Brief regering : Informatie over diverse onderwerpen voor het Algemeen Overleg verkeersveiligheid van 13 juni 2019
29 398 Maatregelen verkeersveiligheid
Nr.716
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 juni 2019
Bijgaand informeer ik u graag over een aantal onderwerpen dat ook geagendeerd staat
op het AO verkeersveiligheid van 13 juni.
Rij- en rusttijden touringcarsector.
De heer van Aalst (PVV) heeft een vraag gesteld over de toepassing van de regelgeving
rond de reguliere wekelijkse rust van 45 uur voor het wegvervoer in de touringcarsector.
Ook voor deze sector geldt het verbod op slapen in de cabine. Voor de touringcarsector
geldt echter in de Verordening een bijzondere regeling: artikel 8, lid 6 bis van Verordening
(EU) 561/2006 bevat een uitzondering voor internationaal touringcarvervoer. Onder
bepaalde voorwaarden mag de normale wekelijkse rusttijd met maximaal 12 opeenvolgende
perioden van 24 uur worden uitgesteld. In de sector staat deze uitzondering ook wel
bekend als de 12-dagen-regeling. Vooralsnog is deze uitzonderingsmogelijkheid in de
voorstellen van het Mobiliteitspakket niet gewijzigd. Nationaal zie ik ook geen reden
om deze 12-dagen-regeling te wijzigen.
Snelheidslimiet bij slecht weer
In het VAO Verkeersveiligheid van 17 januari (Handelingen II 2018/19, nr. 42, item 4) heb ik aan het lid Kröger toegezegd om in kaart te brengen hoe in een aantal andere
landen wordt omgegaan met de snelheidslimiet in relatie tot de weersomstandigheden.
Uit inventarisatie door Rijkswaterstaat blijkt dat in een aantal Europese landen,
zoals België, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, en Kroatië geen specifieke
lagere snelheden gelden die vast aan de weersomstandigheden zijn gekoppeld, maar vaak
wel algemene bepalingen op basis waarvan weggebruikers hun snelheid moeten aanpassen
aan de (weers-) omstandigheden. In Denemarken bijvoorbeeld moeten bestuurders bij
een nat wegdek hun snelheid zodanig aanpassen dat andere weggebruikers geen last hebben
van opspattend water. In sommige andere landen, zoals Frankrijk, Italië en Luxemburg
geldt bij neerslag structureel een lagere maximumsnelheid. In Duitsland verschilt
de situatie per deelstaat, zo kan bij zicht minder dan 50 meter, door bijvoorbeeld
mist of neerslag, een limiet van 50 km/u gelden.
Hoewel in de meeste lidstaten geen bijzondere bepalingen met betrekking tot slecht
weer zijn opgenomen in de regelgeving, worden in de praktijk bij extreem weer wel
lagere snelheden ingesteld door midden van matrixboren. Dit gebeurt ook in Nederland.
Daarnaast geldt in Nederland ook de algemene bepaling dat de bestuurder in staat moet
zijn om zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg
kan overzien en waarover deze vrij is (artikel 19 RVV). Hieruit volgt ook de plicht
om de snelheid aan te passen aan de weersomstandigheden. De meeste andere landen kennen
ook dergelijke bepalingen. Voorts zijn er in Nederland op verschillende locaties op
het hoofdwegennet door middel van onderborden maximumsnelheden ingesteld die specifiek
gelden bij nat wegdek.
Truckparkings
Tijdens het AO Transportraad van 22 mei jl. is de toezegging gedaan de Kamer te informeren
over de stand van zaken m.b.t. de private truckparkings. Hierover kan het volgende
worden gemeld: in totaal zijn er momenteel zo’n 44 geregistreerde commerciële Truckparkings,
sommige gecertificeerd, de meeste niet gecertificeerd. Deze bieden ca. 4200 parkeerplekken.
De laatste jaren zijn vooral grotere, beveiligde Truckparkings gerealiseerd met vaak
200 of meer parkeerplekken. Voorbeelden hiervan zijn: Maasvlakte Plaza, Rotterdam
(350 plekken), Hazeldonk, Breda (200 plekken), Deventer (100 plekken), Duiven (200
plekken) en Venlo James Cookweg (200 plekken).
Op dit moment is de opgave om ruim 2.000 nieuwe parkeerplekken te realiseren langs
de goederencorridors. Deze opgave is gebaseerd op het aantal chauffeurs dat op en
rond de verzorgingsplaatsen langs de goederencorridors geparkeerd staan omdat de private
truckparkings grotendeels of volledig bezet zijn. Van die 2000 plekken worden er de
komende jaren, mede met financiële steun vanuit Europa (CEF-subsidie), ruim 800 beveiligde
langparkeerplekken gerealiseerd op vier locaties aan de zuidoostelijke goederenvervoercorridors:
uitbreiding Maasvlakte Plaza, Dordtse Kil, Asten-Nobis en uitbreiding Venlo James
Cook. Voor de overige 1200 worden op dit moment locaties gezocht en plannen voorbereid.
Niet inbegrepen in deze opsomming zijn parkeerplekken op de verzorgingsplaatsen langs
het hoofdwegennet die in beheer zijn van Rijkswaterstaat. Deze zijn alleen voor kort
parkeren bedoeld, niet voor nachtrust.
Hardheidsclausule WRM
Kamerlid Dijkstra verzoekt in de motie met Kamerstuk 34 182, nr. 23 de regering in de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 een hardheidsclausule c.q.
ontheffingsmogelijkheid op te nemen. Op dit moment bevat de geldende WRM 1993 reeds
een dergelijke clausule. De gewijzigde wet die de Kamer heeft aangenomen bevat dezelfde
clausule. In artikel 12b, lid 3 is geregeld dat bij of krachtens algemene maatregel
van bestuur regels worden gesteld met betrekking tot een mogelijke verlenging van
de WRM-bevoegdheid als vanwege bijzondere omstandigheden niet voldaan kan worden aan
de bijscholingsverplichtingen. Dit is nader uitgewerkt in het Besluit rijonderricht
motorrijtuigen (art. 12b) en de Regeling rijonderricht motorijtuigen (art. 8). Er
is een eenmalige verlenging mogelijk van de geldigheidsduur van het WRM-certificaat
van maximaal 12 maanden in het geval van verschoonbare bijzondere omstandigheden.
Dit kunnen medische omstandigheden zijn, maar het is niet daartoe beperkt. Het exameninstituut
heeft sinds de ingangsdatum van de wijziging WRM 1993 in 2009 in bijzondere gevallen
daadwerkelijk ook deze verlenging verstrekt, afhankelijk van de ernst variërend van
4 tot 12 maanden. In het examenreglement van het exameninstituut is uitgewerkt hoe
de beoordeling van een verlengingsverzoek wordt behandeld.
Beantwoording Kamerbrief Benchmarkonderzoek kostprijzen en verkooptarieven verkeer-
en vervoersvergunningen
In de brief van 22 mei 2019 verzoekt de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat
mij het benchmarkonderzoek naar de kostprijzen en verkooptarieven van verschillende
verkeer- en vervoervergunningen toe te sturen vooraf aan het algemeen overleg Verkeersveiligheid
van 13 juni 2019.
Op 23 januari 2019 heb ik vragen beantwoord van de leden Stoffer (SGP) c.s. over de
nieuwe prijsverhoging voor tachograafkaarten (Aanhangsel Handelingen II 2018/19, nr.
1288). Hierbij heb ik aangegeven uw Kamer na afronding van de internationale benchmark
naar de tarieven in de transportsector te informeren over de uitkomsten.
Ik had uw Kamer graag vooraf aan het algemeen overleg Verkeersveiligheid geïnformeerd.
Het onderzoek waarin tarieven van Nederland met de tarieven van België, Duitsland
(Noordrijn-Westfalen), Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk worden vergeleken
zal echter pas rond de zomer zijn afgerond. Dan zal ik ook uw Kamer hierover informeren.
Stand van zaken slimme tachograafkaarten
Kiwa heeft naast de eerder verstrekte 500 Kroatische kaarten inmiddels 100 extra werkplaatskaarten
uitgeven. Deze kaarten zijn afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk. Alle aangevraagde
tachograafkaarten die vóór 22 juni 2019 in moeten gaan (hetzij verlengingen, hetzij
nieuwe aanvragen en daarom dus voorzien moeten zijn van een G2 slimme tachograafkaart)
worden maandag 3 juni in productie genomen. Dat zijn bestuurderskaarten, bedrijfskaarten,
werkplaatskaarten en de personen die eerder een G1 kaart hebben gekregen die moet
worden omgeruild voor een Britse G2 slimme tachograafkaart. Dat zijn er in totaal
zo’n 500. Houders van deze kaarten kunnen vanaf donderdag 6 juni een afspraak maken
voor bezorging van de kaart op de eerstvolgende dag.
In dezelfde week zullen de kaarten die tussen 21 juni en 1 juli hun geldigheid verliezen
worden geproduceerd. Dat zijn er op dit moment zo’n 600. Hiermee kan iedereen die
een slimme tachograafkaart nodig heeft op tijd een kaart krijgen en wordt voorkomen
dat mensen zonder geldige kaart komen te zitten. Deze Britse kaarten hebben dezelfde
geldigheidsduur en functionaliteit als een Nederlandse kaart zou hebben. Op het moment
dat de Nederlandse kaart beschikbaar is zal over worden gegaan op de uitgifte van
Nederlandse kaarten. Kiwa is op dit moment in afwachting van de laatste processtappen
om Nederlandse kaarten uit te kunnen geven. Ik verwacht uw Kamer tijdens het AO Verkeersveiligheid
te kunnen vertellen wanneer de Nederlandse kaarten precies beschikbaar komen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.