Brief regering : Reactie op motie van de leden Bruins en Paternotte over knelpunten bij de routes van en naar Lelystad Airport
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 371
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 mei 2019
Naar aanleiding van de aangehouden motie (Kamerstuk 29 665, nr. 313) van de leden Bruins en Paternotte, ingediend op 15 mei 2018, waarover in het VAO
van 22 mei 2019 is aangegeven dat deze in stemming zal worden gebracht, bericht ik
u als volgt. De motie constateert dat de ontwerpen voor routes van en naar Lelystad
Airport recent op een aantal punten zijn verbeterd, maar dat een aantal knelpunten
en onzekerheden is blijven bestaan, en verzoekt de regering op een drietal punten
om verbetering respectievelijk continuering van de inmiddels bereikte verbeteringen,
ook na de luchtruimherziening. Hieronder ga ik kort in op de verzoeken.
Naar aanleiding van het verzoek om een acceptabele oplossing te vinden voor de situatie
nabij de woonkern Wezep, kan ik meedelen dat mijn ministerie en de luchtverkeersleidingen
LVNL en CLSK het afgelopen jaar in samenwerking met de betrokken gemeenten een aantal
varianten hebben ontwikkeld met als doel het overvliegen van bebouwd gebied zoveel
mogelijk te vermijden. Ik ben verheugd dat het is mogelijk gebleken om tot een verbetering
te komen. Alle varianten leiden tot een substantiƫle vermindering van het aantal inwoners
onder de routes ten opzichte van het huidige ontwerp. Aangezien ook lokale en regionale
afwegingen een rol spelen, hecht ik aan advies van betrokken gemeenten. Het overleg
daarover is nog gaande. Mede op basis daarvan zal ik een besluit nemen en uw Kamer
daarover informeren.
Naar aanleiding van het verzoek ervoor zorg te dragen dat de routes nabij Zwolle zo
veel mogelijk de wijk Stadshagen blijven ontzien, kan ik het volgende aangeven. Vorig
jaar is het mogelijk gebleken aanpassingen te doen zodat inkomend verkeer op minimaal
5.000 voet Zwolle-Stadshagen zal passeren. Eerder heb ik toegezegd dat bij de luchtruimherziening
een oplossing zal worden gezocht die minimaal gelijk is aan 5.000 voet. De uitbreiding
van de wijk is niet van invloed op het huidige ontwerp.
Naar aanleiding van het verzoek om de situatie boven het Vechtdal, die verbeterd is
met het introduceren van een glijvlucht, niet te laten verslechteren na de herindeling
van het luchtruim, kan ik mededelen dat dit bij de luchtruimherziening de inzet is,
onder andere door het werken met Continuous Climb Operations respectievelijk Continuous
Descent Approaches.
Gezien het bovenstaande beschouw ik de motie als ondersteuning van mijn beleid en
wil ik het oordeel aan uw Kamer laten.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.