Brief regering : Geannoteerde agenda Raad Algemene Zaken van 18 juni 2019
21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken
Nr. 2022
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 mei 2019
Hierbij bied ik u aan de geannoteerde agenda van de Raad Algemene Zaken van 18 juni
2019
De Minister van Buitenlandse Zaken,
S.A. Blok
GEANNOTEERDE AGENDA RAAD ALGEMENE ZAKEN VAN 18 JUNI 2019
Voorbereidingen Europese Raad 20-21 juni 2019
De Raad Algemene Zaken (RAZ) zal de Europese Raad (ER) van 20-21 juni voorbereiden.
Deze ER zal in het teken staan van de vaststelling van de Strategische Agenda, waarin de ER prioriteiten identificeert voor de komende legislatuur om daarmee sturing
te geven aan de nieuwe Europese Commissie. Hierover is tijdens de informele ER in
Sibiu op 9 mei van gedachten gewisseld, zonder besluiten te nemen. Op moment van schrijven
zijn er nog geen documenten beschikbaar, deze zullen zodra beschikbaar in lijn met
de staande informatie-afspraken met het Nederlandse parlement worden gedeeld, zo nodig
vertrouwelijk.
Het kabinet heeft haar inzet met prioriteiten voor de EU voor de komende jaren bekend
gemaakt in de Kamerbrief m.b.t. de Staat van de Europese Unie 2019 (Kamerstuk 35 078, nr. 1). Hierover is met uw Kamer van gedachten gewisseld tijdens het debat op 7 februari
jl. Deze inzet vormt ook de inbreng van de Minister-President tijdens de ER van 20-21 juni.
Het kabinet ziet bij voorkeur een Strategische Agenda met een selectief aantal prioriteiten, waaronder migratie, veiligheid, een sterke
en duurzame economie die bescherming biedt, klimaat en ten slotte een EU die Europese
waarden en belangen in het buitenland veiligstelt. Dat vereist een EU die in staat
is om op deze prioriteiten concrete resultaten te bewerkstelligen, onder anderen door
het garanderen van respect voor de democratische rechtsstaat, het effectief en efficiënt
functioneren van de Europese instellingen en modernisering van het transparantiebeleid.
Daarnaast zal tijdens de ER van 20-21 juni worden gesproken over de invulling van
de EU-topposities, in het bijzonder de voordracht van een kandidaat-voorzitter van
de nieuwe Europese Commissie aan het EP, daarbij rekening houdend met de uitkomst
van de EP-verkiezingen. Als kandidaat-voorzitter van de Europese Commissie ziet het
kabinet bij voorkeur een slagvaardig persoon met de kwaliteiten om de door Nederland
voorgestane agenda voor de komende vijf jaar uit te kunnen voeren. De kandidaat-voorzitter
van de Commissie moet in staat zijn invulling te geven aan de prioriteiten uit de
Strategische Agenda, ook waar het gaat om het effectief hierop aansturen van de Commissie.
Ook bij de benoeming van de andere topposities gelden voor het kabinet de overwegingen
van effectieve uitvoering van de gestelde prioriteiten.
Daarnaast zal de ER de voortgang ten opzichte van de Eurotop in december jl. bespreken
en vaststellen. Dit betreft de het ESM-verdrag, het Europees Depositogarantiestelsel
(EDIS) en het budgettair instrument voor convergentie en concurrentievermogen (BICC).
Voorbereiding hiervan loopt via de Eurogroep/EcoFin van 13/14 juni. Ook zal de ER
een vervolg geven aan de discussie van maart jl. over klimaat, die zich richt op het
lange termijn broeikasgasreductiedoel voor de EU mede in het kader van EU-deelname
aan de VN-klimaattop in september. Mogelijk zal de ER ook conclusies op het gebied
van uitbreiding bekrachtigen (zie hieronder). Over het EU Meerjarig Financieel Kader
voor 2021–2027 (MFK) wordt een voortgangsdiscussie verwacht gericht op het proces
en de tijdslijn, en geen inhoudelijke onderhandelingen. Ook zal er een evaluatie van
de vooruitgang rondom Brexit worden gegeven. Tevens zal een rapport van de activiteiten
van lidstaten en instellingen om desinformatie tegen te gaan worden gepresenteerd.
Tot slot zal naar verwachting de zesmaandelijkse verlenging van de sectorale sancties
tegen Rusland kort aan bod komen.
Uitbreiding
De Raad zal naar verwachting conclusies aannemen over de landenrapportages van Turkije,
Montenegro, Servië, Noord-Macedonië, Albanië en Kosovo, die de Europese Commissie
op 29 mei 2019 presenteerde. Een appreciatie van het uitbreidingspakket van de Commissie,
die tevens de basis vormt voor de Nederlandse inzet bij de voorbereidingen voor de
Raadsconclusies van 18 juni 2019, gaat Uw Kamer toe voorafgaand aan het algemeen overleg.
MFK
De RAZ zal de voortgang in de onderhandelingen over het MFK bespreken. Waarschijnlijk
zal de bespreking gericht zijn op voorstellen van het Voorzitterschap om het MFK-onderhandelingsdocument
bij te werken. Onder Oostenrijks Voorzitterschap is in 2018 een begin gemaakt met
het opstellen van het onderhandelingsdocument (negotiating box). Het onderhandelingsdocument kan worden beschouwd als het voorstadium van concept-conclusies
van de ER over het MFK. Het moet uiteindelijk alle budgettaire en andere politieke
beslispunten bevatten die nodig zijn voor een integraal akkoord over het MFK en een
nieuw Eigen Middelenbesluit.
Sinds januari jl. heeft de Raad thematische discussies gevoerd over diverse deelterreinen.
Het Roemeense Voorzitterschap zal voorstellen doen om de uitkomsten van die thematische
discussies in het onderhandelingsdocument te reflecteren. Op het moment van schrijven
is een nieuwe integrale versie van het onderhandelingsdocument nog niet beschikbaar.1 Conform mijn toezegging zal ik deze vertrouwelijk met Uw Kamer delen zodra deze
beschikbaar is.
In de huidige fase onderhandelt de Raad nog niet over de omvang en verdeling van de
budgetten. In de discussie zullen lidstaten zich concentreren op de vormgeving van
een onderhandelingsbasis die voor hen de belangrijke kwalitatieve elementen en opties
bevat. Het krachtenveld is op nagenoeg alle onderwerpen nog sterk verdeeld. In de
ER van 20-21 juni wordt een voortgangsrapportage over het MFK verwacht.
De Nederlandse inzet is gericht op een modern en financieel houdbaar MFK, dat de lasten
eerlijk verdeelt. De inzet in de RAZ is erop gericht om deze elementen verder te versterken.
De kabinetsappreciatie van de Commissievoorstellen (Kamerstukken 21 501-20 nr. 1349 en nr. 1379) en de relevante BNC-fiches vormen de basis voor de Nederlandse inbreng.
Transparantie
Tot slot zal het kabinet deze Raad een non-paper over transparantie presenteren. Het
stuk is een herziening van het non-paper uit 2015 en heeft als doel modernisering
van het transparantiebeleid op de agenda van de instellingen te zetten. Zowel voor
de Raad, Commissie als het Europees Parlement bevat het non-paper suggesties ter verbetering.
Het non-paper is tot stand gekomen samen met de groep van gelijkgezinde lidstaten.
In het non-paper worden de volgende voorstellen gedaan: verankering transparantie/accountability
in de Strategische Agenda, opdracht aan de Raad om voortgang te maken en ambitie te
blijven tonen met beleid dat ziet op uitgangspunt van proactieve openbaarmaking van
documenten in het wetgevingsproces, oproep tot snelle implementatie van de legislatieve
database (one-stop-shop-IT-portal), meer openheid in triloogonderhandelingen en herziening
van Verordening 1049/2001 (Eurowobverordening). De definitieve versie van het non-paper
zal zodra dit gereed is zo snel mogelijk met Uw Kamer gedeeld worden.
Indieners
-
Indiener
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.