgen dat uw Kamer van verdere ontwikkelingen op de hoogte wordt
gehouden.
Mede namens, de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
De Minister van Financiën,
W.B. Hoekstra
Indieners
-
Indiener
W.B. Hoekstra, minister van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.