Brief regering : Voortgang Digital Trust Center 2018 en speerpunten voor 2019
26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Nr. 616
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 juni 2019
In mijn brief van 26 juni 20181 heb ik toegezegd u begin 2019 opnieuw te informeren over waar het Digital Trust Center
(hierna: DTC) staat. Met deze brief informeer ik u mede namens de Minister van Justitie
en Veiligheid hierover. Achtereenvolgens ga ik in op de resultaten van 2018 en de
speerpunten voor 2019, de voortgang op de twee hoofdtaken van DTC, de samenwerking
binnen en buiten de overheid en tot slot de organisatie en de evaluatie.
Resultaten 2018 en speerpunten 2019
Het DTC is in 2018 goed van start gegaan en heeft haar eerste concrete bijdrages geleverd
aan veilig digitaal ondernemen. De programma-organisatie staat en er is een relevant
netwerk tot stand gekomen. In juni 2018 is de website (www.digitaltrustcenter.nl) met vijf basisprincipes voor veilig digitaal ondernemen live gegaan. Momenteel zijn
er 10 samenwerkingsverbanden (clusters van niet-vitale bedrijven die hun cyberweerbaarheid
willen vergroten) verbonden aan het DTC. Begin 2019 is een keuze gemaakt voor een
leverancier van het digital trust platform. Dit platform dient als digitale interactieve
ontmoetingsplaats voor bedrijven, samenwerkingsverbanden en experts die cybersecurity
kennis willen delen en vermeerderen. Daarnaast komen er via het platform mogelijkheden
voor communities (sectoraal, regionaal, thematisch) om informatie afgeschermd te delen.
De 5 basisprincipes van veilig digitaal ondernemen:
1. Inventariseer kwetsbaarheden: breng jouw (digitale) risico's in kaart en maak back-ups;
2. Kies veilige instellingen: kies de instellingen die passen bij jouw (digitale) risico's;
3. Voer updates uit: leveranciers leveren regelmatig updates, installeer die meteen of
zet automatisch updaten aan;
4. Beperk toegang: verleen bewust en passende toegang tot systemen en data;
5. Voorkom virussen en andere malware: zorg voor gepaste maatregelen (zoals een antivirusprogramma)
en stimuleer veilig gedrag bij medewerkers.
Ook heeft de samenwerking met het Nationaal Cybersecurity Centrum (NCSC) van het Ministerie
van Justitie en Veiligheid in 2018 handen en voeten gekregen en wordt informatie en
ervaring gedeeld. Dit laatste heeft onder meer geresulteerd in handreikingen voor
samenwerking in sectoren, regio’s en ketens die door het DTC beschikbaar zijn gesteld
aan haar doelgroep. Hiermee wordt concreet invulling gegeven aan de ambities zoals
deze zijn neergelegd in de Nederlandse Digitaliseringstrategie (NDS)2 en de Nederlandse Cybersecurity Agenda (NCSA)3.
De grote opgave voor het DTC voor 2019 is vraag naar en aanbod van informatie en kennis
over digitaal veilig ondernemen bij elkaar te brengen. Hiertoe zijn de volgende drie
speerpunten voor 2019 vastgesteld:
1. Uitbreiden van het netwerk van samenwerkingsverbanden ten behoeve van kennisdeling
in regio, per sector en op thema’s (voorkomen, herkennen en reageren);
2. Versterking van de samenwerking tussen het DTC en het NCSC waarbij gekeken zal worden
naar synergie in het verrichten van activiteiten en verdere onderlinge informatie-uitwisseling
ten behoeve van de onderscheidenlijke doelgroepen.
3. Doorontwikkeling en het promoten van de website en het platform plus het aanbieden
van extra tools om het niet-vitale bedrijfsleven te bereiken en te helpen weerbaarder
te worden tegen cyberdreigingen.
Naast deze speerpunten vindt er een aantal verkenningen plaats die de basis kunnen
vormen voor nieuwe activiteiten van het DTC. Deze verkenningen vinden plaats in nauwe
samenwerking met de partners van het DTC. Een voorbeeld hiervan is een recente eerste
verkenning naar welke rol gemeentes kunnen vervullen als het gaat om het bereiken
van bedrijven in hun gemeente, al of niet georganiseerd in winkeliersverenigingen
en ondernemersverenigingen. De resultaten hiervan zullen gedeeld worden met de VNG.
Voortgang hoofdtaak 1: informatie en advies
De inhoud van de website van het DTC wordt periodiek vernieuwd. Hierbij wordt de volgende
indeling gehanteerd: voorkomen (bijvoorbeeld «wat zijn sterke wachtwoorden?»), herkennen
(bijvoorbeeld «hoe herken ik phishing e-mails?») en reageren (bijvoorbeeld «gehackt,
wat nu?»). De website en de nieuwe inhoud wordt onder de aandacht gebracht van de
doelgroep met behulp van gerichte online campagnes. De ambitie is eind 2019 minimaal
30.000 bezoekers te hebben gehad en eind 2020 minimaal 100.000 bezoekers.
De website was een eerste stap. De tweede stap is het digital trust platform. Het
live gaan van het platform is voorzien in het derde kwartaal van 2019. Hiermee krijgen
de samenwerkingsverbanden een digitale ontmoetingsplaats en kan kennisdeling vertrouwd,
gericht en sneller plaats vinden. Het streven hier is begin 2020 80% van de samenwerkingsverbanden
aangesloten te hebben op het platform en eind 2020 te komen tot een actieve community
van 500 deelnemers.
Om bedrijven inzicht te geven in waar ze staan op de ladder van veilig digitaal ondernemen
en wat ze kunnen ondernemen om hun cyberweerbaarheid te verhogen, zal in het derde
kwartaal van 2019 een assessment worden opgeleverd op basis van de eerder genoemde
vijf basisprincipes van het DTC. Verder zal er samen met de samenwerkingsverbanden
worden gewerkt aan de inzet van in de praktijk beproefde scans voor bedrijven, onder
meer met inzet van studenten. Dit heeft als voordeel dat de geleverde expertise betaalbaar
is voor het MKB. Tevens wordt hierdoor de aansluiting van onderwijs op praktijkvraagstukken
verbeterd en schaarse kennis ontwikkeld. Ook zal er separaat onderzoek plaats vinden
om meer zicht te krijgen op de behoeftes van bedrijven als het gaat om informatie
en handelingsperspectief. Dit onderzoek moet de mogelijkheid bieden binnen de grote
groep van 1,6 miljoen bedrijven te komen tot meer gerichte advisering en meer maatwerk
in communicatie. Dit betreft de inhoud van de berichtgeving maar ook het communicatiekanaal
dat wordt ingezet om de doelgroep te bereiken. De resultaten worden aan het einde
van dit jaar verwacht.
Voortgang hoofdtaak 2: samenwerking stimuleren
In mijn brief van 19 september 20184 heb ik u geïnformeerd over de zes nieuwe samenwerkingsverbanden die tot stand zijn
gekomen met behulp van de subsidieregeling cyberweerbaarheid die het DTC in het voorjaar
van 2018 in de markt heeft gezet. Al eerder werd er samengewerkt met Cyberweerbaarheid
Centrum Brainport (Eindhoven). Sindsdien is er een drietal samenwerkingsverbanden
bij gekomen: FERM (bedrijvencluster in de Rotterdamse haven), CYSSEC (bedrijvencluster
op Schiphol) en Connect2Trust (multi-sectoraal cluster van vijftien bedrijven).
Op 1 april 2019 is een nieuwe ronde gestart van de subsidieregeling die tot doel heeft
nieuwe samenwerkingsverbanden op het gebied van cybersecurity te faciliteren. Bij
sluiting op 13 mei jl. waren er 18 nieuwe aanvragen voor subsidie ingediend. De toekenningen
zullen in juli dit jaar bekend worden gemaakt. Naar verwachting levert dit minimaal
vijf nieuwe samenwerkingsverbanden op. Doordat ook andere samenwerkingsverbanden,
waaronder niet-vitale Information Sharing and Analysis Centres (ISAC’s), zich naar
verwachting zullen aansluiten bij het DTC, is als ambitie geformuleerd dat er eind
2019 twintig samenwerkingsverbanden zijn aangesloten bij DTC. Onder een ISAC wordt
verstaan een vrijwillige samenwerking tussen partijen in een sector met als doel het
vertrouwelijk delen van informatie en analyse over dreigingen, incidenten, kwetsbaarheden,
maatregelen en leerpunten op het gebied van digitale weerbaarheid.
Stichting Cybersafety Noord-Nederland is samen met de noordelijke regionale overheden
(gemeentes en de drie noordelijke provincies), ROC en HBO instellingen een project
gestart gericht op het MKB. In dit project worden de volgende activiteiten verricht:
organiseren van bewustmakingssessies, uitvoeren van security scans, inrichten van
een security pool, opzetten van een security community en uitvoeren van cybercrisis
oefeningen met ondernemers en bestuurders. Meer dan 500 bedrijven zijn inmiddels al
bereikt.
Samenwerking binnen en buiten de overheid
Het DTC werkt met het NCSC samen om bovengenoemde hoofdtaken uit te voeren. Het kabinet
heeft de ambitie het DTC door te ontwikkelen tot een «one-stop-shop voor het niet-vitale
bedrijfsleven» (Voortgangsbericht Digital Trust Center, Kamerstuk 26 643, nr. 545). Hiermee wil het kabinet recht doen aan de behoefte van het (niet-vitale) bedrijfsleven
om één loket te hebben voor veilig digitaal ondernemen. Met het oog hierop is het
gewenst dat het NCSC het DTC, met inachtneming van de geldende wettelijke kaders,
zal voorzien van actuele en concrete informatie over dreigingen en incidenten of aanwijzingen
daarvoor, voor zover deze informatie relevant is voor het niet-vitale bedrijfsleven.
Zoals hierboven vermeld zal daarom worden beoordeeld of en in hoeverre het NCSC het
DTC deze informatie gelet op de wettelijke kaders zal kunnen verstrekken. Het DTC
zal informatie die van het NCSC zal kunnen worden ontvangen, voor zover relevant voor
de doelgroep van het DTC, omzetten in informatie die het niet-vitale bedrijfsleven
in staat zal stellen om meer cyberweerbaar te worden. Het DTC zal voor de distributie
van deze informatie onder andere het DTC platform in zetten, uiteraard met inachtneming
van de kaders die hiervoor op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming
(AVG) gelden.
Het DTC en het NCSC hebben als gezamenlijk doel Nederland weerbaarder te maken tegen
cyberdreigingen. Het NCSC staat hierbij aan de lat voor de vitale sectoren en de rijksoverheid
en het DTC voor het «niet-vitale bedrijfsleven», van zzp-er tot multinational. Het
DTC zorgt voor de communicatie naar haar doelgroep. Hierbij benut het DTC niet alleen
de kennis en ervaring ter zake van het NCSC, maar ook de kennis van de samenwerkingsverbanden
die met het DTC verbonden zijn én de mix van haar communicatiekanalen (website, platform,
social media en fysieke netwerkbijeenkomsten).
Cyber Weerbaarheidscentrum Brainport (Hightech industrie in Nederland) is een initiatief
van een twintigtal grotere bedrijven uit Eindhoven, Brainport Development, Brainport
Industries, BDO en de Provincie Noord-Brabant. Dit centrum biedt deelnemers de volgende
producten: een security health check, een digitaal platform voor uitwisselen van best
practices en kennis over dreigingen en kwetsbaarheden (hier wordt na lancering het
digital trust platform voor gebruikt), deelname aan intervisiegroepen en een sectoraal
dreigingsbeeld. Bovenop het standaardlidmaatschap biedt het centrum de mogelijkheid
van gezamenlijk inkopen van security consultancy, awareness trainingen, incident response
en forensisch onderzoek
Het DTC werkt ook samen met andere organisatieonderdelen van het Ministerie van Economische
Zaken en Klimaat aan implementatie van agenda’s voor een duurzaam ondernemend Nederland.
Dit geldt bijvoorbeeld voor de Nederlandse Digitaliseringsstrategie, de roadmap Digitale
Veilige Hard en Software (DVHS) en het MKB-actieplan. Voor de Nederlandse digitaliseringsstrategie
draagt het DTC bij aan het versterken van het fundament van Nederland Digitaal, in
het bijzonder door digitale veiligheid en privacy op orde te krijgen. Voor de roadmap
DVHS gaat het om de opvolging van metingen van TU Delft naar besmette IoT (Internet
of Things)-apparaten door in gesprek te gaan met fabrikanten en andere stakeholders
om maatregelen te treffen. Over de voortgang van alle maatregelen van de roadmap DVHS
informeer ik u separaat. Voor het MKB-actieplan is de inzet om cybersecurity integraal
onderdeel te laten zijn van de digitalisering van het bedrijfsleven. Ook met (de uitvoering
van) het cybercrime- en cybersecuritybeleid van het Ministerie van Justitie en Veiligheid
zijn er veel raakvlakken: uiteraard geldt dat voor de Nederlandse Cyber Security Agenda
maar ook met de integrale aanpak cybercrime en de jaarlijkse awareness-campagnes zoals
Alert Online.
Met ingang van 1 januari 2019 is het Computer Security Incident Response Team (CSIRT)
voor digitale diensten (online zoekmachines, cloudcomputerdiensten en online marktplaatsen)
ondergebracht bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Dit vloeit voort
uit de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni), die strekt tot uitvoering
van de EU-richtlijn houdende maatregelen voor een hoog gemeenschappelijk niveau van
de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen in de Unie (NIB-richtlijn; EU) 2016/1148).
Het CSIRT voor digitale diensten (CSIRT-DSP) is krachtens de Wbni voor wat digitale
dienstverleners betreft belast met de in bijlage 1 van de NIB-richtlijn genoemde taken,
waaronder het monitoren en reageren op incidenten en het zorgen voor waarschuwingen
en verspreiding van informatie over risico’s en incidenten. De Wbni regelt ook dat
digitale dienstverleners incidenten met aanzienlijke gevolgen voor hun dienstverlening
moeten melden bij het CSIRT-DSP. Met het oog hierop is er bij het CSIRT-DSP een meldpunt
ingericht voor incidenten met aanzienlijke gevolgen bij digitale dienstverleners.
Het CSIRT-DSP werkt samen met het NCSC, onder meer wat de deelname betreft aan het
Europese netwerk van nationale CSIRTs. Hoewel de taken van dit CSIRT-DSP anders zijn
dan die van het DTC en ook een andere basis hebben, is bij de praktische uitvoering
hiervan gezocht naar synergie met het DTC. Deze is gevonden onder meer in gedeeld
gebruik van huisvesting.
Naast de rijksoverheid zijn er ook samenwerkingstrajecten met stakeholders zoals VNO-MKB
Nederland, Nederland ICT, Kamer van Koophandel, CIO Platform, ECP, Cyberveilig Nederland
en Digitale Infrastructuur Nederland. Op het gebied van onderwijs en onderzoek werkt
het DTC samen met kennisinstituten als TNO, CBS, CPB, Saxion en de Haagse Hogeschool.
Het DTC hanteert hierbij als filosofie dat via samenwerking de weerbaarheid van het
niet-vitale bedrijfsleven op een hoger peil kan worden gebracht en het cybersecurity-ecosysteem
van kennisopbouw en kennisdeling structureel wordt versterkt.
Organisatie en evaluatie
Het DTC staat nu als programma-organisatie en is op sterkte. Samen met de stakeholders
en de samenwerkingsverbanden wordt er gewerkt aan veiliger digitaal ondernemen. Eind
2019 start de evaluatie van het DTC. Deze evaluatie zal extern worden uitgevoerd en
wordt in het eerste kwartaal van 2020 afgerond. Belangrijkste evaluatievraag is «in
hoeverre is het DTC een succes als je kijkt naar het bereik en het effect van de activiteiten
en hoe borgen we dit na afloop van het programma eind 2020?» Naast deze evaluatie
van het DTC zal er ook gekeken worden naar de ervaringen met het eerste jaar van het
CSIRT-DSP. Dat biedt de mogelijkheid voor gelijktijdige besluitvorming over de follow-up
van het DTC en het CSIRT-DSP. De Tweede Kamer zal over de uitkomst van de evaluatie
en de besluitvorming over de follow-up in het tweede kwartaal van 2020 worden geïnformeerd
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat